Gå til innhold
Arkivverket

[#22667] Noen som har tilgang til kirkebok for Alstahaug/Stamnes?


Gjest Irmelin Wilmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Irmelin Wilmann

Jeg leter etter foreldrene til to av mine tippoldeforeldre. Hvem er foreldrene til Jørgen Zahl Sørensen født 1830 i Stamnes sogn Alstahaug og Pernille Kristine Necolaisdatter f.1831 samme sted som han forøvrig er gift med. Her er et par linker: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01821.wc2&variabel=0&postnr=2132&fulle=true&spraak=n>Lenke og Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jorgen Zahl f.(eller dopt?) 28 feb. 1830 sonn av Soren Joensen og Elen Jonsdtr. Leeren. Petternille Christine f. 25 mar. 1831, dopt 12 mai 1831 dtr. av Nicolai Andreasen og Ingebor J. Jonsdtr. Hellesvig. Har ikke kirkeboka her, men (typed) kopier av boka fra en mann i Texas-gaar bare opp til 1855. Jeg ser ogsaa gift 18 oct. 1823 Soren Joensen Leeren 26 aar og Elen Johanna Joensdtr. Qvalnes 24 aar. / gift 22 sept. 1816 i Stamnes, Nicolai T. Andreasen Hellesvig og Ingebor Joh. Joensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Wilmann

Hei igjen! Har du mulighet til å sjekke hvem foreldrene til Søren Joensen (nevnt ovenfor), og foreldrene til Ingebor J. Jonsdatter (også nevnt ovenfor) er?Har funnet ut at foreldrene til Elen Johanna Joensdtr (nevnt ovenfor), er Ane Kirstina Nielsdatter og Joen Pedersen LenkeHvem er foreldrene deres igjen?Irmelin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei! Foreldrene til Søren Kibsgaard Johnsen er: jektestyrmann og bonde selveier i Leren Jon Christensen f.ca 1763 og Bolette Kibsgaard Sørensdatter f. ca 1764 d.ca 1848 Du vil finne dem i folketellinga 1801 i Leren Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da er vi over på noe som jeg gjorde for en dame for 2-3 år siden, og foreldrene til Bolethe var Søren Kibsgard som var født i Ribe på Jylland i Danmark Ca 1721, og Sebine Olsdatter Zahl. Søren var skipper, og ifølge Wilhelmine Brandt bodde han på Steengarden i Herøy fra 1750 til sin død i 1781. Søren ble gravlagt 15.p. trinit. eller 23.09.1781. Tar denne familien fra begynnelsen jeg:Søren Kibsgard og Sebine Olsdatter Zahl ble gift 18.10.1757 i Alstahaug, og dette skjedde av en eller annen grunn etter kongelig bevlgning av 03.09.1757. Deres barn:1)Christen født ca 1759, og ikke funnet som døpt. Han ble jordsatt 17.p.trinit. 1772.2)Anna Kibsgard nevnt ved morens skifte i 1805, og hun var gift med Hans Christian Seløen ifølge det samme skiftet.3)Daniel født ca 1764 ut fra FT-1801, men er sannsynligvis eldre siden en bror ble døpt samme år. Han var gift med Karen Iversdatter Bang, og senere med Maren Pedersdatter som han var gift med ved FT-1801.4)Ole døpt 22.p.trinit. 1764. Han var handelsmann på Værøy, og bodde på Værøy i Lofoten ved morens skifte i 1805.5)Bolethe døpt. 1. søndag i året 1766, og hun var ganske riktig gift med Joen Christensen Leren.6)Jadob Severin døpt 1.søndag i advent 1768. Han ble trolovet 05.01.1792 med Ane Iversdatter Bang, etter kongelig bevilgning av 31.12.1791. Det skyldes vel at Ane ser ut til å være bare 17 år ved trolovelsen.7)Nicolay fikk dåpsbekreftelse i 1771, og ble jordsatt 17.søndag etter trinit. 1772(samtidig som broren Christen).8)Nicolay født 28.07.1774 er det oppgitt i forbindelse med dåpen, og han ble døpt 10.p.trinit. 1774. Ved morens skifte i 1805 var han ugift og bodde i Lofoten9)Anna Margrethe født ca 1777, ut fra at hun ved FT-1801 er oppgitt å være 24 år. Da var hun meget svark ,og bodde sammen med sin mor og bror.10)Maren Daniela(litt usikkert det siste navnet), ble døpt 15.søndag etter trinit. 1778.Sebine Olsdatter Zahl har jeg hatt mer på, men finner det ikke igjen i en sen nattetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fant da noe mer her, og foreldrene til Sebine Olsdatter Zahl var Ole Hansen og Anne Margrethe Zahl. Det var skifte på Ole i 1785, og Ane Margrethe Zahl i 1790. Deres barn: -Hans Olsen Zahl som var sønn i Nordvik1)Jens Olsen Zahl som var gjestgiver i Bergen i 1785, og 1790 var han på gjestgiveriet Knarsund i Bergen.2)Barbro Olsdatter Zahl som var død før 1785. Hennes barn: -Anders Joensen som var på Handnes i Nesna -Ole Joensen som var 26 år og bodde på Moe i 1785, og i 1790 er det nevnt at han bodde på Moe i Brøønø. Da var det vel Moe i Brønnø han bodde i 1785 også? -Anna Margrethe Olsdatter som var 19 år, og bodde Indre Øksningan i 1785, men i 1790 hadde hun bare blitt 1 år eldre(her er det noe som ikke stemmer).3)Sebina Olsdatter Zahl som var gift med Søren Kibsgard, men var enke både i 1785 og 1790.4)Anna Margrethe Olsdatter Zahl som var gift med Hermand Brynhildsen Wasaas i 1785, og i 1790 var hun blitt enke.5)Massi Olsdatter Zahl som var gift med Jochum Raanes på Leland både i 1785 og 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dessverre finner jeg ikke igjen kirkeboknotatene, men mener å huske at Ole og Sebine ble gift i 1733 eller 1734(jeg kan ta feil). Dette er noe jeg har gjort for andre tidligere, og det er derfor ikke ført inn i noe program. Om familien Zahl har det vært tatt opp på nyhetsgruppen no.fritid. slektsforskning.etterlysning, og muligens også på nyhetsgruppen for slektsforskning. diverse. Så jeg vil anbefale et googlesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har funnet to skifter til i 'Skifter fra Herøy/Dønna 1686-1780: I 1733 er det skifte på Ole Hansen Zahls far Hans Olsen, og dennes ektefelle var da Barbara Siursdatter. Barn:1)Ole Hansen som var gift i Nordviken(Herøy).2)Siur Hansen som var gift i Skaga3)Hans Hansen som var 21 år og hjemme4)Daniel Hansen som var 19 1(2 år og hjemme5)Susanna Hansdatter som var gift med Thomas Eliassen Nordnes6)Marithe Hansdatter som var gift med Christopher Larsen,Skei.7)Maren Hansdatter som var ugift og hjemme8)Barbara Hansdatter som var 14 1/2 årHer har jeg fått informasjon privat om at Hans Olsen Zahl etterlot seg et bo på 854 riksdaler i netto, og blant hans etterlatenskaper var en sildenot på 100 favner og 2 laksenøter. Hans var født i 1698 ifølge matrikkelen for Helgeland. Han var gårdbruker, og sannsynligvis jekteskipper.Hans sin sønn Ole Hansen Zahl skulle være født ca 1733. Jeg mener å huske fra kirkeboka at Sebines søster Barbara ble døpt i 1734, og Sebine fant jeg som døpt i 1736(af vige nom 1736).Hans skal ifølge private opplysninger være født i 1738 og død 1807. Han overtok handelsstedet Nordvika etter faren lenge før denne døde i 1785. Det ble drevet betydelig handel i Nordvika i 1744 i Hans Olsens tid (hentet fra 'Alstahaug Kannikgjeld' av Kjell Jacobsen). Hans Olsen Zahl fikk bevigning i 1775 som gjestgiver i Nordvika, hvor han drev både som gårdbruker, skipper og gjestgiver til sin død i 1807. Barna til Hans er nevnt i skrivet, og det var sønnen Jens Jørgen Zahl født ca 1770 som overtok i Nordvika etter faren. Skrivet fortsetter med hans etterkommere, men jeg stopper her. Hvis noen har videre interesse henviser jeg til 'Alstahaug Kannikgjeld' av Kjell Jacobsen, som tydeligvis er brukt som kilde til det skrivet jeg har fått privat.I 1735 var det skifte etter Daniel Hansen i Nordviken(barn nr. 4 over). Arvinger var hans mor og søsken. Når det gjelder opplysninger om søsknene så er det opplyst at Siur Hansen nå var død, og hadde disse barna: Hans Siursen og Barbara Siursdatter. Maren Hansdatter hadde flyttet til Hoff, og Barbara Hansdatter var i Nordviken.Jeg skulle gjerne ha sjekket kirkebøkene, men det er umulig siden biblioteket har tatt sommerferie. Når biblioteket åpner igjen er jeg ikke her, og har ikke mulighet til å sjekke kirkebøkene før etter 25.08 dessverre. Innen da har jeg kanskje funnet igjen de notatene jeg hadde om disse fra kirkebøkene. I såfall skriver jeg jo mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Wilmann

Tusen hjertelig takk for informasjonen!Virkelig flott at du har tatt deg tid til å svare så utfyllende!Vennlig hilsen Irmelin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Det var et taktisk 'skattetriks' fra staten si side for å få mer penger at Nordvika fikk gjestgiverprivelegium i 1775. For inntil da hadde hele Nord-Norge vore i ei særstilling når det gjaldt handel, enhver mann kunne starte opp med denne gesjeften. Desse 'upriviligerte' bondehandleriene gav ingen skattepenger til en sårt trengende statskasse. Men no fikk desse bondehandlerne deriblant Nordvika i Herøy kniven på strupen enten å søke om privilegert gjestgiveristatus eller å legge ned handelsvirksomheten. Staten kunne no innkassere den faste årlige gjestgiveravgiften, samt handelskatt osv. Hans Olsen, (d. 1733) fiskerbonden i Nordvika, Herøy kjøpte seg inn i bygdefaret på Skage 1719/20. Fra da av kunne han titulere seg som skipper. Anne Lise, du tillegger Hans Olsen navnet Sahl/Zahl. Det er ikke riktig, det er først hans sønn som blir gift inn i denne slekt.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg tenker meg om så har du jo rett i at det var Hans sin sønn Ole som giftet seg inn i slekten Zahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei ! Til de to forrige innlegg: Vil det da si at man faktisk vet hvem som var far til Ane Margrethe Jensdr., g.m. Ole Hansen Norvika? Ut ifra hva som tidligere har vært lansert, så skulle Ole Hansens søster, Maren være g.m. Jens Nilsen Zahl. Kjenner da noen til en annen Jens ? Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Alv!Og takk for sist. Jeg har ikke sett Ole Hansen Norvikens hustru 'Ane Margrete Sahl' noe sted med farsnavn.Den '26 Martij 1733 paa Lovøen' (i Herøy) vart følgende par forlovet: 'Ole Hansen' og 'Ane Margrete Sal'. Jordsiddende Norviika. Forloverne var Jacob Benjamins: Skaer og Laers Oels: Morvold.'Fest: Visit: Mariæ' (02.07) samme år i Herøy kirke var de viet: 'Olle Hansen. - Ane Margrethe Sahl. bosidd: Nordvika.'Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Jeg ville bare legge til flg:'Anna Margretha Sahl Nordviig - 83 år' vart gravlagt 25 oktober 1789 på Herøy.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

I følge Svein Edvardsen er Anne Margrethe en 'Nilsdatter' Zahl, Svein Edvardsen er vel en av dem som har gransket denne slekten mest av alle siden han har planer om å utgi en bok om slekten. Hvilken primærkilde som er brukt, kan jeg ikke svare for. Det foreligger også en god del andre sekundærkilder som mener at hun er en 'Nilsdatter' Zahl. Jeg kan også opplyse om at det for noen dager siden var en artikkel i Helgelands blad om Hans Olsen sitt opphav. Artikkelen var basert på hva som er mest sannsynig om opphavet, siden det ikke finnes primærkilder som gir helt klare svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

I formueskattelisten for 1789 er hun anført under Gard nr. 27 (i Herøy fjerding) Nordvigen: 'Moder Anne Margrethe Sahl', skatten hun måtte betale av sin formue var 2 rd. og 48 sk.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Jeg har ikke sett artikkelen i Helgelands blad som du henviser til Øystein. Etter at Hans Olsen i Nordviken døde 1733 vart det 'ufred' blant hans nærmeste. Hans Olsen brukte 1 våg av jorden i Nordviken, som han bygslet av Trondhjemsborgeren Ole Valnum i Løvøy, Herøy. Då Hans Olsen døde som nevnt i 1733, fikk sønnen Ole Hansen istand en bygselkontrakt med Ole Valnum om at han skulle få bygsle 1/2 våg i Nordviken. Og etter morens bortgang skulle han få bygsle hele gården som var på 1 våg. Denne bygselkontrakten vart tinglest 3 mai 1734, på vårtinget i Hellesvik, Alstahaug.Moren, enken Barbro Sl. Hans Olsønn protesterte ved sin sønn Daniel Hansen på samme tinget på dette 'urettferdige' bygselbrev.På neste ting, sommertinget som vart holdt på Bjørn for Raen, Næsne, Herøe og Alstahoug fierringer 8 juli 1734 innstevte hun, Barbroe Sl: Hans Olsønn Nordvige 'sin sønn Ole Hans. Nordvige for han har ladet sig tilbøxle meere i hendis jorde-part end hun haver afstaaet'. På samme ting (8 juli 1734) sto Johan Niels: Alteren (i Alstahaug) frem for retten 'og beklagede sig at hand af Ole Hansøn Nordvigen bliver eftterstæbet for det formynderskab ham blev paalagt afvigte høst paa Nordvige eftter Sl: Hans Ols for hans yngste datter Barbroe Hansdatter, hvor til hand meener sig eftter loven at være nærmeste at være hendis værge og formynder'.Jeg har spurt meg om hvilken tilknyttning denne Johan Nielsen på Alteren hadde til Hans Olsen Norvikens (d. 1733) datter Barbro. Var han hennes fastermann? Maren Olsdatter, (d. 1744) het Johan Nielsen Alterens hustru. Kanskje var ho søster til Hans Olsen Norviken?Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til spørsmålet om Johan Nielsen Alteren- artikkelen i avisen antyder at Johan var gift med Maren Olsdatter, de var begge faddere i Daniels dåp. Maren Olsdatter var trolig søster til Hans Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Wilmann

Jeg er nå veldig forvirret på hvem foreldrene etc til Sebine Olsdatter Zahl er...Sebine Olsdatter ZahlMOR: Anne Margrethe Zahl, har også funnet moren som Ane Margrethe Jensdatter Zahl.FAR: Ole Hansen Zahl. Heter han Zahl fordi han har giftet seg med Anne? Eller hører han til i Zahl familien? Har funnet på nesna historielag sin hjemmeside dette:Sebine Olsdatter Zahl f.1736 på Nordvika er datter av Ole Hansen Zahl (ikke oppgitt hvem moren er). Ole Hansen Zahl er sønn av Hans Olsen Zahl, som overtok Nordvika etter Søfren Møller i 1690. Hans Olsen Zahl er sønn av Ole Nilsen Zahl som det står at man antar er sønn av stamfaren av Zahl-slekten pga patronymikonet hans. Ole Nilsen Zahl er hvis dette stemmer, sønn av Nils Jensen Zahl som var lensmann i Alstahaug 1679-1717 (stamfaren). Dette er visst tatt i fra bøkene Alstahaug Kannikgjeld og Benkstok...Men hvis det er sånn at Anne Margrethe Zahl som er den av de som stammer fra Zahl-slekta, hvem er hennes foreldre i Zahl-slekta?Kanskje det er jeg som roter her...jeg er ihvertfall veldig forvirra og håper noen kan hjelpe meg å nøste opp i forvirringen :) Jeg har kanskje sittet for lenge nå og burde ta en pause :)Irmelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Takk Øystein for svar!Irmelin, ta heller en titt på det Svein Edvardsen har skrevet om Zahl slekten på no. fritid. slektforsk. etterlysning.Bøkene 'Slægten Benkestok' og 'Alstahaug kannikgjeld' som du viser til, ser jeg på som noen artige 'kuriositeter'.:)Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du kunne kanskje forklare Irmelin(og meg) hvordan man finner igjen en gammel posting på no. fritid. slektsforsking.etterlysning. Det er en god stund siden det har vært skrevet der om Zahlslekten.Gikk inn på linken som er lagt ut her(til Nesna Historielag?), og ser at Søren Kibsgard og Sebina Olsdatter har fått feil vielsesår. Jeg har da vitterlig sett i kirkeboken at de ble gift 18.10.1757, og ikke i 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Irmelin: Som foreldre til Sebine har jeg Ole Hansen som hadde Nordvika og Anne Margrethe Nielsdatter Zahl. Anne Margrethe stammer fra Zahl- slekten, etter utalelse av Svein Edvardsen skal hun være barnebarn av sorenskriveren i Finnmark- Nils Saell.Hun skal være i slekt med lensmannen Nils Jensen Zahl, men så vidt jeg kjenner til ingen etterkommer av ham. Ole Hansen er sønn av Hans Olsen og Barbro Siursdatter, Barbro skal komme fra Brønnøy og Hans kommer trolig fra Guldstad på Dønna. Men nå er vi kommet så lant tilbake i tid at primærkildene for området begynner å bli dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.