Gå til innhold
Arkivverket

[#22694] Jens Jensen Friis, Molde, ca. 1690


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

I Trondheims Pantebok år 1690, finnes en ektepakt mellom Anfind (Jacobsen) Holck og hustru Mallene Knutsdatter. Som vitne nevnes bl. a. Anfind Jacobsens svoger Jens Jensen (Friis) fra Molde.Ser av innlegg 21059 at Jens Jensen Friis var gift med Maritte Jorisdatter Noone. Kjenner noen til om han var gift 2 ganger, 2g. med en Jacobsdatter eller Knutsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jens Jensen Friis ser ut til å være g. m. Maritte Jorisd. Noone i 1693, så da var han vel ev. g.m. NN (Knutsdatter eller Jacobsdatter) før dette (før 1690, da Jens er n. som Anfind Jacobsens svoger). Nå kunne vel 'svoger' også benyttes i noe videre betydning, som f.eks. svigersønn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjennes Anfind Jacobsen Holck's ev. slektskap til f.eks. Zacharias Christopherssøn Holck fra Flovika på Veøy i Romsdal (f.ca.1642) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nevnte Zacharias Christopherssøn Holck er som kjent søstersønn av Aage Aagesen på Lyngvær som også skal ha vært g. med en datter av Joris Noone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har tidligere notert Zacharias Christophersen Holck (g.m Lucie Henriksdatter - Joris Noones svigerinne), som Andfinds Jacobsen Holcks farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

I skiftet etter Rasmus Møller 7/7-1693 bodde hans enke Ellen Robertsdatter Cotton 'i leiet gård, hus i Molde hvor Jens Jensen bor...Enkens fars- og MORSARV hos stedfar (Jens Jensen)'. Jeg tolker det som at Maritte Jorisdatter Noone også er død før 1693.Zacharias Christophersen Holck har broren Anfind Christophersen Holck, res. kap. Haram 1617, som i 1615 betalte 10 riksdaler i bot 'for hand belaae sin troloffuede Fæstemøe Katrinne Jacobsdatter' og at de er foreldre til en ukjent Jacob Anfindsen Holck som igjen er far til den nevnte Anfind Jacobsen Holck. Zacharias skulle i så fall være hans grandonkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Siden du er i strøket, Anita, kjenner du til avstamningen til Rasmus Møller/Müller som det ble skiftet etter ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Nei Knut - i dette strøket kaver og roter jeg...Observerer at Jens Audensen Widerøe, f. ca. 1663, var gift 1. gang med Anna Jacobsdatter. Kjenner noen nærmere til hvem hun var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest John H. Aarønes

I Collins notatar står det mellom anna følgjande om Jens Odensen Widerø:'Gift 1/ en datter af Sara Sal. Christen Jensens og synes hun død før 1695''1693 3/12 har han betalt for sin Værmoder Sara sal. Christen Jensens Gravsted i Kirkegaarden og Liigklæderne' 3 ort 8.' I 1696 nevnes Jens Oudensens Kvinde begreven i Choret (dvs. I Molde Kirke).Ikkje så mykje, men kanskje eit spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest John H. Aarønes

Ifølge Jens Collin er det mogleg at Jens Jensen var gift 2. gang med Anne Jacobsdatter. Han bygger dette på Molde Kirkes Regnskabsbog p. 11: Blandt de som fra 1/1 1695 betalt Stolesede i Molde Kirke:Mandfolkstol Nr. 20:Jens Jensen, Peder PoulsenKvindfolkstol Nr. 17:Margrete Joresdatter, Anne Jacobsdatter,Ellen Kotten, Anne AagesdatterMargrete Joresdatter er vel enke etter Aage Aagesen (bror av Audun Aagesen på Reknes) og datter av Jorris Noone. Anne Aagesdatter g. Christopher Zachariassen Holck trolig søster av Audun og Aage? Ho er borte frå lista 1/5 samme år. Død?Ellen Kotten er vel stedatter til Jens Jensen. Datter av Maritte Joresdatter og Robert Cotton. Hun flyttet attende til Molde som enke etter Rasmus Møller.1/5 samme år står oppført:Mandfolkstol N. 20: Jens Jensen, Peder Poulsen, Steffen ThoresenKvindfolkstol N. 17: Ellen Kotten, Anne Peder Poulsen, Anne Jens Jensen.I 1698 13/4 for sahl. Anne Jens Jensens nedsættelse i Kirchen osb.Håper dette kan vere til noko hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Til innlegg 8:Kanskje Jens Oudensen var gift med Anne Johansdatter? I alle fall har dei betalt stolepenge i kirken 1/5 1695 til 'udj 1696'. Deira plassering på henholdsvis mandfolksiden og kvindesiden i same rekka kan tyde på det. Nummer på stolene har eg ikkje, men begge har sete 4 på same rekke ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Kom hjem fra en liten ferie og så innleggene dine, John. Dette var spennende! Nå må jeg jobbe litt videre med den informasjonen du kom med og forsøke å lage en oversikt over angjeldende personer og hvordan de et knyttet til hverandre. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Joris (George) Non (Noone) hadde visstnok to døtre og ein son.Margrethe Jorisdatter var gift med Aage Aagesen.Maritte Jorisdatter var gift 1. med Robert Cotton og 2. med Jens Jensen.Sonen hadde same namn som faren, altså Jorris Jorrison Non (eide 1/2 vog fiskes leje i Mevold som han skjødet til Hr. Hans Olsen Breyer?).Dette er etter postmester Collins oppsett. Det er ikkje rart at ein vert forvirra, for i alle oppsett eg har sett har Maritte og Margrethe vore samanblanda og rekna som ein og same person. Også Collin sjølv har vore lite konsekvent her.Molde bys historie bd. 1 har også Audun Aagesen på Reknes som svigerson av Joris Non, men korleis ein 'veit' det anar eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk skal du ha, så får vi håpe på enighet om dette !Hva så med Ellen Kalten/Cottons ektemann Rasmus (Hansen) Müller, er det mulig å finne ut noe om hans bakgrunn ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

For meg ser det ut som om ein framleis veit lite om folk i Molde på denne tida. Så her er det nok rom for ein del overaskingar.Kven er t.d. Jens Jensen, veit vi t.d. at han verkeleg kan knytast til namnet Friis. Er dette den 'procurateur' Jens Jensøn som var fadder til Peder Thomesøn Bever søn Johan i Bergen i 1672? Året før var Hans Ibsøn fadder for Peder Thomesøns datter. Er det tilfeldig at desse tre namna dukker opp att i Molde kort tid etter. Hans Ibsøn rett nok som fordrar i eit bo,Er det tilfeldig at det på slutten av 1500-tallet skal ha budd ein Hans Ibsen Møller i Holbæk, DK som hadde ein son ved namn Rasmus Møller? Og at ein Rasmus Møller vert gift med datter av Jens Jensens kone?Det er igrunnen merkeleg at ein veit så lite om dei ulike slektene på 1600-talet i Romsdal, og at mykje av det ein trur veit er gale.Dette vart nok meir eit hjartesukk enn eit svar, Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest John H. Aarønes

Hei Anita!Fikk tilsendt dette frå Per Gjendem då eg leitte etter opplysningar om prest til Grytten Claus Bendiksen Friis. Ein etterkomar etter han busette seg på Friisvold i Rødven det vart knytt swamband med denne ætta som er nemnt i slektsoppsettet under (etter Lensmann Erik Knutsen Frisvoll som hadde brødre på Tokle i Hen og et par brødre på Ødegård i FrænaOluf Knutsen Ødegård Helset, f. ca 1620 i Ødegård, Malmefjord, Fræna, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Ellen Andersdtr. Helset, (datter av Anders Knutsen Myrbostad Helset og Kari Olsdtr. Øvre Helset). Oluf døde 1669 i Helset, Fræna, Møre og Romsdal. A. Knut Olsen (1) Helset, f. ca 1658 i Fræna, Møre og Romsdal. B. Anders Olsen Helset. C. Mari Olsdtr. Helset. D. Isaach Olufsøn Helset, f. i Romsdalen, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Elene Pedersdtr., gift 1683 i Trondheim, Sør-Trøndelag. Han giftet seg med (2) Kirsten Jacobsdetr. 'på Molde' Holck, f. i Heggdal, Otrøy, Agerøe, Møre og Romsdal, (datter av Jacob Anfinnsøn Holck) d. 1687. Han giftet seg med (3) Ingeborg Olufsdatter, gift 1688 i Trondheim, Sør-Trøndealg. Han giftet seg med (4) Kiersten Nielsdtr. Ulfuen, (datter av Niels Ulfuen og NN Bjørnsdtr. Holck). Isaach døde 1716 i Trondheim, Sør-Trøndelag. 1. Ole Isaachsen Holck, f. 20 nov 1687 i Trondheim, Sør-Trøndelag. Han giftet seg med Ellen Jensdtr. Rosendahl, gift 6 mai 1712 i Lerviggård, Eivindvik, Sogn og Fjordane, f. 5 des 1690 i Fredrikshald, Østfold, d. omk 1 mai 1768 i Lervigen, Y. Sogn, Sogn og Fjordane. Ole døde 21 apr 1759 i Leervigen, Ytre Sogn, Sogn og Fjordane. a. Marit (Margrethe) Olsdtr.. b. Birette Olsdtrr.. c. NN Olsdtr.. d. Iacob Elias Olsen Holck, f. 6 okt 1726 i Paddøen, Hosanger, Nordhordland, Hordaland.Tar med utdraget frå NST bd. 24 som Bugge har skrive det:18/3 1710 Anfinn Jacobsen kipper, nettopp død. E. Magdalena (Malena) Knudsd. f. på Vessø, Vedø i Romsdal, svoger Jens Jensen i Molde. Avd. barnefødt i Aukra. Lagv. Magister Niels Juel. (farsøstra er vel Karen Jul bla. gift med Boy Boysen Friis) Arvinger var søsterbarb Ole Isachsen 22 år (far Isach Olsen) og Ole Larsens hustru i Molde. Fostersønn Peter Laursen. En kiste var forært til Barbara Erichsdatter. 2 kuer, 1 svin, bygård 150, jekt på 20 lester 120, garnbåt 3, nøst Baklandet 10, arv 10 efter søsterdatter på Sunnmøre, i alt 340 minus 210. Gjensidig 'forskrivelse' 3/4 90 var ikke kgl. konf. men enken tillagt broderlod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Hei John!Ja, her skulle jeg likt å vite hvor Per Gjendem har disse opplysningene fra! Man har hittil ikke hatt noen som helst opplysninger om Isaach Olufsens bakgrunn, det eneste man vet er at han i Trondheim ofte er nevnt som kaveringsmann for folk fra Romsdalen og derfor har antatt at han er derfra. Han var gift 3 ganger (ikke 4) og etterlot seg bare en sønn, Ole Isachsen (han kalte seg senere Oluf de Holck). Han og hans etterkommere er det skrevet 'hyllemetre' om, han fikk 12 barn hvorav 9 vokste opp og den eneste som er riktig av de ovenfor nevnte er Iacob Elias Holck, de andre er oppkonstruerte.Isaach Olsen hustru (2) Kirste Jacobsdatter, Ole Isachsen mor, vet man heller ikke mye om, man antar at hun er en Holck, har broren Anfinn Jacobsen Kipper i Trondheim og en søster (Anna) Jacobsdatter gift med Jens Jensen (Friis) i Molde. Hun har sannsynligvid vært gift tidligere (?) og fått en datter (død før 1710), gift med en Ole Larsen i Molde.Jeg har forsøkt å nøste opp dette, men kildene for Møre og Romsdal (på nettet) er mangelfulle og jeg er ukjent i området. Er glad for hvert eneste lille spor du kommer med - så jeg har noe å jobbe videre med.Takk skal du ha1Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Ja, det va no greitt å få vite om oppkonstruksjonar. Hadde no eit lite håp om at det kunne vere eit spor vidare.....Sjølv veit eg ikkje meir om dette enn det eg tidlegare har skrive her - stort sett med referanse til Collins notatar.Har forresten funne ein Jens Jensen fris som betalte strandsittarskatt nemnt på eit ting i 1690.Ellers testamenterte hans to døtre Johanne og Ingeborg eiendom 4 i Molde (Kalla Jens Jensen gården) til Jacob Friis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.