Gå til innhold
Arkivverket

[#22698] Noen forslag til databaseprogram for lagring sortering printing av våpenskjold?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Før eller senere i vår slektsforsking kommer de fleste av oss bort i våpenskjold. Jeg begynner nå å få en anseelig samling - men hvordan arkivere dem for å kunne printe dem ut på forskjellig måte?Jeg prøvde med Excel: Våpen i kolonne A, Navn i kolonne B, kjent fra år i kolonne C, til år i kolonne D, en innholdskode i kolonne E osv. Det gikk fint - helt til jeg prøvde å sortere regnearket, f. eks. etter navn. Noen våpen forble i samme rute i kolonne A, mens navnene i kolonne B ble sortert - jeg hadde altså ikke lenger overensstemmelse mellom våpen og navn.Nå er noen våpen i JPEG-format, noen i GIF-format, noen punktgrafikk osv, uten at jeg kan finne noe mønster i 'oppførselen'. Jeg kan heller ikke finne noe annet mønster - bortsett fra at det er de samme våpen som mislykkes hver gang.Jeg prøvde å åpne en egen database i Family Tree Maker og legge dem inn i scrapbook. Men her støter jeg både på problemet at det ikke vil ta visse formater og at jeg ikke får utskrifter på forskjellige kriterier.Er det noen som har et godt forslag til et databaseprogram som ivaretar mitt behov? Altså et program som tar alle formater og som kan sortere og skrive ut avbildning med tilhørende info (på skjerm og/eller printer) i den rekkeføle jeg måtte 'bestille'?Eller er det et Excel-triks jeg ikke kjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til det siste: Du må merke heile arket før du sorterar. Det gjer du ved å klikke på ruta i 'origo' oppe til venstre (den blanke over radtala og framfor kolonnenamna. Då kan du nytte sorteringsfunksjona under 'Data' med hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk for innlegget, Bjørn. Men det er dessverre ikke SÅ enkelt. Jeg merker hele arket før sortering. Men kolonne A (bildene) følger ikke resten av arket. Noen få bilder 'lever sitt eget liv'. Jeg glemte forøvrig å si at disse 'problembildene' heller ikke lar seg slette, hverken som celle eller som rad. For å få dem bort må jeg åpne et nytt regneark og kopiere alle andre linjer fra det gamle til det nye arket og så slette hele det gamle arket.Det gjelder f. eks. våpenet for Fræna fra denne siden:http://www.ngw.nl/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Tom Har du adgang til Access?Dersom du bruker kriterier der skulle jeg anta at du ved å lage deg en enkel database skulle kunne sortere ut våpen med felles kriterier.Jeg antar at du med litt eksperimentering med Legacy kan oppnå det samme, du kan i allefall søke på 3 kriterier samtidig ved å bruke events/hendelser til å legge inn kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei Tom, Jeg er ingeniør og jobber utrolig mye med databaser. Som Kristian nevner er nok Access ett godt valg. Access er utrolig enkelt å lære seg og å bruke. Access importerer dessuten data fra Excel ark uten videre problemer. Bildefilene vil nok trenge litt manuell behandlig for innlegging i databasen. Når en slik konvertering Access er gjort, finnes det ingen grenser for hvordan du kan sortere of manipulere data i databasen. Dersom du ikke er kjent med Microsoft Access eller ikke eier en kopi av det så kan jeg være behjelpelig med å lage en slik database (innenfor rimelighetens grenser selvsagt). Hvor mye data er det snakk om? Det vil nok være bildefilene som tar mest tid å legge inn i databasen, for resten kan importeres direkte fra Excel arket på noen få sekunder. En slik database vil også enkelt kunne tilpasses for presentering på en webside som er asp eller php enabled.Vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Om jeg har tilgang til Access? Tja? Det er noe på PC'en min som heter det. Den ene er en 'kompilert HTML-hjelpefil' og den andre en 'Filtype for kontrollpanel'. De ligger i samme katalog som excel.Men da jeg prøvde å gå inn på dem ser det mer ut som hjelp til svaksynte og døvhørte enn som et databseprogram, så vi snakker kanskje ikke om samme sak???Hvor mye data (records) det er snakk om blit litt gjettverk da jeg akkurat har begynt å registrere - jeg hadde vel registrert et par hundre da jeg oppdaget at noen av bildene ikke 'ble med' sine respektive linjer i sorteringen. Mulig jeg har 1000/1500 våpen - foreløpig. Men nå har jeg begynt å samle...Må access-databasen settes opp med en limit på antall records?Beklager, men en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare...Men jeg ER takknemlig for rådene deres!1000 takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

TomDu har ikke Access som er en del av MS Ofiice profesjonell.Det hadde gjort det lettere om du hadde.Om du sender Regnearkfila til meg så skal jeg se om jeg får importert den til Legacy og så får vi ta det videre derfra (må være under 10 Mb pga mailen)kfj@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei igjen! Grunnen til at jeg nevnte access er at det er alment tilgjengelig, enkelt å bruke, enkel å tilpasse, kan behandle så mange data elementer som du bare måtte ønske (innenfor 4GB grensen som en filbasert access database er; ubegrenset om man bruker SQL server e.l.). Access har også rapporterings muligheter som gjør det mulig å skrive ut deler av dataene i databasen. Access har også ett eget skjema system som gjør det mulig å lage ett brukergrensesnitt som gjør det enkelt å legge inn data.Alt dette er vel og fint men korthuset ramler sammen dersom du ikke har Access. Jeg er ikke så inne på slektsprogrammer med unntak av det jeg bruker selv, så dersom Access er uaktuelt må nok noen andre komme med innspill.Vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torleif haugødegård

Slektsdataprogrammet TMG har en egen modul for digitale vedlegg, som bilder, lydfiler o.a. Den kan importere mange forskjellige filtyper og lager en fin oversikt over disse i form av minibilder i eget vindu. Bildeserier kan spilles av på skjermen som et sliedwhow i modulen 'Lysbildeordner'. TMG kan prøves som fullversjon gratis i 30 dager, http://www.tha.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg har tatt saken opp med Microsoft - hvis support-person heller ikke fikk bildene til å bli med i sorteringen og innså at det nok var en bug i programmet, ja.Vi får se om det kommer noe ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.