Gå til innhold
Arkivverket

[#22617] Catz/Katz på Røros ca 1700


Gjest Magne Nesvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Nesvold

I 1701 var det en hyttearbeider Mogens Larsen Catz på Røros. I 1701-manntallet for Røros Lenke står det at han har 4 sønner, Lars,Rasmus, Jacob og Anthonius. Mogens skal ha vært gift med ei Ingeborg Rasmusdatter. Etternavnet og navnet på sønnene tyder kanskje på at han hadde tyske aner. På den annen side var vel Mogens et mer typisk svensk/jämtlandsk navn. Muligens hadde han aner fra både tysk og svensk side. Jeg finner ikke Catz/Katz-navnet på listen over Innvandrere ved Røros kobberverk på hjemmesiden til Tore H. Vigerust. Har noen kjennskap til hvor Mogens kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Denne nøtta skulle jeg også gjerne ha knekt.Men det ser vanskelig ut. Finner ingen Catz som bruker noen av disse navna. Utenom navnet Jacob. Men ellers låter jo dette veldig dansk.Fant ett oppsett på IGI. Men om det stemmer...Mogens Larsen Catz f.1649 Næsvold. Gift ca.1678 Næsvold Alen (Ålen?) Norge.Med Ingeborg Rasmusdtr f.1646.BARN: Lars 1679 Næsvold. Rasmus 1680-1757, Jakob 1686-1775, Antonius 1689.Fra Galaavolden. Jakob Mogensen Catz ble gift med Anne Olsdtr 1692-1780. De kjøpte Galaavold plass og kalla seg senere Galaaen.De hadde først gård på Stormoen Røros. Og han jobba i Vanngrøft gruva. Mange barn. Slekta sitter på gården enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Jeg har også funnet det nevnte oppsettet på IGI. Det stemmer nok ikke at Mogens ble født på Nesvoll i Ålen, denne grenda fikk sine første faste bosittere ca 1700. Derimot bykslet Mogens' sønn Rasmus to voller ved Nesvollen 26. januar 1713 og flyttet dit. Hans datter Ingeborg (som jeg er etterkommer etter) tok navnet Næsvold, slik at Catz-navnet forsvant der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei MagneHar du sett under DIS Norge slekthistoriske kilder og Sørtrøndelag Røros. Der står det masse kilder som finnes helt ned til 1500 under Røros.Har du sjekka deres giftemål,om de ble gift der oppe.Arkiver fra gruva osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei. I fokketellinga for 1709 er Mogens Larsen Catz 52 år gammel, Lars 22 år, Rasmus 2, år, Jacob, 15 år er på Hedemarken. Dessuten datteren Berit (Beritte), ho døde i 1741, 64 år gammel. Det er trulig en sønn til: Antonius og en datter Maria. Dette hjelper jo ikke på problemet om hvor Catz kommer fra. Har ellers opplysninger om Jacob Mogensen Katz og endel etterslekt der. I tilfelle noen er interessert i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Det virker som dette er vanskelig å finne ut av!Til Nina: Jeg er ganske fersk i denne sammenhengen, og driver med det man kan kalle 'grunnarbeid'. Jeg har ikke sjekket kirkebøker og skifteprotokoller etc. annet enn dem som er tilgjengelig på nett, men det skal gjøres!Et utdrag fra Bergverkets arkiv finnes for øvrig her : http://www.bjornnyheim.com/slektssider.php. Her står det at en Mogens Larsen i 1. mnd 1677 utførte stein fra Røroshytta. At dette er Mogens Catz er dog bare en vill gjetning.Mogens' sønn Anthonius Mogensen ble for øvrig trolig gift med Randi Christiansdtr. Witpoth (Røros IV s. 154). Lars Mogensen ble gift med Ildri Pedersdtr. Skancke (Røros IV s. 265).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei MagneHar du sjekka DIS Norge og sett kildene som ligger under Røros? Der ser du hvilke kilder du må ha tak i. Håper du skriver her, om du finner noe. Jeg har heller ikke peiling på arkiver. Leter kun på nett som du.sjekk tema 15996 Mogens og Paul Larsen Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ildri Pedersdtr.Skancke 1692-1770.Foreldre Peder Fastesen(oppr.Jemtland)og Gunille Knudsdtr.Skancke.Ildri gift 1.ca.1713 med Jocum Lassesen.Barn Lars,Peder,Jacob,Maritte.Gift 2.med Lars Mogensen 1676-1745.Barn: Gunhild 1724,Jocum og Mogens 1727, Ingebor 1731.Antonius gm.Randi christiansdtr.Witpoth. barn? Rasmus gift med? Noen jenter her tro? Inger Hansen du nevner ei Berit og Maria. Har du mere på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei NinaRasmus Mogensen skal ha vært gift to ganger i følge 'Ålen' av A. J. Reitan. Hans første hustru er ukjent (den før nevnte Ingeborgs mor). Han ble gift 2. gang med enken etter en Jon Jonsen fra nabogården Nesvoll vestre. I samme bok står det at han høyst sannsynlig i andre ekteskap hadde sønnen Jocum Rasmussen som ble gift med Dorthea Jocumsdatter Nyplass, datter av bergsell Jocum Ingebrigtsen (Røros bind V s. 332). Deres sønn hette Rasmus Jocumsen og han flyttet til en annen nabogård, nemlig Nesvollgrubba.Har ikke funnet noen barn av Antonius Mogensen og Randi Witpoth. Har sjekket DIS Norge og kildene der ja. Er vel en del i Statsarkivet i Trondheim. Blir vel ikke sjekket med det første, men finner jeg noe nytt av interesse skal jeg legge det ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Driver og leser Rørosbøkene nå og fant i Bind IV s. 333 alle barna til Mogens Larsen Catz:1. Lars Mogensen f. 16772. Berit Mogensdtr. f. 1678 g.m. Nils Nilsen Haugen. Ingen barn.3. Knud Mogensen f. 1680-1762 g.m. Brynhild Olsdatter død 1763. Hadde sønnen Oluf. Knud var smelter og bodde på Flanderborg på Røros.4. Rasmus Mogensen f. 1681 5. Jacob Mogensen f. 16856. Antonius Mogensen f. 1688 g. m. Randi Witpoth. De reiste ut, men deres barn kom tilbake til Røros. De hadde sønnen Antonius f. 1727 g. 1) m. Karen Ericsdtr. og 2) m. Anne Olsdatter Moan. Dessuten hadde de (Antonius og Randi) døtrene Marit og Margrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei igjenn.Har du sett inne på RHD Magne? Der er kirkebøker og tellinger lagt ut. Bl.a Kirkebøker for Røros. Døpte,konfirm.vigde og døde.Det fine her er at faddere og forlovere er oppført.Da kan man snappe opp en del.Så at Randi Witpoth døde 1746 59 år.Sto ingen mann. Flere av hennes søsken har jeg funnet oppført med ektefeller og barn. Så også at en Rasmus og Karen Næsvold var faddere til Erik f.1728. Far var Jakob Monsen(galaavolden?)Det som irriterer meg er at når det gjelder fam.Catz finnes veldig lite forskning ser det ut som. Finner noen av de inngifta og oppført i andres slektavler. Og delvis med feil. Så synd at kirkebøker før 1727 ikke er tilgjengelig. Det er jo det man trenger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei Nina.Ja, jeg har vært inne på sidene til RHD. Men jeg har ikke sett dåpen der Rasmus og Karen Næsvold er faddere. Karen er vel Rasmus' andre hustru, siden han i 1733 opplyser at han har vært gift i 20 år med Jon Jonsens enke. Er enig med deg at det er utrolig irriterende at kirkebøkene for første del av 1700-tallet mangler! Hadde man hatt dem hadde mye falt på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Så flott at du hadde Rørosboka Magne.Der sto jo en del. Jeg prøver nå å bruke en søkemotor for å se om mere kan ligge ute på nett. Jeg kom over Utvalgte skifter fra Røros/tolga.Inntressant.Det kommer ut mye info om personer i disse.Barn, ektefeller,søsken osv. Siden det sto Utvalgte, går jeg ut fra at ikke alle skifter er tatt med.Det var synd, for jeg savna flere der av slekta Katz. Lars Mogensen sto.Skifte 3/6 1747 S.493. lARS PÅ Røros Berg plads og enke Ildri Pedersdtr.Skanke. Barn: mogens Larsen 20 år, Gunille 23 år, Ingeborg 16 år. Verger Jakob Mogensen Galaaen og P. Skanke. Ildris barn fra første ekteskap sto også oppført.Jeg trodde kansje Lars også hadde vært gift med barn før Ildri,men ingen sto nevnt i skiftet.Jeg fant også Peder Skanke festet i 1733 skåkåsen, med sønn Peder og svigersønn Lars Mogensen som bodde i hus nr.220.Det jeg hadde håpa på er å se litt på hvem barna til Mogens og Ingeborg Catz ble gift med og hva de kalla sine barn.For å kansje finne spor vidre bakover i tid og hvor de kunne ha kommet fra opprinnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Har sett de utvalgte skiftene ja. Her er en annen link til Erik Strøms nettsted:http://home.online.no/~eistroe. Velg 'Nettstedets hovedområder', 'Arkiver/Kronologisk'. Nede på siden finner du en link til Skifteprotokoller på Røros.Her er flere skifter nevnt, men det er vel strengt tatt bare et register over skiftene. Det står følgende: 'Innførslene er avskrifter fra protokollenes registre, og er deretter for de første protokollers vedkommende rettet mot innførselen i selve skiftet om det er observert uoverensstemmelser av betydning.' Finner ikke Mogens Catz eller Ingeborg her, så man var vel (dessverre?) stort sett enige og vel forlikte der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Magne.Nei det skal ikke være lett,ser det ut som.Jeg har sjekka alle tellinger 1660 pluss minus.som er lagt ut på nettet.Mange av de er dårlige.Finner masse Mogens, Mons osv.i visse deler av landet.Men ingen sikre spor etter vår Mogens dessverre.Jeg vet ikke hva Røros lå under da.Fant heller ikke Jakob Mogensen i 1701 som skulle være bortreist?Er det virkelig ikke noen kirkeboksnotater før de som er lagt ut på nett for Røros? Ser ut som at om noen svar finnes på Catz gåten,så må de ligge i noen gamle papirer fra Røros.Men hvilke?????Jeg har vridd nesten alle andre muligheter nå.Jeg har igjennom noen år vært innom ørten bygdebøker,tellinger, slektstavler,immigranter osv.på leit etter forskj.slekter,men navnet Catz har glimra med sitt fravær. Utenom en gang og det var i bygdebok for Orkdal. Om jeg ikke husker feil. Tror han var noe ved en gruve.Det rare er at ingen av barna bruker navnet vidre. Og om det er en link til tyskland,virker det som det var en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei igjen Nina.Går du inn på riksarkivets sider(Lenke) ser du at det finnes kirkebøker fra Røros i periodene 1691-1700, året 1708 og 1720-1731. Jeg vet ikke hvor detaljerte disse er. De finnes vel i Statsarkivet i Trondheim. De ligger dessverre ikke ute på nett så vidt jeg vet. Før 1691 tror jeg ikke det finnes kirkebøker for Røros, noe som vi kunne trengt! Dessverre er kirkebøkene mellom 1700-1721 tydeligvis gått tapt.Jacob Mogensen står vel i 1701-manntallet under sin far Mogens Catz. Der står det at han 'er paa Hedemarken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja jeg så det. Men leita på telling 1701 hedemarken etter Jacob uten å finne han der.Det spørs jo om det var innførsler på Catz fra 1691-1700.Jeg har leita på svenske anbytarforum under Jemtland.Så en inntress. ting. Det er et område der som kalles Nes.skrevet med a med 2 prikker over.Tenker på Nesvold.Er det et vanlig navn i Ålen? Lurer også på hviket sosialt sjikt denne slekta tilhørte.For lettere å kunne plassere familien Catz. Virker som det er en del kjente slekter som står som faddere på barna i slekta.Skankeslekta kommer vel også fra Jemtland og nes er nevnt på de.Likeså Blix. De brukte Mogens Larsen og Lars Mogensen ofte.De var også innom Holland. Tenker bare høyt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei Nina.Jeg er ganske sikker på at Näsvall er et etternavn i Härjedalen(like over grensen ved Røros, så vidt jeg vet.) Dette har nok ingen sammenheng med Nesvold-navnet i Ålen.Nesvolden (uttales Næssvolden) er en grend øverst i Ålen, navnet mener man kommer av den første faste bositter der, Jon Næsse. Han nevnes i 1701-tellingen for Røros som boende på 'Smallerwold udi Roggildalen' (Rugldalen). Dette er området som idag er Nesvolden. Ergo fantes ikke Nesvold-navnet før Rasmus flyttet dit, og han er vel den første som tok Nesvold-navnet. Han giftet seg dermed ikke med ei fra Nesvold-slekta siden det ikke eksisterte noen Nesvold-slekt før det. Som nevnt før kjenner man ikke til Rasmus' første kone.Når det gjelder slektas sosiale sjikt etter Rasmus sin tid kan det nevnes at Ingeborg Rasmussens sønn (og dermed Mogens Catz' oldebarn) Bersvend var lensmann i Ålen og Haltdalen på slutten av 1700-tallet. På denne tiden ble lensmennene valgt blant bygdas mest betrudde menn, likeledes måtte man kunne skrive og lese, noe som slett ikke var så vanlig blant bygdefolket den gangen. Det ser ut til at skrive- og leseferdigheter lenge var konsentrert til visse slekter. Ofte var det bare lensmann-, preste- og klokkerslekter som kunne skrive (det står det ihvertfall i Ålbyggboka bind III). Dette betyr at Bersvend må ha fått opplæring i lese- og skrivekunsten, noe som vanligvis ble gjort av nære slektninger. Bersvends far kjenner man bare navnet til (Anders Bersvendsen), og det er ikke kjent at han var lensmann eller noe lignende. Skriveferdighetene kom da kanskje fra Catz-slekta? Dessuten nevner Ålbyggboka at Rasmus i 1733 skriver til kongen angående en eiendomskonflikt. Han var dermed også skrivedyktig. Dette kan tyde på at slekta iallfall hadde en viss sosial status. Men det kan kanskje hende at leseferdigheter var mer utbredt i Bergstaden Røros enn i Ålen på den tida?Jeg er for øvrig selv av Skanke-slekt, og har i den forbindelse boka 'Skanke-ätten' av Roger de Robelin. Finner dessverre ikke noe av interesse angående Catz'ene der ved første overblikk. Blix-slekten kjenner jeg for øvrig ikke. Men det kan kanskje ikke utelukkes at Catz'ene stammer fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Magne!Jeg går tilbake til ditt innlegg 9. Det står altså i Ålenboka at Jochum Rasmussen skulle være Rasmus Mogensens sønn i andre ekteskap. Sønnen (?)Rasmus Jochumsen i Grubben er 66 år i 1801, født 1734 av foreldre Jochum Rasmussen og Dorthe Jochumsdatter (gift 1731). Nå ser jeg at en Jochum Rasmussen døde i 1766 64 år (Dorthe døde i 1747 40 år). Hvis dette er den riktige, så må han være av Rasmus Mogensens 1. ekteskap.Ingeborg Rasmusdatter antas å være av 1. ekteskap, men kan man være sikker på det? Hva mener du?Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

HeiJeg synes det er litt viktig å få plassert familien sosialt.For lettere å vite hva vi skal lete etter. Som sagt har jeg titta på Jemtland.Der flere i kretsen rundt Catz ser ut til å stamme fra. Masse kjente familier kommer derfra.Å når vi kommer ned til 1600 tallet virker det som Mogens var mye brukt der. Flere Mogens er også inngifta i disse slektene.Jeg har sett litt på faddere brukt av de første Catz på Galaavolden. Jacob Mogens og sønnen. Jeg kjenner ikke til 'fine navn' fra Røros. Men skriver noen her.Rasmus Finne, Tarvald Tarvaldsen,Anne Sophie Abildgaard. Henning Irgens, Gjertrud Margrete Holst. Christian Angel. Anne Mølmann, Borchrevink.Jeg vet ikke om det var klasseskiller på Røros.Men om flere av disse hører til det 'høyere' lag, kan vi jo undres litt på det.Faste Skankeslekta var vel også godt ansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den jevne gruvearbeider eller bruksbonde valgte et par faddere fra det øverste sosiale lag, som var prestens famlie eller, direktøren ved Verket med familie, participanter (medeiere) i Verket - naturligvis uten å være i familie med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Til Astrid (innlegg 20):Jeg har selv stusset litt på hvilket ekteskap Ingeborg Rasmusdatter ble født i. Som nevnt skrev Rasmus i 1733 at han hadde vært gift i 20 år med sin 2. hustru. I den nye Ålbyggboka (Ålen og Ålbyggen Bind II) står det at Ingeborg ble født ca. 1715, antakelig på bakgrunn av alder ved død i kirkeboken. Dermed er det faktisk mulig at hun kan være datter i Rasmus' andre ekteskap. Jeg vet ikke hvilke kilder A.J. Reitan (forfatter av den gamle Ålbyggboka) hadde, men han skriver 'bombastisk' at hun var datter av Rasmus' i hans første ekteskap. Kanskje døde Rasmus' første kone i barselseng da hun fødte Ingeborg?I den nye Ålbyggboka står det for øvrig at Rasmus Jokumsen i Grubba var dattersønn til gruvesmeden Jokum Ingebrigtsen på Nyplassen. Videre står det at mora var Dortea Jokumsdatter og at faren var Jokum Rasmussen. Det står at det er mye som tyder på at han var sønn av Rasmus Monsen i Nordgården Nesvold. Det står ikke hvilke ekteskap han eller Ingeborg er født i. For øvrig nevnes det at Rasmus Jokumsen må ha kommet til Grubba mellom 1775 og 1777, for da eldstedatteren konfirmeres i 1777 er de bosatt der. Som du sier må Jokum Rasmussen være Rasmus' barn i 1. ekteskap ut fra de opplysningene du kom med.Til Nina (innlegg 22):De fleste du nevner som faddere tilhører vel de såkalt 'kondisjonerte' på Røros på denne tida. Anne Sophie Abildgaard var kona til sokneprest Peter Abildgaard, Borchgrevinck og Irgens var begge slekter med direktører ved Røros verk og de andre navnene er også 'finere' herrer og fruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mitt spørsmålstegn i innlegg 20 kom på feil plass. Det skulle egentlig ha vært etter 'Rasmus Mogensens sønn'. For det er vel høyst sannsynlig at det som står i Ålenboka om Rasmus Jochumsens opphav er riktig. Jeg så forresten at ved hans dåp i 1734 hadde Jochum Ingebrigtsen (fadder)tilnavnet Næs. Pussig!Jeg går rundt med en følelse av at at jeg har støtt på en eller annen av disse Mogensen i den nye Osboka. Skal se etter i registret, når jeg ved leilighet går på biblioteket. Min datters farsslekt i Os har en gren tilbake til Knud Mogensen. Om jeg finner noe interessant, skal jeg si fra.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.