Gå til innhold
Arkivverket

[#22636] Ragnvald Nilsen f.1875 Krutå, Hatfjelldal


Gjest Hedvig Johansson
 Del

Recommended Posts

Gjest Hedvig Johansson

Jag söker efter min morfars broder, han hette -Ragnvald Nilsen f.1875 KrutåRagnvald och min morfar Mikal Christian Nilsen f.1866 Krutå hade ytterligare 2 bröder, de hette -Elias Nilsen f.1880 Krutå -Anton Nilsen f.1885 KrutåÄr det någon som känner till något om dessa bröder så skulle jag bli väldig tacksam. Var de gifta , hade de barn, vart tog de vägen etc.mvh Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Det er et skifte i Krutaaen i Hattfjelldalen, Vefsn i 1914 på Gundborg Krutaa, hovedperson; døde 21. desember 1915. Nils Gabrielsen, ektefelle. Mikal Nilsen, sønn, Krutaa. Ole Nilsen, sønn; 920 Vernon ave., Beloit, Wisconsin, Amerika. Ragnvald Nilsen, sønn, Amerika. Elias Nilsen, sønn; 147 Hacket str., Viene, Beloit, Wisconsin, Amerika. Edvin Nilsen, sønn, 950 Vernon ave., Beloit, Wisconsin, Amerika. Anton Nilsen, sønn, 950 Vernon ave., Beloit, Wisconsin, Amerika. Anna Nilsdatter, gift, datter; Olaus Krutnes, Mellemvik i Mo i Rana. Gunhild Nilsdatter, gift, datter; Adolf Hauan, Baadnes pr. Rørøy i Helgeland. Jørgine Nilsdatter, datter; Krutaa.Et annet skifte i Krutaaen i Hattfjelldalen; Vefsn i 1906 på Elisabeth Wiljamsdatter, hovedperson; døde 27. mai 1905. Gabriel Johnsen, hovedperson, døde 13. oktober 1900. Nils Gabrielsen, 62, mannens barn; Krutaaen.Elias Gabrielsen, 58, mannens barn; Belliot, Wisconsin, Amerika. (Det er flere personer med i dette skiftet, men jeg tar ikke disse med her). Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedvig Johansson

Odd och Kjell, jag tackar så mycket för hjälpen, ni är så jätte snälla och hjälpsamma här på debatt forumet. Jag hade ingen aning om att det var så många söner som for till Amerika. Kram Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedvig Johansson

Hej igen, har nu suttit och tittat lite i digital pensionat för emigranter och jag tror jag har funnit Ragnvald. I Trondheim 1867-1930 fann jag detta: Ragnvald Mathias Nilsen, ålder:27 (det stämmer för min Ragnvald är f.1875) Dato för utrese: 1902-02-12 Bostad: Hatfjelddal (det stämmer också) Resmål: Beloit, Wisconsin Linje: Stjerne Skep: Salmo Biljett: Biljett betald i Amerika Resetillatelse: Till Att 3/3 Vefsen, Kredskomp, Mosjöen.Detta verkar ju vara min morfars bror Ragnvald. En liten fråga nu, på resetillatelse står det något om Kredskomp, Mosjöen, vad är det för något? Tyvärr har jag inte hittat de andra bröderna men jag fortsätter att söka. Hälsningar Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Tillatelse attestert av Vefsen Kredskompani (?) er nok fra den militæravdeling han var rulleført i. Søk i feltet Reisetillatelse med Inneheld 'Vefsen' så får du flere eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedvig Johansson

Hej Tor! Jag tackar så mycket för förklaringen och var jag ska titta. Hälsning Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedvig Johansson

Har nu hittat ytterligare 2 utav bröderna Nilsen som for över till Amerika, de är: * Edvin Nilsen f.1882 resdatum: 1913-08-11 Side:226, Linje 42, L:nr:3138 Ogift, Mekaniker, Bostad: Amerika (Han verkra ha varit hemma på besök) Resmål: Beloit, Wisconsin Linje: Stjerne Skepp: Finnmarken Reisetillatelse: Lensm. att Ram.L i Htfjelld. 12/8Sen är det * Anton Olaus Nilsen Knotten f.1885 Side 226, Linje 43, L.nr: 3139 resdatum: 1913-08-11 Siv.status: Gift Yrke: Jordarbetare Bostad: Hatfjelldal Resmål: Beloit, Wisconsin Linje: Stjerne Skepp: Finnmarken Reisetillatelse: Lensmatt og Till. av Bodö Krigsk.Det som jag nu undrar över är om någon vet vem Anton Olaus Nilsen Knotten var gift med, det verkar ju som han lämnade sin hustru och ev. barn i Hatfjelldal. Hälsningar Hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.