Gå til innhold
Arkivverket

[#22585] Johan Sigvart Kristofersen Kaastad, f. 1849 i Ullensaker


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Jeg har henvendt meg med forespørsel om dette som et 'sidetema' under debatt i temanr. 22482. Er altså usikker på hvem som er foreldre til Johan Sigvart. Antar at Inger (muligens Inga eller Inger)f. 1823 i Nes, datter av Ragnhild Andersdatter og Lars Andreasen var moren. Men var faren Christopher Hansen, f. 1811 i Nes, (sønn til Hans Olsen Baarhaug og Aase Kristofersdatter Rønold?mvh Arne Haakensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei! Ved 'Vaksinerte i Ullensaker 1850-66' finner jeg Vaks. 6/7-1851 Wilhelm Marius Christophersen, far Husmand Christopher Hansen og Inge Andrine Larsd. F.sted Ingjerseie, 1/4 aar. Vaks. 14/6-1854 Ole Thorenius Christophersen, far Husmand Christopher Hansen og Inge Andrea Larsd. F.sted Ingjerseie, 11/12 år. I FT 1865 for Ullensaker er begge barna satt på legd; Wilhelm ved Rølstad Øvre og Ole ved Nafstad Nordre. Da er det vel mest sannsynlig at foreldrene er døde. Har ikke funnet din Johan. Det var flere plasser under Ingjer, bl.a. Ingjerstangen. Denne var på 2 bruk -ett eides av Joh. Nafstad. Ved Ullensaker Bygdebok, bind 2 finner du omtalt Nafstad, Rolstad og Ingjer. Kasnkje det er noe omtalt der? Men om du vet hvilket år Johan er født i er vel kirkebøkene det letteste å lete i. Selv har jeg nær familie fra Slemdal ved Ingjer, men ingen av dine navn 'ringer en bjelle'. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Beklager - ser nå at jeg tok noe feil i innlegget over. Ved 'Hestehagen' står Ole Thorenius oppført, men ikke Wilhelm Marius. Den eneste med dette navn finner jeg som legdslem ved Rølstad øvre. I samme FT finner jeg Sigvart Christofersen ug 17 aar tjenestekarl født Ullensaker, ved Lauten Nedre. Der står også oppført én Andor Christofersen ug 24 aar tjenestekarl født Næs paa Romerike. Kan dette være bror av Johan Sigvart? Familien er 'riktig familie'? Lauten Nedre står også omtalt i Ullensaker Bygdebok bind 2. Om du har mulighet vil jeg anbefale deg og ta en tur på Jessheim bibliotek. De har en veldig bra lokalhistorisk avdeling. Der finner du mikrofilm/fische fra Ullensaker og Nes, samt bygdebøker fra begge kommuner (samt mye mer lokalt stoff). Lett å kunne nøste opp videre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Hei Gry,Takk for innsatsen! Tror også at dette er riktig familie, men skulle gjerne visst når Christopher Hansen var født og når han døde.Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Har du funnet Christopher eller Inger i FT 1875? Har sett litt, men ikke funnet noen av dem. Jeg skal på biblioteket til mandag - skal ta en titt og se om jeg finner noe. Jeg har fundert litt... Min ane Gurine Thorsdatter bodde ved Slemdal - en annen husmannsplass under Ingjer. Hun var født 1826 og var fra Næs - under Henoug. Dine er ifølge FT født ca 1827 og også fra Næs. Relasjoner?? Hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Inge® Andrea var registrert med fødselsår 1823 som enke og husholder på Kauserudsæter i 1875. Tror derfor at alderen på begge kan være feil i FT 1865. Eneste jeg finner som sannsylig Christopher på familysearch er født 1811. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Johan Sigvart født 27. januar 1849, dåp 15. april 1849 i Ullensaker Kirke. Egte barn av Gmd Christopher Hansen og H. Inge Andrea Larsdatter, Ingjerseie. Faddere: Marthe Gulbrandsd., Lina Hansd., Ole Olsen, Hans Andersen og Anders Hansen - alle fra Ingjerseie. (Kilde: Ullensaker MINI I 14 A 1836-1850 6/7). Død 1. mai 1867, begr. 3. mai 1867 Legdslem Kristoffer Ingjerseie, 55 aar Ingjerseie (det står også noe under 'dødsårsak/merknader' som jeg ikke klarer å tyde). (Kilde: Ullensaker MINI 16 1863-1875). Død 23. mai 1893, begr. 27. mai 1893, enke Inge Andrea Larsd. (fattig), f. 1819 Næs Pr.gj. Bopæl: Gjestad fattiggaard. Lege har vært tilkallt og dødsfallet er anmeldt skifteretten. (Kilde: Ullensaker MINI 20 1878-1893 6/7). Født 12. april 1820, dåp 23. april 1820 Inger Andrea, far Lars Andreasen Udenæs og Ragnhild Andersdatter. Faddere: Mari Xtensd. Udenæs, Kirsti Tostensd., Lars Hansen, Ole Andersen og Lars Tostensen ibd. Konfirmert 1834 Inger Andrea, Uddenæs, Lars Andreassen og Ragnhild Andersd. Kar.: Meget God. (Kilde: Mf Nes HF 348). Nes Gardshistorie bind V: Eier av Søgarn (Nordre Udnes). Lars Andreassen ca. 1780-1853, gm Ragnhild Andersdatter bygslet 7 1/2 lsp. av kirkegodset i garden i 1816, men var brukere fra seinest 1812. Barn: Ole f. 1812 - neste bruker, Maren Karoline f. 1815, Karen Marthea f. 1816, Anne, Johanne f. 1821-51, Elen Gorine f. 1823, Andreas f. 1825, Lars f. 1827, Martin f. 1829 og Edvard f. 1834-36. (Inger Andrea står ikke her, men vet fra egen leting at Nes ikke har med alle navn/barn - gjerne de som flyttet utenom Nes). Fant ikke giftemål på Christopher eller Inger i Nes, ei Christopher som født - MEN har ikke 'pløyd' sidene i kirkeboka (presten i Nes har noen vanvittige 'kråketegn'...). Fant heller ikke Johan Sigvart som konfirmert i Ullensaker mellom 1869-74. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Gry,Dette var mer enn jeg kunne forvente! Har gjennom dine opplysninger således også fått bekreftet at Christopher er født ca. 1811. Takk.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Rakk ikke å skrive alt i stad... Det står litt om Sigvart i Ullensaker Bygdebok nr 2 ved Kåstad, men det har du kanskje sett? Jeg lette etter familien som innflyttet til Ullensaker, men fant de ikke. Ei heller som utflyttet fra Nes. Da jeg så etter når Inger var konfirmert, fant jeg ikke Christopher. Lette gjennom årene etter, men ikke før. Han er nok noe eldre enn henne, så alder ved dødsfall er vel nogenlunde riktig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Gry,Igjen takk for interessen!Ja, jeg har lest det lille som står i bygdeboka. Der er nevnt kun Sigvarts svigerforeldre, som riktignok også flyttet inn fra Nes. Når det nå er høyst sannsynlig at Christopher var født i 1811, må hans foreldre ha vært Hans Olsen og Aase Kristofersdatter og bosatt på Baarhaug i Nes under FT i 1801.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!I Nes bygdebok - bind III - under Bårhaug finnes Kristoffer Hansen 1810-1850 (sønn av Ole Hansen og Åse Kristoffersdatter) som bruker av gården - g.nr. 129 br.nr.1. Han var gift med Anne Marie Toresdtr. Ås 1808-1846.Barn: Hans Gunerius f. 1833 g.m. Karen Pedersdtr. fra Odalen, Gudbrand f. 1838, Tore f.1841, Anton f.1843 og Anne Marie f.1846.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haakensen

Med ref. innlegg nr. 7 første del av avsnittet, har jeg lett etter mulig slektskap mellom faddere og Christopher Hansen. Antar at Marthe Gulbrandsd. og Hans Andersen (reg. med alder 50 år og f.sted Udenæs i Nes) er de som er bosatt på Kværnhaugen under Holt i Ullensaker under FT 1865. Kan noen nøste opp dette? Har altså selv forsøkt uten hell.mvh Arne Haakensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.