Gå til innhold
Arkivverket

[#22692] Østfold-slekt i Sverige


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Min tippodefar Samuel Petersen(33) bor i 1865 i Borge i Østfold sammen med kone Keisa Danielsdatter(45) og barna Laura K.(6) og Emilie M.(3). De er alle født i Sverige. De er ikke å finne i Norge i 1875. Laura er gift i Glemminge, Fredrikstad i 1900. Kan de og slekten kunne finnes i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom du finner giftermålet til Laura i Glemmingen, vil du kunne se hvor i sverige hun er født. SÅ kan du begynne å lete etter dem i Sverige.et kjapt søk på Familysearch fant disse: Dette er fra IGI: CAJSA DANIELSDR Female FamilyMarriages: Spouse: SAMUEL PERSSON Family Marriage: 07 OCT 1860 Holmedal, Varmland, Swedenog dette fra VRI: Cajsa DANIELSDR Age At Marriage: 39 Sex:Event(s): Birth:Marriage: Spouse: Samuel PERSSON Age At Marriage: 26 Marriage: 07 Oct 1860 Place: Tocksmark, Varmland, SwedenSource Information: Batch Number: M411323 Source Dates: 1798 - 1865 Film or Fiche Number: 81929 Collection Details: Tocksmark; Svenska KyrkanJeg er nesten helt sikekr på at dette er samme paret, men du må sjekke. med alder oppgitt, vil jeg faktisk tro at dette er dine folk.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Dette skal jeg lese gjennom! Problemet med Sverige slekten er at ingen er oppført med fødested i Sverige, kun Sverige i alle folketellinger, vielse til Laura. Jeg kan fortelle at jeg har studert på hvordan jeg skulle komme videre i et år elle to. Hvem spør jeg om kirkebøker/folketelinger i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du går på ditt lokale bibliotek, og ber dem om å låne inn til deg. Det bør være en smal - og gratis - sak. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielsen i Holmedal ( Holmedal E:1 510160 3/4 f.255, lysningsnr. 35)forteller at Samuel er 26, Cajsa 39. Første lysningsdato 24. august. Etter Samuel Persson står nokså uleselig på vår film 'Fo?äs' - ta dette med en liten klype salt. De er på Ö(stre) Bön, han torpare.Jeg lurer på om ikke fødte og husforhør ligger under Töcksmark, skal se om jeg finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

På Ö.Bön bor 1860 Torp. Samuel Persson (Töcksmark AI:16 f.14)- Samuel Persson Forsås født 22.07.1834 Loco (her) - Cajsa Danielsdotter født 1821 Sillerud, innflyttet 1860 - uekte sønn August Svendson født 14.08.1853 Gilberga - datter Laura Christina født 28.11.1859 Loco.Ingen av familien var på Ö. Bön ved husforhøret året før. Cajsa innflyttet fra Sillerud. Det kan virke som begge barna kom med henne. Laura Christinas finnes imidlertid ikke døpt i Töcksmark.Ved neste husforhørslengde (AI:17 f.21) på Östre Bön går det fram at Samuel Persson muligens ikke var født som først antatt, men i 'Wästergötland'. Flg. opplysninger gis ellers:Familien flytter til Skjeberg 22.03.1864. Siden sist er Anders (født 27.07.1861) og Emilie Marie (født 28.01.1863) kommet til, Anders dør imidlertid straks. (altså ialt 5 som flytter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Imponerende, Geir! Hvor får du tak i alt dette? Det er selvfølgelig rett alt sammen! Rett slekt. Særlig når du får med Laura Christina 28.11.1859. Nye spørsmål: Er Laura uekte barn til Samuel og Cajsa? Mer om August Svensson senere? Slekten, søsken/foreldre til Samuel og Cajsa?.... Emilie Marie er født i Sverige. Når var det husforhør? Stedsavnene på nett?Andre inspill?Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er fra husforhør, døde og vielser i perioden 1860-1864. Er ikke sikker på hva du mener med 'på nett', dette er som du ser hentet fra kirkebøkene som er filmet (altså fra en primærkilde, dog en sekundærkilde når du leser den).og 'Wästergötland' tror jeg ikke du skal legge vekt på, han er nok fra Värmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er fødselen til Samuel. Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Sweden-------------------------------------------------------------------------------- Samuel Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 22 Jul 1834 Place: Christening: 23 Jul 1834 Place: Tocksmark, Varmland, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Par FORSAS Mother: Cajsa ANDERSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C411322 Source Dates: 1767 - 1859 Film or Fiche Number: 82158 Collection Details: Tocksmark; Svenska Kyrkan Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan føye til at det står 'Tyxfors : Per Forsås, H Cajsa Andersdotter' med faddere Nils Bryngelsson og Maria Jansdotter. (Töcksmark C:4 58054 1/2 p.61). Datoene stemmer denne gangen på VRI (det gjør de som regel, men ikke alltid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Mye er funnet ut i dag! Kan Cajsa Danielsdatter f. 1821 i Sillerud finnes med barn i folketellling før 1860? Innflyttet til Tocksmark fra hvor?Hvor er Sillerud? Det er mulig hun kom med begge barn til Tocksmark. Fra Sillerud? Da er hun Laura kanskje 'adoptert' av Samuel? August Svendson hadde sitt virkelige farsnavn. Var det vanlig at Laura fikk Samuelsd til etternavn? Det er rart at barna Laura Christina f. 28.11.1859, Anders f. 27.7.1861 og Emilie Marie f. 28.1.1863 ikke er å finne på fødte.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Laura Christina KAN være datter til Samuel og Cajsa. At husforhøret indikerer noe annet, ville jeg ikke akseptere uten videre. Men nå har du mye å arbeide med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Takk! Geir nevner husforhør i 1859, og ingen i familien er på Tocksmark. Er det mulig å etterlyse hvor Samuel Persson og Cajsa Danielsdatter er det året? Hvor ofte var det husforhør?Arne Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Samuel er ganske sikkert i Töcksmark i 1859, men muligens ikke i Ö. Bön. Jeg har ikke gått gjennom hele Töcksmarks husforhør, men gikk direkte på Ö. Bön.Husforhörslängden er vanligvis for 5 år av gangen, men familiene kan flytte og være på ulike steder innenfor f.eks. Töcksmark. Et annet forhold, Holmedal har bl.a. egen vigsel-bok, men ikke dåp og husforhør rundt 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Og Cajsa. Betyr det at hun kom fra Sillerud i 1860? Hennes fødested? Er det langt fra Sillerud til Tocksmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.