Gå til innhold
Arkivverket

[#22624] Ingeborg Marie Alice Sørensen, f. 1904 i Hem sogn, Lardal


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Skulle så gjerne vite om Ingeborg Marie Alice fikk noen etterkommere. Hun ble født i Hem sogn i Lardal, Vestfold, 03.01.1904 og døpt i Hem kirke 29.05. Hennes foreldre var Inga Andrine Iversdatter Kolstad, født 1877 på Kolstad under Undersvold i Hem, og sjømannen Julius Sørensen, født i Sandar 1878. Ved dåpen i 1904 angir kirkeboken at hans bopel er Amerika. Muligens har han utvandret, muligens er han i arbeid på et skip på tur til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg tar denne saken fram igjen da jeg idag har fått en opplysning fra slektninger av Ingeborg Marie Alice som bestemt mener at i det minste hennes mor, Inga Andrine Iversdatter Kolstad/Sørensen, utvandret til Amerika. I så fall må det ha skjedd etter 1904. Jeg har derfor søkt etter alle de 3 familiemedlemmene i de emigrantprotokollene som ligger søkbare her på DA, men hittil uten å finne dem. Legger til at jeg nå har grunn til å tro at faren het Julius BERNHARD Sørensen. Kanskje finnes det noen som er flinkere til å lete i disse protokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Vielse mellom Julius og Inga Andrine er ikke funnet, hverken i Lardal (3 sogn) eller i Sandar. Men da datteren Ingeborg Marie Alice døpes, anføres det i kirkeboken at hun er ektefødt. Av dette slutter jeg at foreldrene mest sannsynlig var gift, eventuelt hadde bekjentgjort planer om å gifte seg. Julius var jo sjømann, så da hendte det vel at vielsen kom istand litt for sent, noe jeg mener å ha sett eksempler på at prestene kunne vise forståelse for på den aktuelle tiden. Men noen dokumentasjon på vielse har jeg altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Inga Andrine Haugaard(!) (27 år) og datteren Ingeborg Marie (1 år) fra Lardal reiser fra Kristiania 27. januar 1905 til Washington.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk til Ketil!Nå faller flere ting på plass. Jeg har nemlig trodd at Haugaard, som Julius Sørensen kalles i kirkeboken for Hem ved datterens dåp, kunne være feilskrift for Nygaard, siden det syntes å passe så bra med at Julius Bernhard Sørensen fra Nygaard i Sandar skulle være Ingeborg Marie Alices far. Denne Julius har midlertidig oppholdsted Australien i 1900. Ved datterens dåp i 1904 har faren, Julius Sørensen Haugaard, midlertidig opphold i Amerika. Jeg har trodd at dette var en og den samme Julius Sørensen.Men så nylig som igår, mandag, traff jeg noen fjerne slektninger av Inga Andrine, som bestemt mente at Inga Andrines Julius Sørensen var dansk! Og siden Inga Andrine kaller seg Haugaard når hun utvandrer i 1905, faller naturligvis Julius Bernhard Sørensen Nygaard helt ut av bildet.Igjen tusen takk for verdifull hjelp. Nå gjenstår bare å prøve å gjenfinne Inga Andrine og hennes familie i Amerika. Finns det noen som har mulighet til å se etter dem i census 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.