Gå til innhold
Arkivverket

[#22630] Skifteregister Larvik byfogd. Hva betyr 'nærsøskenbarn'?


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

I det meget nyttige skifteregisteret for Larvik by, har jeg sett at betegnelsen 'nærsøskenbarn' er benyttet om slektsskapsforhold. Kan noen si noe mer om hva 'nærsøskenbarn' er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I Historisk leksikon defineres nestsøskenbarn som beslektet i 2 og 3 ledd eller mellom søskenbarn og tremenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Takk for tilbakemeldingene.Det skiftet jeg tenker spesielt på er LenkeHer er betegnelsen 'nærsøskenbarn' benyttet. Og så vidt jeg kan skjønne er det samme brukt i originalkilden. Hvis det er korrekt, kan en da gå ut fra at 'nærsøskenbarn' og 'nestsøskenbarn' er det samme? Og har jeg oppfattet det riktig at 'nestsøskenbarn' kan bety både søskenbarn og tremenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder det som står i Historisk leksikon, så menes det at far eller mor til den ene ektefellen er søskenbarn med ektefellen. Dvs.at en av besteforeldra til den ene ektefelle er søsken til ektefellens mor eller far. Forskjøvet 1 ledd.Når det gjelder det som Yngve skriver, så bruker de blandt annet i USA ordet secondcousin eller direkte oversatt nestsøskenbarn, som da menes tremenninger. Så slik sett kan nok begge deler være brukt.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.