Gå til innhold
Arkivverket

[#22702] Oppslag i kirkebok for Kragerø - kan noen hjelpe?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Caroline Michelsdatter - senere Jansen - ble født i Kragerø 3. desember eller januar 1927, antakelig døpt 16. april.Jeg skulle gjerne hatt alle data på foreldre og faddere fra kirkeboka, kan noen hjelpe med det?Det samme gjelder for det jeg tror kan være hennes søsken, hun har kanskje flere? Søsknene kan være: Halvordine Evine, født 1820. Daniel, født 1823 og Abelone, født 1831.Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei LillHar sett i kirkeboken for Kragerø (Mini 4, 1814-1831) og funnet dette:Kort 2/6, side 34, nr. 6, Halvorline Evine, f. 23/7-1820, døpt 9/9-1820 Foreldre: Johan Mikkelsen og hustru Kristien HalvorsdatterKort 2/6, side 44, nr. 16, Daniel, f. 18/6-1823, døpt 13/7-1823 Foreldre: Johan Mickalsen og hustru Kirstine Halvorsdatter. Faddere: Skomaker Jørgen Næs, hustru Ingeborg, piken Aase Rasmusdatter, Gunder Jørgensen, skomaker Jacob EricksenKort 3/6, side 68, nr. 7, Caroline, f. 3/1-1827, døpt 15/4-1827 Foreldre: Johan Mikalsen og hustru Kirstine HalvorsdatterKort 3/6, side 90, nr. 2, Abelone, f. 3/9- 1830, døpt 9/1-1831 Foreldre: ? Johan Mikkelsen , hustru Kirstine Halvorsdatter. Faddere: Halvor Halvorsen, Skomaker ? Jørgensen.Dette var ikke lett å lese, må bruke lengre tid. Skal prøve å få tid til å se etter flere søsken og andre begivenheter (konfirmasjon) senere idag, og prøve å tyde flere faddere.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Inger!! Dette var interessant!Du har imidlertid fått endel forskjeller i etternavnet til faren:For Halvorline - Johan Mikkelsen, jeg hadde Halvordine og dåp 13. juli 1820For Daniel - Johan MickalsenFor Caroline - Johan Mikalsen, jeg hadde: Hans Johan Mikelsen, feiermester og Kristine Aabye. Kan dette være feil?For Abelone - Johan MikkelsenHvis du kan få snøring på skriften og finne ut av dette, er det utrolig flott. Jeg gleder meg til å høre resultatet av videre sjekk.Tusen hjertelig takk!!!hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei LillDet er helt rett som du skriver HALVORDINE, men det står klart og tydelig at hun er FØDT 13 juli 1820 og døpt 9de september 1820.Når det gjelder Carolines dåp står det: Gamd. Johan Mikalsen og Kristine Aabye (sikkert fra gården Aabye)Skal studere dette nøyere, men det er skrevet ulikt på etternavnet Mikalsen i kirkeboken. Dette er ikke uvanlig. Presten skrev det han hørte og trodde det skulle være. Men det er ganske utydelig mange plasser i denne perioden av kirkeboken.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei LillHar nå gått gjennom konfirmerte for perioden 1832-1847 , men fant bare 2 konfirmert:MINI 5 (1832-1847) Kort 9/12, side 203, nr. 8 Halvordine Evine Michels., f. 13 juli 1820 Fødested: Kragerø Foreldre: Feiermester Johan Michelsen og Kirstine Halvorsdatter.Kort 9/12, side 210, nr. 11 Daniel Mikkelsen, f. 18/6-1823 Fødested: Kragerø Foreldre: Feier Johan Mikkelsen og Anne Kirstine(Anne har jeg bare sett ved denne konfirmasjonen) Vet du noe mer om det?De andre kan jeg ikke finne konfirmert. Er de døde, eller har de flyttet? Presten skriver veldig utydelig og har brukt lite blekk.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hjertelig takk for hjelpen, Inger.Det er egentlig Caroline jeg ettersøker og derav hennes søsken og foreldre, og vet lite om foreldrene. Hun døde helt sikkert i 1902, spørsmålet er derfor om det er rett dame vi har funnet i Kragerø.Jeg finner henne i 1900 tellingen med navnet Jansen. Hun bodde sanns. fra rundt 1865 på Langvik, Ladegaardsøen på svigerforeldrenes eiendom, utenat jeg vet hvor lenge. Mannen var Ole Jansen, svigerfar Jahn Olsen. Like ved, på Fredriksborg levde Abelone Michelsen, bestyrerinne el. Kanskje Caroline og Abelone har flyttet tidlig til slektninger?Jeg har antatt at de kunne være søsken, men er ikke helt overbevist ettersom jeg finner så lite data rundt Caroline Michelsdatters fødsel.Skulle gjerne vært sikker på hvem hennes familie er og om det kan finnes etterkommere etter søsken.Alle forslag mottas med takk!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kan noen forklare hva 'Gamd' betyr og kunne noen finne Carolines faddere i kirkeboka for Kragerø? Det er vel en ørliten mulighet for at hun kan være født i 1827 og døpt i 1828?Det er litt pussig at moren skulle benytte Halvorsdatter ved de to første og ved neste barn Aabye, ved fjerde barn Halvorsdatter igjen. Her er det noe som ikke stemmer. Kan noen hjelpe?Hjertelig takk til den som måtte ta opp tråden!Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

*Gamd' er nok ei forkorting for 'gaardmann' = bonde.At det står eit gardsnamn på kona ved ein dåp, er ikkje uvanleg. Hugs: Det var presten som skreiv - og han skreiv det han høyrde - og slik han ville. Det same gjeld skrivemåten på faren frå dåp til dåp. Der var nå ein gong ikkje rettskriving på den tida - difor desse skilnadene i skrivemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Bonde stemmer jo ikke med det jeg hadde fra tidligere, at faren var feiermester.Jeg mistenker at sporet er feil. Caroline Mikkelsdatter skal være født 3.12. 1827 (dødsattesten)og antakelig døpt i 1828.Kan noen finne utav dette?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Lill. At det er endel variasjoner på Mikkelsen/Mikalsen/Michelsen osv er helt normalt på den tiden. Tror ikke du skal bry deg for mye om de variasjonene. Heller ikke det at Aabye plutselig dukker opp som etternavn for moren. Det er relativt vanlig med slike variasjoner, feks dersom moren er født Aabye (som er, om jeg ikke husker feil, en gård i nabosognet til Kragerø, Bamble).Du finner den samme variasjonen i navn på mange andre også, feks Kristen, Christen eller til og med Xten. Jeg har og Mikkel i min slekt, og finner de samme varianter som hos deg.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk for det. Interessant om beliggenheten.Men gårdbruker istedenfor feier er en ganske stor forskjell ....?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

En ting til jeg har lurt på som 'newbie' i dette er at det er litt forvirrende om døtre bruker farens fornavn eller etternavn og legger til -datter. Er det riktig at begge deler har vært brukt?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.