Gå til innhold
Arkivverket

[#22649] Marie Sellisæth, f.ca 1821 Kolvereid, foreldre?


Gjest Åse K. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Ved FT 1801 finner du gården Selliset under Kolvereid, i Leka sogn. Den ligger på vestsida av Årsetfjorden i det som senere het Gravvik kommune, men som etter 1964 hører til Nærøy kommune. Jeg er ikke sikker på om hele Gravvik kommune kom med i Nærøy, eller om noe kom med i Leka kommune. I 1801 skrevet Silliset. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune O. Steinset

Jeg har følgende opplysninger fra et skifte etter en bror Andreas Selliseth fra Salhus 1873:Nicolai Selliseth bror, død, Rosvig.Nikoline Selleseth 23 år, barn av Nicolai, hos doktor Hinkt.Ingare Selliseth barn av Nicolai, gift, Mikel Jensen Nordhus, mannen er skipper.Anton Selliseth 30 år, barn av Nicolai.Petter Selliseth bror, lensmand i Hustad i Kolvereid.Mikael Selliseth bror, Saltermark.Anna Selliseth søster, Salhus.Martha Marie Selliseth søster, gift, Hans Danielsen, Salhus.Ane Margrethe Selliseth søster, Reppen i Lekø.Kaja Selliseth søster, gift, E. Qvale, Salhus, mannen er handelsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Takker så mye for svar. Til Rune: Dette var flotte opplysninger! Nå er mulighetene større til å finne farsnavnet og muligens familien i 1801. Har sendt dette til min venn i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune O. Steinset

Når jeg slår opp på broren Mikael på Saltermark finner jeg litt mere informasjon:Mikael Ingebrigtsen Selliseth f.1828 Rosvik Lekø NT, sønn av Ingebrigt Selliseth, d.28/12-1909 Saltermark (hjerneslag) gift 20/7-1866 Brønnø med Gerda Fredrikke (f. Olsen) f.1836 Nordhorsfjord Bindalen, dtr. av Mikkel Olsen og jomfru Petrika Marie Vakler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hjertelig takk! Fint å få vite fars navn. Hvor slår du opp? Bygdebok? Kirkebok? Jeg har trålet FT 1865 og 1875 og alle kaller seg Selliseth eller med ektefellens etternavn (de gifte døtrene, altså). Nå blir nok min venn glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune O. Steinset

Jeg har slått opp i mine egne notater. Forsker på slekt i Brønnøy og har dermed masse opplysninger fra området. Opplysningen om faren til Michael kommer fra giftermålet i kirkeboka for Brønnøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Marta Marie f. 1820 av lensmand Ingebrigt Nielsen Selliset og Ane Pedersdatter. I folketellingen 1801 er Ingebrigt her Lenke . Ingebrigt var (født/)døbt 1778 11.januar 4de søndag etter H. 3 k. Anne Pedersdatter Rosvik f.1782. Familien er omtalt i bygdebok for Nærøy bind VI side 186. Ingebrigt og Anne ble gift i 1804. Var bruker av Kvernan i Gravvik i 1 1/2 år for de flyttet til Selliset i 1806. I 1815 flyttet familien til Rosvik ved Gutvik, Leka. Ingebrigt omkom på sjøen 1.10-1847 sammen med Ole Pedersen Kvernan og Carl Holmberg Skotnes. Marta Marie var nummer 7 av en søskenflokk på 9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hjertelig takk, Rune og Morten! Nå vet jeg en som blir glad over opplysninger om sin oldemors slekt. Jeg klarte faktisk å finne både dåp på Marta Marie og vielsen til Ingebrigt og Ane/Anna på FS, men uten opplysningene fra Rune (skifte), hadde jeg ikke klart det. Og takket være Morten kom flere aner fram i dagen. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg skriver slektshistoria for Bronnoy Bygdebok, har ikke bestilt kirkeboka for Leka osv. ennaa, men Hans Petter Danielsen f. ca. 1828 sonn av Daniel Pedersen og Martha Malene Mikalsdtr. Justad Buksnes. Hans ble konf. Buksnes 1844. Kanskje hadde du alt dette. Hans og Marta Marie ble gift 1855 Flakstad og hadde barna: Adolph Ingvald f. 1856 Nusfjord Flakstad, d. 1861 Kjos Tysfjord/ Kaja Edvarda Qvale f. 1857 Stromo Flakstad/ Davida Arnolda Magdalena f. 1859 Kjaer Tysfjord/ Hagbart Mareli f. 1863 Vinje Gimsoy. Hvis du har noe forskjellig, ble jeg takknemlig hvis du si meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Hei Margaret! Hjertelig takk for dine opplysninger. Jeg hadde ikke funnet noe om Hans Danielsens foreldre og av opplysninger om barna hadde jeg bare det jeg har funnet i FT 1865 og 1875. Nå blir det lettere å finne videre bakover håper jeg. Takk for det store arbeidet du gjør med bygdebøker fra Sør-Helgeland! Jeg er selv fra Sømna og har selvfølgelig bøkene derfra!Morten Østevik, vet du hvem som var foreldrene til Ingebrigt Nielsen Selliseth? På FS har jeg funnet en Ingebrigt Nielsen Hillesøen, med far Niels Hillesøen og mor Ane, men han var døpt i 1774, ikke 1778. Jeg føler meg litt grådig her, en 'mye vil ha mer- følelse'. Jeg har jo allerede fått så mye hjelp.Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Ingebrigt født i Hillesøen (Hellesø) var født i Vikna, daværende Nærøy. Din Ingebrigt var døbt 11.januar 1778 . Quinden ble introdusert noen uker senere. Har litt mere om foreldrene til Ingebrigt (bygdaboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg landet også på Hillesøen, har brukt FS Kirkebok for Nærøy. Jeg fant to Niels i Hillesøen, Niels Olsen f.1738 og Niels Jensen f.1739. Kan en av dem være far? Kunne du Morten tenke deg å se etter i bygdeboka? Vårt bibliotek har sommerferie og fjernlån tar en del tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Sex: MEvent(s): Christening: 27 Jan 1726 Place: Leka, Nord-Trondelag, NorwayParents: Father: Anders SORGUTVIGENSource Information: Batch Number: C426753 Source Dates: 1714 - 1805 Film or Fiche Number: 125350 Collection Details: Leka; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Litt til for Selliseth familien i Bronnoy: Andreas Selliseth f. 1815 d. 1873 paa Salhus Bronnoy av 'slagtilfalde' ugift. Karen Maria (Kaja) f. 1818 g. 1851 Edvard Michael Qvale (Phillipsen) gbr. Salhus. Ingeborg Anna Selliseth f. 1824 paa Salhus 1875 ug. 'Anna' var der 1865 (maa vaere Ingeborg Anna - Anne M. i Leka 1865). Aase: Vi har en ny papir Somna bok som har mye nye - vi kaller den 'New Issue' - bare slektshist. derinne. Haaper aa 'reprint' men hvis du sender meg addressen (e-post) kan jeg sender alle nye siden New Issue. Spor Tor Mathisen i Somna for boka. Takk til alle - glad jeg saa sporsmaalet! Jeg har Naeroy boker og hadde ikke sett familien ennaa. Stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

En ting til: kone til Mikael Ingebrigtsen Selliseth f. 1828: Gjerthe Fredrikke var dtr. av skipper Mikkel Olsen og h. Kristine Margrethe Norderstrom Nord Horsfjord, Bindal. Petrika Marie Vakler var mor til Kristine, ikke til Gjerthe (Gerda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Til Morten: Første del av teksten din i innlegg 15 falt bort. Har jeg funnet fram til rette personer? Foreldrene til Ingebrigt Nielsen var Niels Andersen døpt 27. januar 1726 og Abel Joensdatter. Er det Abel Joensdatter fra Eiteren eller Matsøen, eller ingen av dem?Til Margaret: Takk for opplysning om bygdeboktillegg. Jeg skal ta kontakt med Tor M. Og takk for flere opplysninger om Selliseth- familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jostein Riseth

Hei !Kom over dette innlegget hvor forfedrene til Ingebrigt Nilsen Selliseth blir diskutert. I siste innlegg spørres det om Abel Jonsdatters foreldre. Det var Ane Torbergsdatter og Jon Amundsen ( 1697-1764) . De bodde på gnr 6 Madsøy bnr.2. Jon Amundsens foreldre kom fra Dragland i Gravvik. Ellers kan jeg opplyse om at da Ingebrigt var 20 år var han dreng hos Ole Olsen i Gutvik. Den 17.februar 1798 rodde de til Nord-Gutvik etter å ha hørt skudd fra det forliste franske kaperskipet ' Lènfent de la Patrie' . Dette skipet er det skrevet mye om og det finnes mange opplysninger fra 'sjøforklaringene' ( rettsaker) Det er også skrevet et friluftsspel som er fremført på Leka flere sommere.Ingebrigts foreldre var Nils Andersen ( 1726-) fra Sør-Gutvik og Abel Jonsdatter ( 1742-1795)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Tusen takk for disse opplysningene. Jeg har oversatt dem og sendt dem i 'julegave' til han som har denne familien blant sine slektninger. Nå blir han sikkert glad. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.