Gå til innhold
Arkivverket

[#22617] Catz/Katz på Røros ca 1700


Gjest Magne Nesvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Magne, jeg må si jeg har hatt stor nytte og glede av dette tema, ved at jeg har fått mer innsikt i den slekten du nå jobber med. Mogens Larsen Catz hadde også en sønn Knud Monsen som i 1701 ikke står oppført under faren. Det er imidlertid en K. M., røstvender og 20 år i manntallet. Knud døde i 1762 93 år, så her det en divergens i alder på ca ti år (noe jeg har opplevd før).Nok om det. Denne Knud Moensen hadde en sønn Rasmus Knudsen - noe jeg først nå har innsett må være riktig. Rasmus var gift med Anne Lisbet Hansdatter Ryen, datter av Hans Jonsen Ryen (Rya i Hådalen) i hans første ekteskap med Ildri Andersdatter (død ca 1712, datter av Anders Kieldsen og Anne Fastesdatter). Hans giftet seg om igjen med Anne Jonsdatter fra Os, og hadde med henne sønnen Tomas.Rasmus brukte, ifølge Rørosboka, en del av Rya, og det stemmer nok, for han kaller seg delvis Rasmus Ryen. Tomas tok igjen gården på odel (R.b. bind 4, side 673), og Rasmus flyttet da til Os i slutten av 1740 - årene.Så til det jeg egentlige ville si: Blant fadderne på Rasmus Knudsens / Ryens barn finner jeg Knud Monsen, Jacob Monsen, Lars Monsen, Beritte Monsdatter, Anne Galåen, Mons Jacobsen, altså mye av 'slekta'.Håper du ikke har noe i mot denne digresjonen -). Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ser at Knut her er nevnt i lag med sine antatte brødre.Jeg lurte på om han virkelig hørte hjemme der.Har ikke sett han med slekta i kirkelige handlinger. Antonius er også en som glimrer med sitt fravær.Hva hendte med han tro. Den påståtte kona Randi,dør tidlig.Det rare er at ingen mann barn eller noe er oppført på henne da. Jeg har foreløbig ikke funnet henne som fadder heller.Ser at et av hennes 'barn' kaller sin datter Randi. Vi skulle vel hatt de kirkebøkene som tross alt finnes, om de er få. Det er mye usikkert med denne slekta enda. Før 1700 skulle vi vel hatt tilgang til alle disse skattegreiene også.Men positivt at denne slekta blir diskutert her.Vi skulle kansje prøvd og sette den opp med det vi 'vet' til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Er dette vår Ingeborg Rasmusdatter?Ingebor Rasmusdatter 92 år.Enke.død og begravet 29/6 1738. Moens Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei igjen.Det er mye som tyder på at du har funnet 'vår' Ingeborg, Nina! Alderen stemmer vel også ganske bra. Skulle hatt skifteprotokollen der skiftet etter henne er nevnt, hvis det eksisterer.Jeg har for øvrig ingen ting i mot digresjoner, Astrid! Alt om familien Catz er igrunnen av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg har lett gjennom registret over avdøde i skifteprotokollene for Røros og finner verken Mogens Larsen eller Ingeborg Rasmusdatter der. Den jeg fant nevnt av familien, er Knud Mogensen, hvis kone Brynnild Olsdatter må ha vært søster av enken etter avdøde Amund Larsen (sk. 1711), Berit Olsdatter.Jeg var innom Gunnerusbibliotket fredag, men det ble ikke lenge i det fine været! Så da i bygdeboka for Os uten å finne noen Mogensen. (Jeg er imidlertid ikke helt sikker på at alle navn nevnt i boka står i registret). Men Rasmus Knudsen (1701 - 1772) fant jeg under Odden / Narjordet søndre. Her finner du mer Lenke Rasmus Knudsen kalles her BAGER, akkurat som Lars Mogensen Bager (Roger de Robelin side 133).I manntallet over Verkets folk 1705 finner jeg en bergsknekt Mons Larsen, gift, men en sønn og en datter. Jeg er ikke sikker på om dette er den samme som Moegens Larsen Catz i 1701, for han arbeider 'ved Hytten'. Noen andre Monsen/Mogensen ser jeg ikke i 1705. Det gir grunn til ettertanke. Kanskje var de 'på Hedemarken', liksom Jacob M. i 1701??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg glemte av å si at Osboka har Rasmus Knudsen som sønn av smelter Knut Mikkelsen, men det er da åpenbart feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Så kjempefint at du har sett i arkivene Astrid.Da har vi alle de gamle skattene og avgiftene som står under kilder Røros DIS.Og de få kirkeboknotane som finnes før 1727.De du nevner Magne.Som ikke er sjekka.Jeg har gått igjennom kjente og ukjente slekter i Røros. Finnes mange anetavler ute på nett.Samt kirkebøkene. Jeg har prøvd og sette opp slekta etter brødrene (Catz)Kallenavn?Takket være god hjelp fra dere finner jeg en del. Men når det gjelder di slekt Magne,har jeg foreløbig måttet bite i gresset. akkurat nå kan jeg banne på at den 'pokkers' Rasmus aldri fikk noe barn. Jeg finner hverken han, kona eller resten av slekta der det ville være naturlig at de sto oppført.MEN brukte Ålbyggen kirka på Røros? Rasmus skulle jo levd til 1757.Hadde jo vært naturlig å finne han og kona som fadder eller forlover osv.på si eiga slekt.Det kan godt hende at noen reiste ut Astrid.Flere jeg ikke finner igjenn. Ildri,enka etter Lars Mogensen f.eks.Jeg har at hun døde i 1770? Men er aldri fadder for barnebarn som jeg har sett til nå. Og gamle Antonius hvor ble han av.Randi står oppført under Røros død i 1746. Men heller ikke de står som faddre.Ikke Ingeborg Rasmusdtr.heller Men blir oppkalla hele tida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Setter først opp litt av slekta på Galaavollen.Øverst i Bygda Galåen like utenfor Røros. Jeg tenkte først og føre opp alle faddere også. For i vårt tilfelle er jo det mest inntressant i jakta på denne fam. bakgrunn.Men det blir litt mye å skrive. Men dere finner lett fadderne inne på RHD.Kirkebøker for Røros.Virker som barna etter Jacob hadde de 'fine fadderne'I de senere ledd er familien faddere.Vet ikke hva konklusj.vi kan trekke av dette.Jeg har delvis brukt familiens slekthefte men sjekka opp mot kirkebøker.Finner en del motsigelser. Jeg tror den første sønnen ble kalla Moens,men døde? Nå står Ole som første sønn.Det kan også finnes en datter Anne som ble født tidlig.Hun ble gift med Christian Prytz i 1739.og døde 1746 i barselseng. Ihvertfall står hele den nærmeste slekta som faddere på hennes barn.Og Knud Moenss er forlover.Jeg må jo også si at feil kan forekomme.Så sjekk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

GALAAVOLLEN.JACOB Mogensen 'Katz' Galaaen.(ca.1686-1775).Foreldre Mogen Larsen 'Catz' f.ca.1645, ukj. sted.og Ingeborg Rasmussd.?ca,(1646-1738?) I 1701 skal Jacob være 15 år og på Hedemarken.ANNE Olsd.(1692-1780)Foreldre:Ole Eriksen og Sara Andersd. Ø.Galaa plass.Ble gift med Jacob M.BARN: OLE(ca.1716-1759)43 år.gm.1 Margrete Andersdtr. i 1745.gm.2 Anna Larsd.? 1752.2.SARA(ca.1717-1795)gm.Erik Toresen Høsøyen i 1735.Forl.Knud Moenss. og Gunder Toresen.3. MOENS (ca.1720-1757)37 år.gm.Margrete Andersdtr. i 1747. Forl.Didrich galaaen og Ole Ellensen.BARN:a, Anne Marie og Anne 1748.c.Maria 1752. d.Jacob 1755. Står David i kirkeboka.Jacob overtok gården 1779.gm.Anne svends. Scott4.MALENE(ca.1722-1804)gm.Ole Andersen Haanes i 1743.Forl.Didrick Galaaen og Michel Olss. Haanes. BARN:a,Jacob 1745, b,Anne 1747,c,Ole 1755.5.INGEBORG(ca.1723?-)gm.Ole Toresen Høsøyen i 1735.Forl.Knud Moensen og Peder Halstenss.6.ANNE MARGRETHE(ca.1724)gm.1 Joen Olss. Røraas.i 1750.Forl.Rasmus Rasmussen og Mathias Fastesen. Joen dør i 1761 53 år.gm.2? Ole Olss.Spel? i 1763.Forl.Svend Ellendsen og Lars Bendixen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fortsetter GALAAVOLL.7.BERITTE(ca.1726)gm. Svend Ellendsen. Belgmaker.i 1748.Forl.Didrich Galaaen og Ellef Clemetsen. BARN:a, Anne Sophie 1748,b,Anne 1753-55 c,Anne 1757,d,Ingeborg f.d.1762.8.ERIK(1728-1775 i gruva)Faddere.Mathias Bruun,Anders Davidsen,Rasmus og Karen Næsvold.Mette Marie Busk,Kirstina Richter.ERIK blir gift med 1.? Karen Andersdtr.Hougen.?i 1757.Hun dør 1760 29 år.gm.2 Marit Rolfsdtr.Sanden i 1762.Forl.Anders Bryhnog Halvor Hansen. BARN:a,Anne 1757,b.Jacob 1763,c,Rolf 1765, d,Karen 1768,e, Ingeborg 1770,f, Ernst 1774,g,Elen 1775.9.JACOB(1730-1759) 29 år.Faddere:Christian Angel,Christian Iversen Bachen,Ole Olss. Galaaen, Anne Mølmann, Ildri Pedersdtr.Beritte Jensdtr.10.LISBETH(1732? 1736.Faddere:Henning Irgens, Rasmus Knudsen,Ole Jacobsen,Gjertrud Margr. Holst, Sara Jacobsdtr.Kirsten Pederss. Kommandant.LISBETH gift med Anders Estensen Guldal.i 1757.Forl:Diderich Galaaen og Christen christensen. BARN: Moens 58, Jacob 60,Eva 62, Anders 64, Eva og Anne Kristne 71, Lorents og Ole 74, Beritte 76.11.ANNE 1734, Faddere:Rasmus Finne, Tarvald Tarvalsen, Tore Galaaen, Anne Sophie Abildgaard,Helle Nielsdtr. Ingeborg Jacobsdtr. ANNE gm. Anders Fastesen Indset enkemann i 1757. Forl: Joen Andersen Tolgen og Mathias Fastesen. BARN: Lucia 58, Jacob 59, Anne 63, Anders 65, Ingeborg 67, Anne 70, Beritte 75.Særlig på de yngste barna er det lett å ta feil.Da det heller ikke var med fadderlister etter 67. Så sjekk Sjekk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Det er ikke rart at du ikke har funnet noe om Rasmus og hans familie i kirkebøkene for Røros, Nina! Høyst sannsynlig ble de gravlagt i Ålen. Ålen hadde nemlig egen kirke lenge før Røros, faktisk soknet rørosingene til Ålen før kirka på Røros ble bygd. Det var dog ikke mange sjelene som bodde på Røros før den tid. Men man begynte tydeligvis ikke å føre kirkebøker før godt ut på 1700-tallet i Ålen ifølge Riksarkivets sider.Når det gjelder deres deltagelse som faddere og forlovere kan kanskje årsaken være avstanden? Jeg vet ikke hvordan dette ble praktisert på den tiden, men det var (og er fortsatt!) ca 25 km fra Nesvollen til Røros. Det var vel en ganske stor avstand på den tiden, så kanskje man valgte mer 'nærværende' faddere? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei igjennDet jeg mente,var at jeg har sjekka de personene som dere har oppført som etterkommere etter Rasmus og Karen. De står under Røros. Det er hos de jeg ikke kan finne spor.Det synes jeg er veldig rart.Rasmus og Karen var jo faddere en gang på Galaavollen.Men klart vegen dit var jo lang i den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror nå jeg har funnet et skifte som henger sammen med skiftet nevnt i innlegg 31. Det var skifte etter Oluf Olsen Selbyg og Marithe Jacobsdatter i 1694. De var da begge to døde og etterlot seg barna Birgette Olsdatter gift med Bergsknegt Amund Larsen og Brønnild Olsdatter 16 år. Dette er vel da Brynnild, Knud Monsens kone.Knud Monsen hadde en sønn Ole Knudsen (ifølge det Magne fant ut fra Rørosboka). Jeg tror det er den Ole Knudsen som i 1728 ble gift med Gjertrud Svendsdatter. Ved barnas dåp kaller han seg Ole Knudsen, deretter Ole Knudsen Selbyg (tar altså morens navn). Blant fadderne finnes bl. a. Rasmus Knudsen, Knud Monsen, Brynnild, Knud Monsens hustru. Det var slik jeg 'havnet i' dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Astri.Flotte greier.Der fikk jeg bekrefta mine funn.Også kjempe at du fant gården på Narjord.Artig at denne slekta endelig får litt samla historie.Litt om slekta etter KNUT Mogensen 'Catz'(1680-1762)Bror av Jacob på Galaavolden.I 1701 var han røstvender i Gruva med et barn og kone Brynhild Olsdtr.(ca.1678-1763)med foreldre Oluf Olss.Selbygg og Maritte Jacobsdtr.BARN:1. RASMUS Knudsen 'Bager' F? gm.Anne Lisbeth Hansd.Ryen. i 1730. Forl:Jabob Moensen og Ole Troensen. I 1747 flytta han med kone og 5 barn inn på nybygd gård Odden Narjord ved Os.Den ble etterhvert et mønsterbruk.Han drev med kullbrenning og lånte ut penger.Overskuddet ble innvestert i oppkjøp av flere gårder i Dalsbygda og Os.En driftig kar.Slekta sitter med gården enda.Og blir drevet som museum.Oddentunet.BARN på Røros:Ildri 1731,Hans 34,Knut 36,Brynhild f.d.39. Han står også med en sønn Anders som dør 1747 6 år. Men i dåpslista står far Rasmus Hansen. Rasmus skal senere blitt gift på Os med Anne Jonsdtr.og fikk en sønn Thomas.?BARN 2. OLE knudsen Selbygg f.? Smelter på Flandernborg Røros.gm. 1728 Gjertrud Svendsdtr. Hun dør i 1743, 42 år gammel.gm.2? 1744 Maritte johannesdtr.Forl:Christen og Zacharias Olsen.BARN:F.D:1729,Svend 1730-1754,F.D.1733,Ole 41,Gjertrud(ny mor)1744,Brynhild 1746, Joen 1753-54, Beritte 1755,Df.sønn 1757, Maritte 1759, Svend F.D.1762, Ingeborg 1765.Her er det også mange inntress. faddere som sikkert kan være nyttig og studere.Og feil kan sikkert forekomme også her. Hadde Knud og Brynhild bare 2 barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Nina. Oppsettet ditt over barna til Jacob Mogensen Catz og Anne Olsdatter Galaaen stemmer med hva jeg har. Men det kan selvfølgelig være flere der uten at de er funnet.Litt mer om datteren Bergitte (senere kalla Berit) Berit Jacobsdatter Catz f. 1726 gifta seg med Svend Ellingsen Belgmager. Barn 1. Anne, f. 1757, gift med smelter Jens Torgersen.Han var eier av Rørosgård og hadde også gård på Haugane. Deres datter Berit f. 1779 gifta seg med Ole Pedersen Indset,f. 1778 han var da gruvearbeider, overtok sener Rørosgaard etter svigerfaren. Deres sønn Peder, f. 1802 gifta seg med Olava Andersdatter Pryts, f. 1800.Dette er da en tråd litt opp mot vår tid, med slekt etter gamle Catz. (Hvor han no var fra.) Inger M. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Nina.Rasmus Knudsen var ifølge Osboka. Han ble født ca 1701 og døde i 1772. Hans kone Anne Lisbet Hansdatter var født ca 1712 og døde i 1773. De hadde en sønn Johannes Rasmussen født 1750 i Os (min datters ane). I Røros var det skifte etter Ildri Andersdatter (Anne Lisbets mor) i 1712, hvor det fremkommer at hun var datter av Anders Kjeldsen og Anne Fastesdatter (av Skankeslekten med foreldre: Faste Pedersen Og Ildri Pedersdatter Bock). Ved dette skiftet var Anne Lisbet 3/4 år.Det var Anne Lisbets far Hans Jonsen Ryen (død i 1747 82 år)som giftet seg på nytt med Anne Jonsdatter. Hans var sønn av Joen Hendricksen som i 1701 var 74 år (gård: Ryen) og Beritte Larsdatter. Joen Hendrichsen finner du også i manntallet for 1664 og faren Hendrick Jonsen (manntallet for Dalane, Fosen, Innherred). Mange av dem jeg har nevnt, er mine egne aner.Rasmus Knudsen hadde ytterligere tre barn, som du finner hvis du søker på Rasmus Ryen.Jeg vet ikke om Knud Monsen hadde flere barn enn de to du nevner.Jeg hadde ikke fått med meg at Ole Knudsen var gift to ganger. Eldste datter i andre ekteskap Gjertrud var da oppkalt etter avdøde ektefelle, noe som var vanlig skikk og bruk.Til Magne.Jeg fant et skifte (1715) som muligens sår tvil om Rasmus Monsen var far til Jochum Rasmussen i Grubba. Skifte etter Rasmus Olsen Nyplass, enke Ingeborg Olsdatter, etterlatt sønn Jochum 13 år. Ingeborg hadde allerede giftet seg med Engel Kjøstelsen. Så vidt jeg vet, hadde disse ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Inger.Jeg kom til å slette din mail, og mistet dermed adressen din. Fikk derfor ikke sagt hvor glad jeg er for at du fant din slekt i Kristiansund.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hallo.Til Astrid (innlegg 42): Jeg har selv begynt å tvile på at Jochum Rasmussen i Grubba er sønn av Rasmus Catz. Verken faddere til deres barn eller deres forlovere er tydeligvis av Catz-slekta.Det som det derimot ikke hersker tvil om er at Rasmus fikk datteren Ingeborg. Det står både i den nye og gamle ålbygg-boka. Her er hva jeg vet om Rasmus Mogensens 'liv og levnet' ut ifra ålbygg-bøkene:Rasmus Mogensen f. 1680 på Røros d. 1757, 77 år gammel i Ålen. Gift 1) m. ukjent, gift 2) ca 1713 med Karen (etter innlegg 12), enke etter Jon Jonsen som bodde på Nesvoll vestre.Hadde datteren:Ingeborg Rasmusdatter Næsvold f. ca 1715 d. 1792 Gift 1) med Anders Bersvendsen. Ingeborgs far Rasmus og mannen Anders ble for øvrig gravlagt samme dag.Barn: a) Bersvend Andersen Næsvold f. ca 1735 d. 1814 Bersvend var lensmann i Ålen og Haltdalen 1769- 1772 og ellers en mye aktet og betrodd mann. Han ble gift 1766 med Berit Olsdatter Reitan fra Ålen. De hadde 7 barn. Han tok over Nordgården Nesvoll.b) Iver Andersen Næsvold f. ca 1736 d. 1804 Iver flyttet til gården Nordstu Stene i Ålen som broren Bersvend hadde kjøpt sammen med hytteskriver Bernt Bredahl. Iver ble gift 1791 med Ingeborg Ellingsdatter Unsholte fra Ålen. De hadde ingen felles barn.c) Svend Andersen Næsvold f. ca 1749. Svend flyttet først til Trondheim og senere Kristiansund. Han giftet seg med enken etter en baker. Han overtok bakeriet som 'mesterbaker'. Han kalte seg Svend Vold og ble en innflytelsesrik mann i Kristiansund. Det var han som først skaffet byen et ordentlig vannverk.Ingeborg Rasmusdatter gift 2) 1759 med Lars Olsen Nyplass fra Nyplassen på Røros. Ingen felles barn. Vi har for øvrig bevart et såkalt mangeltre etter Ingeborg med initialene I.R.D. og årstallet 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Slektsfil fra mormonarkivet. Alle årstall er oppgitt about.Anders Bersvendsen (ca.1700) gm. ca. 1724 Ingeborg Catz (ca.1705.)BARN:Bersvend ca.1725, Ivar ca.1727, Svend ca.1729-1796.....Hvor er en Rasmus ?Bersvend Andersen gm.ca 1725 Berit Olsdtr.Reitan BARN: Anders ca.1760, Ole ca.1762,Ragnhild 11/5 1770-1845. Rasmus ca.1776, Kari ca.1778.Litt rar oppkalling her. Rasmus var skrivekyndig og hadde egen gård. Skulle vel være oppkalla etter den gamle regelen. Noen som mangler kansje? Ingeborg skulle vel også vært oppkalla som farmor?Ble noen boende på Rasmus;s gård.Arva Ingeborg? Det ligger mange slektstavler ute fra egnen.Der er oppført årstall fra fødsler o.l. fra før 1700.Så hvor fant de disse tro? Legg merke til at det står Ingeborg Catz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Nina.Den slags slektsfiler fra mormonarkivet (submitted by a member og the church / no sources available)er stort sett lite å stole på.Til Magne.Jeg er vokst opp i Kristiansund, og ble svært interessert i å vite mer om Sven Vold (og Ragnhild)- se tema 17253 - men dere på Nesvold vet sikkert alt som står der, og mere til.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Til NinaI ålbyggbøkene står det bare oppført Ingeborgs sønner Bersvend, Iver og Svend. Det er dog sannsynlig at en eventuell Rasmus døde ung. Det ble meg bekjent ikke ført kirkebøker i Ålen så tidlig slik at noe slikt kan sjekkes.Når det gjelder Bersvend Andersens barn som du nevner, er faktisk alle fødselsårene forskjellig i forhold til ålbyggboka! Dert står det at Bersvend Nesvold og Berit Reitans barn er: Anders f. 1767, Kari f. 1768, Ragnhild f. 1771 (som for øvrig også flyttet til Kristiansund), Lars f. 1774 (også et Katz-navn?!), INGEBORG f. 1775 d. 1778 (Ingeborg ble altså oppkalt), Ole f. 1778, Rasmus f. 1782.Ingeborg Rasmusdatter tok over Nordgården Nesvoll etter faren Rasmus Mogensen Catz. Så tok hennes sønn Bersvend Andersen over. Gården har siden vært i slektens eie og er det fremdeles. Jeg bor forresten selv på den samme gården, iallefall i sommerhalvåret.Til Astrid:Jeg har lest innlegget om Svend Vold, men vet nok ikke noe mer enn det som kommer fram der. Det står at Svend ikke hadde etterkommere, er den nevnte Svein Petter Røff hans 'stesønnesønn'? Grunnen til at jeg undrer på det er at det her på gården er et trepennal som har følgende inskripsjon: 'B.A.S (Bersvend Andersen) Næsvold 1824. Sendt fra Christiansund fra Sv. Hansen'. Kanskje Svein Petter Røff har laget det? Det kan være at det bare er en tilfeldighet at det kommer fra Kristiansund, men det er vel ikke usannsynlig at pennalet kommer fra slekten der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror ikke det er noen tilfeldighet at dette pennalet kommer fra Kristiansund, og jeg ville også tro at Sv(end?) Hansen er en av din familie der. Om ikke Svend Wold hadde etterkommere, så hadde i hvert fall Ragnhild det - fra to ekteskap. I første ekteskap var hun gift med en losoldermann HANSEN, men det ser ikke ut til at hun hadde mer enn ett barn (Else Chatrine Hansen 9 i 1801)fra sitt første ekteskap.Jeg lurte litt på etternavnet Røff - det eneste belegg i 1801. Men så kom jeg til å se at enka etter Svend Wold var gift Røst i sitt andre ektskap. Det er mange rare varianter av navn i 1801, og dette kunne være et av dem!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei alleInger, du skriver at du har det samme som meg på Jacob m.fam. Men hadde du denne extra Anne også? Hun står ikke i slektshefte,men mye tyder på at hun hører hjemme der.Magne du skriver at Ingeborg ble gift 2.gang med en fra Røros.Er hun skrevet der,eller bodde de ved Næsvold? Finner en Ingeborg Ramussdtr.gift med en Lars Olsen Rise i 1739 Røros, men hun kan jo ikke være.Jeg komm over en inntress. artikkel om Røros. Der sto det at de innvandra holdt sammen ved giftemål o.l til langt ut på 1700 tallet.Astri du er jo og roter langt tilbake i tida. Har du fått noen formening om hvor de forskj. ingifta i Catz-ætta kom fra opprinnelig? Kansje det kan gi en pekepinn om opprinnelsen til våre Catz.!!!!!Faren til Anne gift med Jacob, kom han fra Nordfjord? Der nede er ihvertfall mye Rasmuss og Mogens. Finneslekta hold vel også til der nede som prester osv. før de kom opp til Røros.Det har alltid vært nær kontakt mellom Finnegården og Galaavolden.Så har vi disse Faste-Skanke som stadig dukker opp i slekta. Den første Faste som kom opp til Røros var sønn av en Lensmann i Jemtland.Det var ei Mogensdtr.inngifta med de første Faste der.Men mer sto ikke om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Nina. Jo jeg har 2 Anne. 1. Anne Margrete, f. 1724 2. Anne, f. 1734 denne g.m. Anders Fastesen Indset. Har navnet fra Kvikne i Østerdalen.Så til Anne som var gift med Jacob Mogensen Catz. Det var Anne Olsdatter Galaaen. Hennes foreldre:Ole Eriksen Glasmager, f. 166? gift med Sara Andersdatter, f. 1659, død 1736. Ole Eriksens far: Erik Olsen Glasmager f. 1631.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.