Gå til innhold
Arkivverket

[#22588] Oppslag i bygdebok: Gard Helle i Naustdal, Sunnfjord


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er etterkommer av Matias Olsen (1679-1759) og Marit Olsdatter (1685-1742) på garden Helle i Naustdal. Jeg vil gjerne vite hvem Matias og Marit er barn av. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bygdeboken omtaler Matias Olsson (ca. 1679-1759) og Marit Olsdotter (ca. 1685-1742) på side 494 i første bind av Naustdal bygdebok, men har ikke med noen antydning av hvor de kom fra. På Helle var det flere brukere med navn Ole i siste halvdel av 1600-talle: 'gamle-Ola', Ola Sjursson, Ola Torgeirsson og Ola Larsson. Det er altså flere mulige fedre for Matias og Marit på Helle, men kildematerialet er tynt i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Barbara. Har du sjekket 1701 tellingen for Sunnfjord?.Der er ikke mange Mat.Olsen 30år +/- 5 år i den tellingen, og ingen av dem på Helle.To befinner seg i Gloppen, en på Giemmestad (ble gift i Gloppen 1701) og en på gården Søreide.Alle den tid Marthe var født rundt 1685, ble hun og Mathias neppe gift før 1705-10.Dermed kan ingen av kandidatene fra Gloppen utelates.Kanskje du skulle se nærmere på Gloppen som opphavssted til Mathias? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Rune, takk for hjelpen. Jeg tror også at det er Marite som er fra Helle og at Matias giftet seg dit.Jeg hadde sjekket alle menn på navn Mads, Madz, Matias, Mattis, Matties, Matis Ollsøn, Ol... i Sunnfjord i 1701-tellingen. En annen het kandidat er kanskje Mads Ollsøn, 28, oppsidder på Rotnes i Førde?10 år g. Matias Ollsøn, stifsøn på Quellestad i Wefring er dessverre for ung. Matias og Marite har jo ifølge skiftet en sønn Tosten, gift og bosatt på Quellestad. Det hadde vært en fin forbindelse.Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

På garden Gimmestad i Gloppen finner man fremdeles en Ole Mathissen (32) og en Mathis Olssen (4) i FT 1801. Der er sannsynligvis en sammenheng mellom denne oppkallingstradisjonen og Mathias Olsen på samme garden i 1701. Derfor synes jeg ikke at Mathias O. dro til Helle i Naustdal. Matias Olsen (28 år i 1701) fra Heggheim i Jølster giftet seg der i 1715.Noen tjenere 'født i fogder.' (M.O., 30, på Søreide i Gloppen) eller 'fød i sognet' (M.O., 23, på Bosdahl i Eivindvik / Gulen) er vel knapt å finne i bygdebøkene.Muligvis er 'min' Mathias Olsen likevel fra Helle, selv om han ikke er med i 1701-manntallet - kanskje glemt ut, bosatt noen sted som tjener eller bortreist som soldat?Det ser dessverre ut til at jeg må gi meg.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.