Gå til innhold
Arkivverket

[#22685] Emigrant til Amerika 1881-1882


Gjest Carl-Otto Seljelid
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl-Otto Seljelid

Jeg søker informasjon om Adolf Seljelid som dro til Amerika med hustru i 1881 på D/S Tasso over Trondheim. Han er 21 år i 1881(trolig Adaalf Christian Arentsen fra gården Seljeli i Hemnes, født 1/3-1861 og død 15/11-1888 iflg Hemnes Bygdebok) og hustru Berntine, 22 år 1881. Begge finnes i emigrantprotokoll for utreist over Trondheim. På samme båt året etter(1882) reiser Dorthea Seljelid, 28 år 1882(trolig Dorthea Antonætte Eliasdatter fra Seljeli/Hemnes født 5/4-1854 og død 1929 iflg Hemnes Bygdebok)Også hun reiser over Trondheim. Jeg kan ikke finne at de har ankommet Amerika. Navneskifte? Andre ting? Hvor kan jeg finne mer opplysninger om disse 3. Kan Adolf ha reist tilbake til Norge, siden dødsdatoen er så eksakt? Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du sier du ikke finner dem ankommet til Amerika, hvor har du lett??Kan du legge ut linker til dem i 1865-folketellingen, og til emigrasjonen, så slipper jeg å lete opp det du har funnet allerede?Det er nok problematisk å finne Adolf, han er jo ikke med i 1880 census, samt at han dør før 1900-census. Dessuten, navnet Seljelid ble nok ikke brukt der borte.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Fra FS/IGI:-------------------------------------------------------------------------------- ADOLF CHRISTIAN ARNESEN Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 12 MAY 1861 Hemnes, Nordland, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: ARNT CHRISTOPHERSEN Family Mother: DORTHEA ARNTSDR -------------------------------------------------------------------------------- Du spør om Adolf kan ha reist tilbake? Jeg har også vært 'borte i' at det oppgis i skifter etter den døde at vedkommende har avgått ved døden i utlandet. Dorthea sin utreise :[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=32873&fulle=true&spraak=n>Lenke Dorothea Anætte i 1865: Lenke Dorothea på Seljeli:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Arnt Kristian Og Berntine sitt giftermål, Fra FS/IGI:FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Family Group Record Search Results | Download--------------------------------------------------------------------------------Husband ADOLF KRISTIAN ARNTSEN Pedigree Birth: 1861 Hemnaes Christening: Marriage: 02 NOV 1880 Hemnes, Nordland, Norway Death: Burial: Father: ARNT KRISTOFERSEN Family Mother: --------------------------------------------------------------------------------Wife BERNTINE KRISTINE OLSEN Pedigree Birth: 1859 Tromso Christening: Marriage: 02 NOV 1880 Hemnes, Nordland, Norway Death: Burial: Father: HANS OLSEN Family Mother:En mulig Berntine i 1865: Lenke Det finnes flere som passer, men ettersom hun giftet seg i Hemnes, er det vel ikke umulig at hun også vokste opp der?Håper noe av det jeg har funnet kommer til nytte!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En god pekepinn på hvor de ble av, står jo da i emigrant-protokollen, de skulle til Redwood Falls i Minnesota.http://www.rootsweb.com/~mnredwoo/rwindex.htmlRedwood Falls ligger i Redwood County.Dessverre er 1890-census borte (brann). Jeg skal se gjennom Redwood Falls 1900 om jeg kan finne Bertine. Men, det skal vel holde hardt. Ingen Seljelid døde i Minnesota. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis en går til census'ene for å søke etter Berntine, er det jo flere kandidater i passende alder i 1910 og 1920. Jeg har f.eks. kikka på Berntine McCaslin (i 1910 med initialen C imellom - Christine?). Hun bor i St. Paul i 1910 og Newport i 1920 (da sammen med datter Magdalene og svigersønn). Det er jo sannsynlig at hun ble gift på nytt etter at Adolf døde så ung?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tviler på henne, Rune, hun immigrerte i 1874. SÅpass stor differanse mellom årene er sjelden.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel.. 1874, det var i 1910 .. men i 1920 så står det at hun immigrerte i 1880 En annen interessant observasjon...Datteren Magdalena på 27 år i 1920, har foreldre far f. i Penn. og mor f. i Norway. (Dette fra 1920)Men, i 1910 begge sønnene hun har boende hjemme (Henry påå 19 og Louis på 12) er begge f. av foreldre begge fra Norge. Pussig.Finner ikke Berntine død i MN heller.. hmmm som McCaslin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Otto Seljelid

Hei igjen, og takk for hjelpen så langt. Det er riktig som du sier Laila(6) at destinasjonen gir en god pekepinn. Men det ser ut til å stoppe der. Takker for interessant link. Jeg har jo troa på at Adolf muligens har reist hjem igjen. Men han kan jo også være død, ut fra mulig kandidat som nygift hustru (7 og 9);Berntine McCaslin. Torunn (4 og 5); ja vist var det til hjelp. Men det bekrefter jo FT 1875 og emigrantprotokollen. Riktignok med mer nøyaktig sted og tidsbestemmelse for fødsel, dåp og ekteskap. Takker for interessen og all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Carl-Otto! Hvis du har informasjonen fra folketellingen 1875, bør du legge den ut her. Legg ut alt som står i deres innførsel i 1875, blir enklere å eliminere da!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.