Gå til innhold
Arkivverket

[#22635] Lom: Eiere på Sygard Andvord


Gjest Anders Sevaldson
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Sevaldson

Er det noen som vet noe om hvem som eide Sygard Andvord på 15- og 16-hundretallet? Fra ca. 1615 fikk oppsitterne etter hvert kjøpt mesteparten av gården, men jeg har ikke funnet noe om hvem som var eiere før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Iflg. odelmanntallet fra 1615 var det følgende eiere på Andvord (ikke skilt på bruksnivå): Eirik Andvord 1 hud i garden, Engebret Hove i Fåberg 3 skinn i Andvord, Lussi og Jørgen Kili på Dovre 3 skinn i Andvord, Knut Kili på Dovre 2 huder 3 skinn i Andvord.I 1624 eide Eirik A. 2,5 huder i garden, Jakob Andvord 1 hud 10,5 skinn og Ola Hove i Fåberg med 8 søsken 3 skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Takk for raskt svar. Jeg antar at det ikke er så lett å finne tidligere opptegnelser, men det gir absolutt noe å prøve å nøste videre på.Var samlet skyld 3 huder og 9 skinn i 1615 og 4 huder og 7 1/2 skinn i 1624, eller er det deleiere som ikke er kjent?Dessuten, vet du om Jakob Andvord var i slekt med Erik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Dette svaret er litt utenom spørsmålet ovenfor, men det har forbindelse med tidligere innlegg 22492. Referanse 'Slekter og gårder i Lom' 1600-1800 av Olav Bræk: Eirik Gulbrandson Andvord f.ca.1570, g.m. Åse Nilsdtr fra Busvoll. Han er nevnt i skattelistene fra 1611,1615,1620,1624 og 1629. De hadde barna: 1.Gulbrand Eriksen som overtok 2. Nils Eriksen Graffer 3. Pål 4. Sissel 5. Berit 6. Kari 7. MaritNr. 2 ovenfor er født i 1614 og ble g.m. Torø Eilivsdtr Graffer. Dette er samme person som kjøper Kjæstad, men bosetter seg på Graffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Takk for oppslaget. Jeg har det samme i min farfars opptegnelser, men det er fint å få det bekreftet fra flere kilder. Står det noe om eierne på Andvord i 'Slekter og gårder i Lom'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kai m kveum

Ja, det gjør det,men det blir for mye å skrive. Anbefaler deg å låne ringpermene. De dekker perioden 1600-1800. I innlegg 21151 er de første kjente personene på Andvord nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Torbjørn P. Hagen

I Kristian IV's hylding 1591 er 2 av dei 12 lagrettsmennene frå Andvord. Det er 'Gulbrandt Anduord' og 'Hoffuord Anduord'. Bokstavene i seglet til Gulbrand ser ut til å vera G. E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Thorbjørn, har du også seglet til Håvard Andvord? Jeg finner veldig lite informasjon om ham rundt om kring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Det peker i hvert fall ikke i retning av Arne Andvord, som betalte Gjengjerden i 1528. Men der har det vel vært en bruker imellom.Finnes seglet til Eirik Anvord, som også betalte Gjengjerden? Min farfar skriver et sted at Eirik også er nevnt i 1558. Han skriver ikke noe om hvor, men det kan kanskje dreie seg om en annen skatteliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

I 1557-58 var det en Eirik «Ottnne» som betalte skatten foring med 1 bukk. Han står mellom Marstein og Stusnes i skattelista, og navnet er nok tolka som Andvord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Plasseringen skulle jo tilsi Andvord. Men 'Ottnne'? Er det en feiltydning av håndskriften, eller er det et tilnavn, eller antydningen av et farsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Utgaven i Norske lensrekneskapar bind I er meget bra. Feilen skriver seg fra forelegget, det bevarte lensregnskapet, som ikke er 'originalen' (dvs skrevet ned etter ordlyden på bygdetinget) men en samtidig renskrift, foretatt på Akershus eller i Rentekammeret i København (forsåvidt en original idag, men som står 'virkeligheten' fjernere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Det vil altså si at det er en forvrengning av Andvord? Det er synd, for da gir ikke opplysningen egentlig noen ny informasjon. Men det er jo en ganske pussig forvrengning. I de fleste andre 'fordanskede' person- og gårdsnavn pleier i hvert fall den første bokstaven å være riktig. Men jeg kommer ikke på noen annen fortolkning av det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.