Gå til innhold
Arkivverket

[#22623] Hans Hansen g.m. Gunhild Tollefsdatter ca. 1845, Solum i Telemark


Gjest Arne Haakensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haakensen

Gunhild f. 1809 er under FT 1865 enke på Kaasa, Solum, men hvem var ektemannen Hans Hansen (iflg. Familysearch)? Antar at de ble gift omkring 1840-1845 (datter f. 1845, muligens førstefødte barn). Det er ellers sparsomt med opplysninger å finne også om Gunhild. Kirkebok oppgir ikke hennes foreldre ved reg. av fødsel.mvh Arne Haakensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har problem med å finne noe giftermål mellom Hans Hansen og Gunhild Tollefsdatter, men jeg skal sjekke litt nøyere i morra.Gunhild er vel trolig hun som er døpt nokså sent på året i 1809 (her ser jeg ikke datoen), men i teksten står: 'Gunhild: Faderen blev angivet at hede Tollef Olsen af Bøe Prestegield, og sagdes at være død for lidt siden i Fredriksværn, Moderen er Marthe Eriksd. nu til huse hos sin Broder Lars Moen under Tvet. Fad: Kirsti Alfsd. Weberg, Ingebor Amundsd. Siljene, Erik Olsen Stavdal, Ole Evensen Tvet.' (Solum mini 3 side 171)mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Mormonerdatabasen sier:Father: Hans Hansen, Mother: Gunhild Tollefsen1. Marthe HANSDATTER - Vital Records Index Birth/Christening: 06 Sep 1834 Solum, Telemark, Norway2. Ole HANSEN - Vital Records Index Birth/Christening: 28 Nov 1836 Solum, Telemark, Norway3. Christen HANSEN - Vital Records Index Birth/Christening: 08 Nov 1840 Solum, Telemark, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Samme kilde:ERIK - Christening: 04 JUN 1848 Maelum, Telemark, Norway - Father: HANS HANSEN Mother: GUNNILD TELLEFSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Marthe Eriksdatter er nok hun som er i tjeneste hos Jon Jonsen på Stavdal i 1801. Hun skal være født ca 1774, og ettersom hun er søster til Lars Eriksen Moen, må hun være datter av Erik Knudsen og Gunhild Christophersdatter. Erik Knudsen finner du her i min slektsdatabase: [url="http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=7005>LenkeVerken Erik eller Gunhild er døpt i Solum, og jeg har ikke undersøkt hvor de kom fra.Marte er her, foreløpig ukoblet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Da fant jeg endelig vielsen. De er gift i Solum den 26. oktober 1829. Hans Hansen bor på plassen Stupen (under Bolvik). For øvrig er han ungkar og 28 år, og altså født rundt 1801. Gunnild Tollevsdatter bor på Rennesund, er pike og 21 år. Forloverne er Vrål Pedersen Sjøtvet og Gunder Eriksen Bjårstad.Blant konfirmerte i Solum 1815-1825 finner jeg bare en passende Hans Hansen, han er konfirmert i oktober 1820 og bor hos sin husbond Ole Olsen på Rennesund. Det står at han er født i Porsgrunn 1803. Jeg finner en passende Hans Hansen på Familysearch, han er døpt 20. mars 1803 og foreldrene er Hans Hansen og Ingeborg Svendsdatter. Nå viser det seg at dette paret bodde på Herre i 1801 - på denne tida sorterte befolkningen på Herre i Bamble under Porsgrunn prestegjeld: LenkeSå nå begynner det å flaske seg. Herre og Bolvik er begge preget av det samme jernverksmiljøet, og det var stor utveksling av folk mellom disse to samfunnene.Rennesund ligger bare et par kilometer fra Bolvik, og som vi ser hadde begge i en periode tilhold der før giftermålet.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

I tillegg fant jeg nettopp avskrift av et skifte etter Ingeborg Svendsdatter på plassen Stupen under Bolvik. Det ble holdt 3. desember 1821. Enkemannen heter Erik Gundersen, hennes sønn fra første ekteskap Hans Hansen, 18 år, i tjeneste hos Ole Halvorsen Gisholt.Barn i dette ekteskap: Ole Eriksen, 10½ år, hjemme; Aaste Eriksdtr, 8½ år.Forøvrig giftet enkemannen Erik Gundersen og enka Ingeborg Svendsdatter seg i Solum 5. juli 1811, begge da hjemmehørende på Vold (Bolvik).Så da er vel saken i boks ...mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.