Gå til innhold
Arkivverket

[#22601] Hans Torgersen fra Hurum, f ca 1810, gift i Våler, senere til Hobøl


Gjest J. Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest J. Nordheim

Ved folketellingen 1865 eier Hans Torgersen gården Nummestad i Hobøl. Han er 55 år, enkemann og bor sammen med 7 barn - alle født i Våler. Han selv er oppført som født på Hurum. Kirkebøkene for Hobøl forteller ved konfirmasjon at de to yngste barne er født i Våler, på hhv Høyaasødegård og Risum, og deres mor er Anne Marie Nielsdtr.IGI viser vielse 27.12.1831 mellom Hans (21 år) og Anne Marie 28 år) i Våler. Samme kilde viser flere barnefødsler utover. Ved enkelte av fødslene er far angitt som 'Hans Torgersen Nekerud' og mor 'Anne Marie Høiaas'. Nekerud klarer jeg ikke å plassere, men Høiås er kjent i Våler.Er det noen som kjenner til familien og dens opphav? Hvor på Hurum kan Hans komme fra?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Hei Jarleif. Hans Torgersen er min tipptippoldefar. Han har en stor etterslekt, som jeg har rimelig kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Takk for respons!Carsten: Du fant ting jeg i farten hadde oversett.Bjørn: Bakgrunnen for min etterlysning var en forespørsel fra en familiekontakt i Nummestad-familien i Hobøl som lurte på om jeg kunne sette opp en slektsoversikt. Jeg har notert noe ut fra familiens kunnskap og div. åpne kilder. Sender det gjerne for kvalitetssikring. Har forsåvidt registrert familietilhørighet til Bovim.. Min e-postadresse er : jarleif.nordheim@c2i.net - over skaugen i Garder.Er ellers mottakelig for andre innspill om opphav og livene til nevnte personer.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andersen

Nekerud/Nekerød/Nekkerud hørte vel opprinnelig til Vanderås i Såner sogn i Vestby. På 1800-tallet ble gårdparten overført til Grav/Graff i Våler.Ut fra Familysearsch kan det ellers se ut til at hvis det er den korrekte Hans som er funnet på Hurum, med foreldre Torger Hansen og Kirsti Svensdatter, så kan et giftemål mellom to med dette navn i juni 1807 i Vestby være aktuelt å sjekke ut. Her kan det ha vært trafikk over fjorden flere ganger!Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei!Disse to er eneste aktuelle på Hurum rundt 1810:15 03 1807 Hans Torger Matssen Svensrud Anne Larsdatter Svensrud09 06 1811 Hans Torger Hanssen Østre Rød Kirsti Svensdatter Østre Rød Har fadderne og, hvis det er interessant?mvh erik bjune Ramnes/Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Takk for gode innspill.Erik: Det er nok paret med Kirsti som er det korrekte - har sett fadrene i digitalpensjonatet. Men det hadde selvfølgelig vært interessant om det er registrert inn- og utflyttinger for Hurum. Det kan tyde på at Torger Hansen har kommet til Hurum mellom 1807 og 1811 - videre at han flyttet igjen mellom 1816 og 1822 - og da til Våler.Ellers vil det jo være spennende hvis opplysningene fra familysearch kan bekreftes av noen.Ser fram til videre funn! Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.