Gå til innhold
Arkivverket

[#22688] Christian Sellæg, Overhalla. Født ca 1802.


Gjest Alexander Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexander Lange

Christian Sellæg er født i Overhalla ca 1802 (se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61703.wc2&variabel=0&postnr=362&fulle=true&spraak=n>Lenke fra FT1865), og giftet seg med Sophie Olsdatter fra Overhalla, født ca 1826.Er det noen som kjenner til disse? Jeg lurer på om det kanskje er Christian jeg har funnet født i 1803, da med navnet Christian Christen Hobøen. Lenke Grunnen til at jeg tror dette kan være han, er at foreldrene, Christen Hobøen og Boletta Svendsdatter, er bosatt på Sellæg gård i FT1801,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Gjorde forsøk på å finne ut noe om Sophie Olsen, kanskje er Sophie Margrethe Olsdatter den aktuelle Sophie:FS: Elen Johanna Albertine Selleg, døpt 10.nov 1851, Mathilde Josepha, døpt 6.nov 1853 Foreldre Sophie Margrethe Olsdatter & Christian SellegFS: Sophie Margrethe Olsdatter, døpt 1.jan 1824, Overhalla. Foreldre: Ole Samuelsen & Johanne Bertelsdatter. FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61744.wc2&variabel=0&postnr=1064&fulle=true&spraak=n>Lenke FT 1801: Lenke og FT 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Takk, Heidi! Jeg har kikket litt på Sophie Margrethe Olsdatter for en stund siden, men har ikke fulgt det opp.Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Kunne du forresten sendt meg linken der du finner dåpen til Elen Johanne? Jeg søker på navnet hennes, men finner henne ikke. - Skjønner ikke helt hva jeg gjør galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Christians foreldre, faren sies i bydebøkene å komme fra Lilleberre eller mer sansynlig bodde der da han giftet seg med Boletta. Han skal være født ca 1761 og død i 1817. Boletta skal være født ca 1769. Boletta var datter av Svend Bårdsen(1740-1810) og Rakel Nilsdtr Sellæg(1742-1808). Svend sønn av Bård Olsen(1708-1761) og Siri(Sigrid) Svendsdtr Sellæg(1713-1748). Siri var datter av Svend Johannessen Sellæg(1680-1717) og Margrete Arntsdtr Halvardmo(d 1745). Svend igjen sønn av Johannes Hallesen Sellæg(1640-1717. Margrete datter av Arnt Arntsen og Siri Christensdtr. Kona til Christian Sofie Margrete Olsdtr fra Bertnem er det for mye aner på til å ta med her.Hvordan er knytningen din til disse to?Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Datteren Elen Sellæg, som giftet seg inn i Juel-familien, fikk sønnen Kristian Juel. Han er min oldefar.Tusen takk for hjelp! Kan jeg spørre om hvor du har informasjonen om slekta fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Alexander.På FamilySearch er det ikke mulig å lage lenke til treffene i et søk, så det er nok derfor du ikke får det til.Jeg fant Elen Selleg ved å gjøre et 'foreldresøk'; Fra første søkeside fyller du bare foreldrenes navn, i dette tilfellet Far:Christian Selleg Mor: Sophie. Fordelen ved å gjøre foreldresøk er at du også får med barn som ikke er registrert med etternavn, jfr Mathilde Josepha.Du bør nok sjekke dåpen mot kirkebøker, FamilySearch er et fint verktøy, men ikke 100% etterrettelig.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Da er vi fjernt i slekt. Mesteparten av min informasjon kommer fra Bygdebøkene i Overhalla. Noe bakover er sjekket mot kirkebøker også. Hvis du sender meg en mail privat, kan jeg sende deg det jeg har. emailen er anne.hildrum@chello.noAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Takk til dere begge for informasjon! (Jeg har sendt deg en e-post, Anne)Til Heidi: Takk for tipset om foreldresøk! Jeg har hele tiden trodd at man måtte ha også navnet til primærpersonen.Men et lite tips tilbake til deg: Det er ikke noe problem å lage linker fra familysearch. Men i stedet for å kopiere adressen som står i adressefeltet må man gjøre det litt annerledes: Når man har fått opp resultatene fra søket (dvs en lang liste med navn) høyreklikker man på det navnet som er riktig. Velg 'Kopier snarvei' (evt 'Copy shortcut' eller lignende tekst).Du har da kopiert adressen og kan lime den inn f.eks. i debattsidene her. Se f.eks. denne fra FS: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.