Gå til innhold
Arkivverket

[#22675] Oppslag kirkebok for domkirken Oslo 1882


Gjest J. Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest J. Nordheim

Etter opplysninger på VRI giftet Martin Hansen og Pauline Augusta Andreasdtr seg 3.1.1882 i domkirken i Oslo. Brudgommen kom ganske sikkert fra Hobøl, men det er bruden jeg er interessert i i denne omgang. I VRI er fødsel angitt til 2.8.1852, og hennes far som Martin Hansen. Mitt spørsmål er om det i kirkeboken er angitt hvor bruden/hennes far kom fra?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står Aas, Haabøl i rubrikken for brudens fødested. Her står ofte (som rubrikken for brudgommen) både fødested og oppholdsted. For Martin står det f.eks. Vaaler, Haabøl. Brudgommen står forresten som Martin Hansen Nummestad.Ellers stemmer dato for vielsen i vor Frelsers Kirke, Christiania og hennes fødselsdato iflg. denne kirkebok.Hennes far er ikke oppgitt til Martin Hansen, men Andreas Hansen, B...haugen. Pga. filmingen er hele gårdsnavnet ikke mulig å lese.(Oslo Domkirke Mini 21 12/14 f.352 no.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Takk for rask respons. Fødested Ås for fruen synes sannsynlig ut fra slektsrelasjoner jeg har hørt om. Og det var selvfølgelig en skrivefeil fra min side når jeg navnga brudens far til Martin Hansen (=brudgommen)- Andreas Hansen sto det også i mine notater.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Ved å bla i 'Ås gårdshistorie' finner jeg Pauline Augusta f. 1852 som datter av Andreas Hansen og Helene Sørendtr Aschehoug på 'Bråtehaugen' under Solberg i Nordby Sogn i Ås. Og dermed går det an å nøste videre på opphav! Mor Helene er trolig død før 1865 - ved folketellingen da har Andreas en annen hustru, og Pauline bor ikke hos faren.Takk for hjelp!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.