Gå til innhold
Arkivverket

[#22578] Hvor er Åberg


Gjest Per Arne Gransæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Gransæther

En av mine forfedre er Hans Siversen/Iversen Ouberg som var skredder ved Konsvinger festning. Han var født omkring 1678 og døde 1719 på Kongsvinger, hvor var han fra ?1709 giftet han seg med Lena Maria Pedersdatter f. 1689 og de fikk barna:Anne Maria 1711 – 1712Anne Maria 1712 – 1785, gift med lavettmaker Jon StørkelsenAmbiør 1714 – 1715Hans f. 1715Abigael 1716 – 1778, gift med Arne Syversen RustadKaren f. 1718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Morsomt for meg som sørlending å vite noe om ditt fylke, Aase....!LenkeMen Oldedalens Åberg har opp gjennom tiden blitt skrevet på veldig mange måter. Åbrekk er imidlertid en gård lenger inn i dalen, nærmere Briksdal. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Jaja, Jarl, der tok du innersvingen på meg -- Godt å få bevist at eg ikkje veit alt eg trur eg veit --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg synes at Ouberg/Auberg i Råde høres mest sannsynlig ut. Men en bør være klar over at gården blir skrevet Ougeberg i FT 1801 og 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I manntallet for 1664-66 finnes det en Sigvor Vellatzøn på Ouberg/Ovber i Råde. Sigvor er dreng eller rytter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Pet Arne Gransæther

Takk for opplysningene.Beklager at jeg ikke har svart før, men jeg har hatt en riktig data krasj og måtte skifte harddisken. Etter mye fram og tilbake klarte vi å redde de fleste data og få kontakt med omverden.Det sted som for meg ser mest lovende ut er Ouberg i Råde. Har Halvor Aaby , eller andre, noe forslag på hvordan en kan ta rede på om det er noen kobling mellom ”min” Hans og Sigvor Vellatzon på Ouberg. Vellat er et spesielt navn, er det lokalt eller er det et som er kommet utenfra, f. eks. med en håndverkerfamilie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.