Gå til innhold
Arkivverket

[#22629] 'Tennes Kaspara' eller Katrine Ingeborg Haagensdatter


Gjest Mette Værnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

'Tennes Kaspara', eller Kathrine Ingeborg Haagensdatter som hun het, ble halshogd i Moskenes i Nordland i 1814 for å ha drept sin forlovede og mistenkt for drap på sine barn. Hun ble visstnok født i Rødøy på Helgeland i 1770....Er det noen som veit noe mer om henne??? Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Har sett innlegget i Lofotposten og tidligere vært i kontakt med Fiskeværsmuseumet men dessverre uten å finne nye opplysninger om henne.... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Inger....Har også sett på den siden tidligere...men hun jeg skriver inn dette innlegget for har ikke funnet noe om henne i kirkebøkene for Rødøy på Helgeland. Mette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Mette. Jeg har forsøkt å soke etter Katrine på FT 1801, men fant henne ikke. Jeg er ikke så dyktig når det gjelder å søke på alt som er digitalisert heller. Vi får vente å se om noen har tilgang til kirkebok for Rødøy og kan gjøre oppslag for det aktuelle året. Historien minner om en annen henrettelse på Refsakeren på Ibestad. Dette er tragiske hendelser i fortiden som gjør en nysgjerrig, men også trist.Jeg venter i alle fall spent på flere oplysninger. Vet du om det finnes referat fra rettssaken mot Katrine Ingeborg? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Glemte et spørsmål. Kan det stå noe om henne i kirkeboken for den kirken hun sognet til ved henrettelsen? Vet du hvilken kirke dette er? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg mener at det er et arbeid i gang der nå knyttet til Tennes-kaspara. Det står også noe i Moskenes bygdeavis for noen år siden, men jeg tror at en fornyet kontakt med Ottar Schiøtz, Norsk Fiskeværsmuseum, kan være en fornyet tanke.Det var i det minste en slik informasjon vi fikk for vel 3 uker siden da vi var på Reine http://home.online.no/~otjoerge/holiday/reine.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Lofoten Teater hadde ei forestilling for en åtte-ti år siden om Tennes-Kaspara. Jeg var selv på Nyvågar i Kabelvåg og så forestillingen. De hadde gjort en grundig research og har sikkert mye stoff om henne. Nå er jeg usikker på om Lofoten Teater eksisterer lenger, men ved å kontakte teatermiljøet i Stamsund, evt. kulturetaten i Vestvågøy kommune, kan du kanskje få hjelp. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

I Årbok for Lofoten; 'Lofotboka-94' står det et stykke om Tennes-Kaspara: Mestermannes siste gjerning. Det var siste gangen mestermannen lot øksa falle over en dødsdømt i Moskenes.Tar med noen opplysninger fra artikkelen: Avrettelsen skjedde den første oktoberdagen i 1814. 7 menn, høyforrædere ble halshogd før Tennes-Kaspara la hodet på blokken. Kanskje gikk tankene hennes tilbake til Rødøy i Helgeland hvor hun for førtifire år siden ble født. Kaspara Katrine Ingeborg ble hun døpt. Faren-jekteskipper Håkonsen-omkom på havet da datteren var atten år. Som ung skulle Kaspara ha vært et dydseksemplar av en kvinne og som ungjente hadde hun en kjæresete, fra Lurøy kom han denne karen som hun holdt så meget av. Hun ble sveket av denne karen og ikke nok med det, han lot fortelle så forferdelige historier om henne at hun ble satt i arrest. Et helt år satt hun i fengsel, før det kom frem at karen hadde løyet på henne. Hun fikk friheten, men hendelsen hadde satt djupe spor i sjela til denne høyreiste og vakre kvinna. De djupe blå øynene hennes fikk fra nu av et annet blikk.Da hun var 25 år flyttet hun sammen med familien sin til Reine. Hun fikk navnet Tennes-Kaspara, men om det har tilknytning til stedet Tennes inne i Reinefjorden, er uklart. I årene 1809-1814 da Napoleonskrigene raste, var det nødsår i Norge. Mange sultet og Tennes-Kaspara opplevde å miste 2 brødre, en svigerbror og sin eneste søster. Da krigen var over skulle freden feires. På Reine var folket kledd til fest-spillemannen var på plass og flaskene var fyllt opp. Kaspara var også der og denne kvelden hadde hun slått seg sammen med en kar fra Hamnøy-han Brakar-Ola.. Etterhvert hadde de to blit ganske fulle. Brakar-Ola kunne ikke dy seg , men måtte sette i gang å skryte av bestialske handlinger han hadde vært med på under krigen- om hvordan han hadde medvirket til å pine fanger. Dette ble for mye for Tennes-Kaspara. Det kom til håndgemeng mellom disse to. Ola trodde han kunne stagge henne med noen lure knep, men den store og kraftige og etterhvert så rasende Kaspara fikk tak i en jerntein- og dermed lå Ola der med blodet fossende fra nese og munn. Han var død. Kaspara kunne nå like godt innrømme flere ting. Overfor moren sin tilsto hun å ha tatt livet av 5 uekte barn som hun hadde båret fram og født. Da moren hørte dette om sin datter, gikk hun og hengte seg. Kaspara ble satt i forvaringsarrest og under forhør sa hun seg skyldig på alle punktene i tiltalen. Hun hadde altså tatt livet av 6 mennesker. Det var ingen utvei-Tennes-Kaspara ble dømt til døden. Det var Albrigt Jahnsen fra Breilandet ved Sørvågen som var satt til jobben som skarpretter. En jobb han var dømt til av norske og svenske styresmakter for noe han hadde gjort under krigen. Nu sto han klar ved skafottet. 7 forrædere, deriblant en underfogd-og denne Tennes-Kaspara, skulle han halshugge i dag. Idag kan bare kyndige folk finne fram til stein-ogjordhaugen sør for kirkegården på Moskenes hvor de jordiske levningene av 8 dødsdømte mennesker ligger.(Tilsynelatende finner jeg ikke Kaspara i FT. for 1801, det er mulig hun står oppført med et av mellomnavnene sine i stedet ?) mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Avrettestedet skal være plassert rett ved siden av kirken og stedet er i dag anmerket med en øks til en sten. Det er kort avstand fra ferjeleiet på Moskenes til både kirken og avrettersted.Historien er foresten skrevet i 'Bygdeavisen for Moskenes' rundt 1980 som en gjengivelse etter Amandus K. Pettersen for Lofotprosjektet av T. O. Bjørnsen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.