Gå til innhold
Arkivverket

[#22577] Uekte barn f. 1808? av Henrich Formann


Gjest Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Tvedt

Lars 'Rasmussen' Bjørndal, f. 1808? skal være uekte barn av Henrich Formann og en tjenestejente på Lysekloster gård. Ingen av dem giftet seg noen gang. Lars fikk gården Bjørndalen på Haugland i Fana av sin far. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om dette? Lars datter, Ragnhilde, var min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lars, sønn av Rasmus Larsen og Anna Torstensdtr Indre-Haugland i Fana, ble døpt 21. august 1807. Han var født i ekteskap, og fikk 1834 bygselbrev på bruket Kandalen eller Bjørndalen etter faren Rasmus Larsen (1771-1833).Det var først i neste generasjon man overtok eiendomsretten til bruket, gjennom kjøp i 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Jeg har lest det samme i bygdebøker. Men min oldemor påsto altså noe annet. Jeg har sett Henrich Formann på bilde, og han ser faktisk ut som en enegget tvillingbror av min bror. Kan denne Lars ha vært adoptert? Hvis han var født utenfor ekteskap, og hans far var av rikfolk, har det kanskje skjedd noe som ikke er skrevet ned noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Kom over denne tråden da jeg søkte etter folk på Lysekloster. Men du har vel kanskje allerede funnet ut av det: Her er dåpen til Lars i 1808, og det er ingen ting som tyder på at han ikke var ekte:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8800&idx_id=8800&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er det denne Henrich forman du lurer på om kunne vært far til Anna Torstensdatters barn? LenkeVel det var mange merkelige historier i den tiden også, og dette lar seg vel ikke løse, om det ikke finnes mulighet til DNA tester?Ektemannen til Anna har tidligvis godkjent barnet som sitt i alle fall, så noe bevis i denne saken er vel ikke lett å skaffe?Ser at Henrich har fått barn i sitt ekteskap i 1801 og har amme i huset, om jeg ikke missoppfatter.Enig i at det var en merkelig historie og at det var så sterk bildelikhet.¨Men det er mange mennesker som er svært like, uten å være i nært slektskap, så det behøver ikke bety noe.'Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det siste barnet i Henrich Formanns ekteskap som jeg finner registrert er en datter f. 1802 i Os: Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Det er mange muligheter til spekulasjoner her:Hustru kan ha vært sykelig, død tidelig , ulykkelig ekteskap osv...Men om du greier å finne mer enn rykter er vel heller vanskelig.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Rasmus Larsen og Anne Torstendatter: Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Da er dette paret gift 8 år før sønnen Lars ble født så da er dette vel ganske mystisk?Har du funnet paret i 1801 tellingen? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn paret i 1801 i Os: LenkeDette ektepar ser ut til å ha fått følgende barn i ekteskapet:Karen f. 1802Mari f. 1803Ellen f. 1805Lars 1808Nils 1810Torsten 1811Peder 1813Rasmus 1817( I følge foreldresø Fs.) Alle barna født i ekteskap i Os.Det er det jeg har greid å finne ut i dette mysteriet, ikke særlig til hjelp, er jeg redd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Opplysninger sendt inn til Distreff har Henrich Henrichen Forman sønn av Henrik Jansen Forman og Christine Abrahamsdatter Forman.g.m.Wilhelmine Hansdatter Formanf. 1768, Bergen d.1810. Os Datter av Hans Hendrich Forman og Johanne Cathrine Von de Vede. Dette kan sikkert sjekkes i kirkebøker om det er av interesse.For meg ser det ut til at begge ektefeller har navnet Forman. ( Da mulignens felles aner?)Kan hende det finnes skifter som kan fortelle litt om denne familien.Håper noen kjenner denne Forman-slekt, så de kan hjelpe deg med kilder.Lykke til med søking .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1722 kjøpte Hans Formann Lyse kloster, og det har siden vært i Formannsættens eie. I 1872 ble alle gårdene som ikke hørte til selve hovedgården solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.