Gå til innhold
Arkivverket

[#22699] Tarald Olsen Gaupen og Eli Ingebrigtsdatter Reppen, Bindal.


Gjest Ørjan  Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan  Larsen

Hallo.Noen som vet noe om disse? Tarald Olsen Gaupen,født 1690 d. 1773, gift 1716 med Eli Ingebrigtsdatter Reppen. De var bosatt i Gaupen i Bindal. Når ble Eli født og hvem var hennes foreldre og søsken og aner? Hvem er Taralds aner, foreldre og søsken? Hvem er alle barna deres? de hadde 11 barn. Tarald var vist lensmann i Bindal, er dette korrekt?Håper noen kan hjelpe meg med dette eller fortelle meg hvor jeg skal lete.Vennlig hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Iflg Edvardsens skifteprotokollavskrifter var det skifte etter Eli på Gaupen i 1756. I dette er oppgitt ti barn som overlevde henne: Ingebrigt, Hans, Kristen, Marit, Berit (f. 1721 iflg bygdeboka for Sømna), Maria, Mille (f. 1723 iflg bygdeboka for Sømna), Doret, Ingeborg og Anne.Verken Gaupen eller Reppen er behandlet i de to første (hitil utkomne?) bind av bygdboka for Bindal - men det kommer vel snart flere bind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg glemte å skrive at iflg samme kilde var yngste datter ugift og 20 år ved skiftet etter Eli - alle de andre barna var gifte.Jeg visste faktisk ikke at Eli kom fra Reppen, (hvor har du det fra?), men det er ingen skifter etter noen Ingebrigt på Reppen som kan være hennes far. (Derimot er det skifte 1742 etter en Ingebrigt Clemetsen på Harangen som har en datter Ellen som kanskje kan passe? Men, for all del - det er ikke noe der som kan identifisere Ellen fra Harangen som Eli på Gaupen, bare navnelikhet.)Iflg annen debatt her i forumet ligger det kirkebokavskrifter på Bindal kommunes sider. Har du hatt noe glede av dem (eller opplever du det samme som meg at sidene bare 'laster seg ihjel'?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Takk for svar. De sidene du nevner fra Bindal. De tar sin tid før de kommer opp ja, men jeg har funnet masse info der jeg. Har du slekt i Bindal? Hvem er de da? Jeg har fått opplyst på nettet her av en at Eli kom fra Reppen. Jeg venter på bygdebok 3 fra Bindal, men det ser ut til at den kan ta liiiiiiitt laaaaang tid å bli ferdig. Jeg skal ringe en som er med på boka som jeg kjenner og spørre når den er ferdig til utgivelse. Du nevner at Eli kan komme fra Harangen, det har jeg aldri lest. Jeg har en historie om mannen hennes, han var lensmann, dikter og børsemaker. Han gav ut en diktbok eller noe sånt.Den skulle jeg likt å ha!Må prøve å lete på de sidene på Bindal og se om jeg finner Eli.Hilsen Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

For all del - før vi starter en ny 'akseptert sannhet' - Jeg har ingen grunn til å tro at Eli kommer fra Harangen noe mer enn fra andre steder. Jeg bare nevnte at det var det eneste skiftet etter noen Ingebrigt som kunne passe i bøkene til Edvardsen.Så hold fast på Reppen til noe annet er bevist...Jeg har primært slekt fra Sømna, men aner og slektninger fra Bindal forekommer, ja. Dessuten er jeg spesielt interessert i slekten Busch - og Tarald og Eli har mange etterkommere med dette navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Hei. Ja denne linken gav meg mye info. Her fant jeg min slekt.B.l.a 8.generasjon, Torberg Mikkelsen og hustru Mali Gundersdatter, nr. 132 Nils Nilsen Ølsås. og 133 Anne Olsdatter Sand. Så mye her. Har du noe info om Bindal og Sømna? Det har jeg, da jeg er fra Sømna og mine foreldre er født i Bindal. Jeg har også mye aner fra Sømna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Min kjennskap til Sømna og Bindal strekker seg dessverre ikke lenger enn til bygdebøkene.Og da både jeg, begge mine foreldre, min mormor, min kone og hennes far alle er født og oppvokst i Oslo (og min mormors far kom hit som ett-åring) er det bare å innrømme at det er her jeg har tilhørighet.Noen ganger 'misunner' jeg folk med foreldre som begge kommer fra ett sted - da kan en konsentrere sin forskning og interesse for dette stedet, evt med 'eksotiske' innslag fra nabokommunen(e). Selv må jeg spre min interesse og kunnskapstørst på Modum, Skiptvet, Spydeberg, Vinje i Telemark, Sømna/Bindal, Enebakk, Lom/Skjåk, Danmark og Sverige (for å nevne det jeg kommer på i farten).På den annen side er det utrolig hvor interessant det er å måtte sette seg inne i levekår etc i alt fra større byer, trange fjelldaler, store jordbruksområder på Østlandet og små fiskevær i Nord-Norge. Så jeg ville ikke bytte om jeg kunne.Du finner mail-adressen min i forbindelse med min hjemmeside - og jeg utveksler så gjerne kunnskap med deg, men det skulle ikke forundre meg om det ble mer til gavn for meg enn for deg - bare så du er advart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan  Larsen

Hallo.Takk for svar. Er det noen andre som vet noe om Tarald og Eli, når ble alle barna født og Tarald og Elis foreldre og søsken og deres aner osv Takknemlig for svar.Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Ørjan Larsen

Ja, mine foreldre er fra samme sted men anene mine kommer litt rundt omkring fra, nord og sør trøndelag, nordland, møre og romsdal, troms, hedmark, oppland, Jämtland og Värmland i Sverige, Fyn i Danmark, Flensburg iTyskland,ja mye å lete i her.Ha ei go helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hi Tom and Orjan! Jeg har svaret: Tarald Olsen Gaupen g. 1716 (Vik KB) Eli Ingebrigtsdtr. Reppen. (Reppen staar paa giftermaalet) Tarald d. 1773, Eli d. 1756. Barna: 1718 Ole d.ung/ 1719 Marit d. 1793 g.Iver Pedersen Helstad Bi./ 1721 Berit (Vik KB),se Sand 1:5 Somna/ ca. 1722 Maria d. 1785 g. Bendik Hansen Bangstad/ 1723 Milla, se Hombornes 1:3 Somna/ ca. 1724 Ingebrigt d. 1804 g. 1753 Gundel Halsteinsdtr. Bosted Gaupen/ 1726 Hans d. 1790 g. 1756 Marit Hansdtr. d. 1757 barsels. g. II 1759 Bro. Inger Margrete Sorensdtr. Mo. Gbr. Oyen Bindal/ ca. 1728 Doret d. 1794 g. 1755 Ingebrigt Bendiksen Akset Velf./ ca. 1732 Ingeborg d. 1801 g. 1751 Paul Pedersen Hall Bi. 17 barn!/ ca. 1734 Christen d. 1790 g. 1754 Somna, Marit Hansdtr. g. II 1774 Elen Knutsdtr. Gbr. Akset, 1 dodf 1775./ 1736 Anne, se Dyngeset 1:12 Somna. Skifter: 1756 Eli Ingebrigtsdtr. Gaupen, 1790 Christen Taraldsen Akset Velf./// Foreldrene til Tarald: Ole Taraldsen Gaupen 48 i 1701 d. for 1740 g. 1684 (Vik og Bro.KB) Marit Mortensdtr. Faldereid d. 1719 57 aar. g. II 1724 Anne Clausdtr. soster til Knut Claussen Svarthop Velf. Hun er enke i 1740. Barn: 1685 Morten (Vik KB) g. 1712 Anne Olsdtr. Tosbotten. Ingen barn, bosted Tosbotten. (Morten d. 1799 Skotnes?)/ ca. 1691 Tarald/ ca. 1695 Lars/ kan vaere flere barn. skifter: 1740 Brynelle Pedersdtr. og Knut Claussen Svarthop./// Foreldrene til Eli= Ingebrigt Olsen Reppen 45 aar i 1701, minst 2 dtr. = ca. 1688 Brynhild, se Holm 5:4 Bindal, ca. 1692 Eli g. Tarald Olsen Gaupen. Tarald var lensmann, dikter, borsemaker som Orjan sier.//Ole Taraldsen sonn av Tarald Olsen Gaupen nevnt 1661,1677//Tarald sonn av Ole Taraldsen Gaupen nevnt 1623-45//Ole sonn av Tarald Olsen Gaupen nevnt 1610-12. Jeg stemmer ikke fra Gaupen familie, men Busch - ja. Ha det bra begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei Margareth. Det er helt ok. Takker deg en gang til for det jeg her har fått. Ønsker deg og andre her en god helg.Hilsen fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Hanssen

Hei, kan ikke hjelpe deg så mye, men Tarald og Eli er mine 5xtipp-oldeforeldre gjennom sønnen Hans. Morsomt å komme over dette, samtidig som jeg finner litt ny informasjon fra Margareth M. Takk :o)Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.