Gå til innhold
Arkivverket

[#22673] Skifte i Askvoll, gard Fauskevik


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I skifteregister for Sunnfjord finner jeg Sigri Ingebrigtsdtr Fuskevik, Askvold, prot. 9, side 342, 1775-1787.Hun var gift med Ole Knudsen og hadde to døtre, Kari og Anne (senere gift med Bertel Olsen fra Helle i Naustdal).Er ytterligere slektninger (evtl. formynder) nevnt i skiftet?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 19. mai 1783 og nevner enkemannen Ole Knudsen og døtrene Kari, 25 år, og Anne, 20 år. Enkemannen var selv tilsynsmann for døtrenes arv. Jeg kan ikke se at det omtales andre i skiftet på en måte som kan antyde slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for hjelpen.Er døtrene Kari og Anne å finne dåpt i Askvoll?I Askvoll bygdebok Folket IIA står det på side 87 at Anne ble født 1769. Da måtte hun egentlig være ca 14 år gammel i 1783.Ingen fødselsår er oppgitt for datteren Kari. Jeg lurer på om hun kan være fra Gaular (født 1756, tema 22631 BF). Mangler hun i kirkeboken for dåpte i Askvoll?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har prøvd å sjekke det selv, men Døypte Sogn og Fjordane 1669-1895 omfatter bare årene 1819-1896 fra prestegjeld 1428 Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei,1413 er Hyllestad. Jeg er klar over at 'Heile eller deler av arealet som no er dekka av 1413 Hyllestad kan i tidlegare tidar ha tilhøyrt ein annan kommune. Under 1413 Hyllestad finn du ei liste over slike kommunar.'Men garden Fauskevik hører nok hjemme til Askvoll Prg og Askvoll sogn. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Da Anne Olsdatter døde 1831 i Fauskevik/Askvoll, var hun 70 år gammel. Det ser ut som om jeg fant henne dåpt i Askvoll hos Familysearch:IGI: Anna Olsen, christening 11.7.1761 Askvoll S.o.F. - Father: OLS INDEDAHLEFarens navn oppfatter jeg som Ole fra Indre Dale (= Indre Holmedal = Gaular).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.