Gå til innhold
Arkivverket

[#22607] Nils Jakob Hansen, Eidanger


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Mo

Hans Martinius Sørensen f. 1864 (død 1950?) og Olga Marie Nilsdatter f. 1867 fikk en sønn Nils Jakob Hansen f. 19.11.1895 i Eidanger. Stuert i langfart Nils Jakob Hansen giftet seg 26.2.1927 i Eidanger med stuepike Magda Lund f. 6.7.1902 i Bodø. Bosted: Solvik, Eidanger. De fikk en sønn Arvid Oddvar f. 2.7.1927 i Eidanger. Har noen kjennskap til familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Hans Martinius Sørensen var sønn av Søren Andersen Kjelkevik (1833-1913) og Olga Marie Nielsdatter var datter av Niels Olsen Smedholmen (1834-1901). Hans Martinius og Olga Marie giftet seg i 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Takk til Jan Sigbjørn for opplysningen om lenken til Eidangerboka. Jeg har akkurat lånt den på biblioteket. Har du tips om hvordan jeg skal finne slektningene etter Nils Jakob Hansen og kona? Jeg har forsøkt Kirkesjefens kontor i Porsgrunn (gravlagte) uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

HeiSøren Andersen Kjelkevik og noen av barna er gravlagt på Eidanger kirkegård. Grenland Ættehistorielag har skrevet av det som står på gravstøttene. Dette er lagt ut på nettet:http://www.grenlandslekt.noHer finnes også et 'Slektsforum'.mvh Kersti Sorter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Dropp bygdebøker og gi deg i kast med kirkebøkene. Det er den eneste måten å gå i orginalkildene for å finne etterkommere etter Nils Jakob. Du bor jo i Oslo og finner det du vil ha på Riksarkivet. Ta en lørdag eller to og du vil finne mer enn hva telefoner til Kirkesjefer og oppslag i bygdebøker vil gi deg. Etterhvert kan du bruke folketellingene 1865, 1875, 1891 og 1900 også. Etterslekt er jo ofte lettere og forske på da kirkebøkene er relativt detaljerte i nyere tid samt at de er lettere å lese.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Takk til både Kersti og Terje. Jeg har funnet mange opplysninger i kirkebøkene på Riksarkivet. Det er imidlertid et problem at nyere kirkebøker ikke er tilgjengelig der, f.eks. fra 1920-1930 og oppover for en del menigheter. Og da kan kirkeverger og menighetskontorer være gode å ty til med et spørsmål eller fler.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Er det noen som har kjennskap til familien Hansen (eller kanskje Sørensen) som bodde på Solvik i Eidanger i 1927?mvh Kjell Mo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åhling, Vibeke och Göran

Hej!Är mannen som finns i www.telefonkatalogen.no utesluten som rätt man? Nammnet är väl inte så vanligt?Hälsningar Vibeke och Göran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Mo

Takk for innspill fra Vibeke og Göran. En telefonsamtale gjorde at jeg ikke tror dette er rette person.Arvid Odvar Solvik ble konfirmert 21.9.1941 i Eidanger. Foreldre var Hydroarbeider Nils Jakob Hansen Solvik og Magda Lund. Bosted: Bjørkedal, Eidanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Kirkegårdsprosjektet til Grenland Ættehistorielag viser at Nils A. Solvik f. 19.11.1895 døde 6.1.1954 og at Magda Solvik f. 6.7.1902 døde 20.3.1974, begge gravlagt på Solum kirkegård, Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Mo

Ved egne søk, undersøkelser og hypoteser, og med god hjelp fra Eidanger prestekontor har jeg funnet en søster og en bror til Arvid Oddvar Solvik som er død. Jeg har nå funnet slektninger som kan fortelle om familien, og takker dere som har gitt meg gode råd.mvh Kjell Mo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.