Gå til innhold
Arkivverket

[#22710] Maoribrødre jakter på norsk stamfar - innen søndag!!!


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

I Bergens Tidende i dag står en artikkel om tre maoribrødre som deltar på Førdefestivalen. De vil gjerne treffe slektninger av sin norske stamfar, som dro til New Zealand rundt 1840.Stamfaren het Robert Larsen, kalte seg derover Lawson. Han giftet seg med maorikvinnen Makere Te Horowai og fikk en datter.En norsk sosialantropolog er med disse brødrene til Førde og sier de har gode spor og at de sikkert kommer i mål - men de greier det ikke til søndag, sier han i avisen.Er det noen her i denne makeløse kunnskapskilden som vet noe om Robert Larsen? Han kom til New Zealand med en hvalfangstskute, skal kanskje ha vært kaptein.Hva kan alle på DA finne ut innen imorgen????- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Har sendt en e-post til journalisten og spurt om de kan komme med litt mer informasjon om Robert Larsen. Vi får se hva det blir til.- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette er hva jeg fant på Familysearch. Han er født ca. 1820 mvh Jan Frode Johansen IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Southwest Pacific Robert Lawson Birth: 1820 Marriages: Spouse: Makere Te Horowai Family Marriage: 1841 Te Kaha, Auckland, New Zealand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Se her: IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Southwest PacificROBERT LAWSON OR LARSEN Male Birth: 1817 Of, Te Kaha, Auckland, New Zealand Parents: Father: MISTER LAWSON OR LARSEN Family Mother: MRS LAWSON OR LARSEN mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er datteren: IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Southwest Pacific Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- Haara Roihana Harata Lawson FemaleEvent(s): Birth: 1842 Te Kaha,East Coast, Gisborne, Auckland, New Zealand Christening: Death: 22 APR 1944Parents: Father: Robert Lawson Family Mother: Makere Te Horowaimvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei Jan Frode! Ja da har du plassert ham iallefall, og ca. fødselsår også! Sørgelig at han ikke vil være å finne i noen folketelling på DA.Hadde vært kjekt hvis vi kunne hjulpet disse å finne fram til slektninger før de forlot Norge. Har ikke oppnådd kontakt med journalisten dessverre. Hadde håpet å få vite fra kilden hvor i Norge Robert kom fra, så kunne vi gravd videre derfra.Datteren hans ser ut til å ha blitt 98 år, det var ikke dårlig...Håper fremdeles at noen der ute vet noe.- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Interessant gåte, sikkert enklere hvis de/journalisten serverer oss litt mer kjøtt på beinet. Spennende! Men, Robert, het han virkelig det her hjemme? Stemmer fornavnet er det jo heldig for dem, for det var jo ikke et veldig vanlig navn rundt 1820, cirka 30 å finne i 1801, flere utlendinger blant dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Vel, nå har jeg saumfart det jeg kan av nettet om hvalfangere og skuter; har ikke funnet noe som kan hjelpe, selv om det var mye lærerikt.Lurer på om Yngve Nedrebø kan bidra med noe? Fant en artikkel skrevet av Y.N. om utvandring bl.a. til New Zealand.Jeg kommer iallefall ingen vei. Er det ingen som har en bygdebok hvor det står at Robert Larsen dro til New Zealand og fant lykken?- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Hei fikk en mail fra Otto i kveld om saken. Har en kontakt i Kongsvinger distriktet men nå er det seint og telefonen hans er ute pga. tordenvær.Skal prøve en telefon igjen i morgen formidag. Han har bla. skrevet: Under Sydkorset (om utvandrinegen til New Zealand by Torbjørn Tjernsberg. (new) ISBN 8291352216Tom Halvorsen i Romerike Historielag har også holdt på med New Zealand hvis jeg ikke husker feil. Har også sent en mail til han nå, så vi får se om han svarer her.Jeg har samlet litt om tema her: http://www.holum.net/gen/travel.htmNatt hilsen fra Vidar Holum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

På denne siden Lenke fant jeg en etterlysning som tilsier at denne Robert hadde langt flere barn. Eller tar jeg feil??? Kanskje denne e-mailadressen er interessant, eller tilhører den en av brødrene som nå er i Förde?-----Robert LawsonPosted by materoa BryanEmail:bryannepia@hotmail.comAugust 31, 2001HiI would like to know about his whakapapa, and his children:Haara, Haki Rapata, Harata and Kararaina of Te Kaha and any history to do with them.-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Familysearch IGI-----Haara Roihana.Birth: About 1854Marriage: About 1869 Gisborne, Auckland, New ZealandDeath: 03 NOV 1889-----Haara Roihana, FemaleBirth: About 1854 Cape Runaway, Auckland, New ZealandChristening:Death: 22 APR 1944-----Far står oppgitt som 'Robert Roihana Or Lawson',, er det mulig at det kan indikere eet norskt gårdsnavn???Hvordan vet de at han var norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Robert ble jo født ca.1817 på Aucland,New Zealand jfr.over. Foreldre er oppgitt som Mr.& Mrs.Lawson eller Larsen. Det kan tyde på at det var faren som kom til New Zealand? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kva tyder: Birth 1817 Of, ... Kan det vera 'Off' dei meiner, altså utanfor New Zealand?Om han var fødd på New Zealand, enn sei i Auckland, ville dei vel hatt namnet på foreldra der, ikkje berre Mr.&Mrs.?Så han er nok innfluttar, den godeste Robert. Men kor han kom ifrå, er ikkje godt å seie. Som Heidi påpeika; det var ikkje mange Robert/Rupert i ft1801. Dei fleste fanst langs kysten frå Aust-Agder til Møre. Og det er nok her vi òg vil finne han - når alle kykjebøkene ein gong er resitrert for området, eller når einkvan finn han i ei bygdebok.1801-1885 er no ein gong den vanskelegaste bolken på 1800-talet i slektsgranskinga. Det får vi leve med. Difor er det ikkje lett å finne 'nåla i høystakken' på berre to dagar, attpå til i ei helg, når alle arkiva - kan hende med unnatak av SAB - er stengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg skal spara dykk; det VAR prentesvarten som langa ut ei hand mot fingrane mine: Kyrkjebøkene vert sjølvsagt ikkje 'resitert' - det ville blitt litt av eit opus - men registert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Mange av dei norske Robert'ane i USA heitte opphavleg Rasmus i Noreg. Kan denne Robert Larson ''Lawson'' ha vore Rasmus Larsson i Noreg? Då finst det fleire alternativ...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei her var det jo skjedd en del!Navnet på de tre brødrene står i Bergens Tidende, men jeg turte ikke gjengi dem - de er jo nålevende....) Som gruppe heter de 'TE WAKA HUIA' I avisen står:For det er ingen tvil om at de er etterkommere etter denne Larsen. I alle grener av familien fortelles historien om nordmannen, og det heter seg at han var kaptein.Jeg skal gjøre enda et tredje forsøk på å få tak i noen fra avisen. - Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei dere hold dere ved maskinen!Har snakket med Bergens Tidende i Førde - de søker nå opp en person som vet mer. Skal kontakte dem kl.11.45 og håper på mer nytt da! - Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Tips fra Tom sjekk med Val Burr på NZ: val.burr@xtra.co.nzKlippet inn... Hei Har sett igjennom det jeg har, men kunne ikke finne noe her. Vesentlig de første utvandrede jeg har jobbet med. Forsøk i hvalfangermiljøet. Forsøk også Val Burr på NZ som har skrevet mye om norske der nede. Val Burr E-postadresse®: val.burr@xtra.co.nz Hun har også vært gift med en Maori. Hun står også for en del hjemmesider som absolutt burde bli kjent her i Norge. Beklager at jeg ikke kunne hjelpe. TomHilsen Vidar Holum snart på søndagstur til Tjømø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Skal hilse dere fra forfatteren Torbjørn Tjernsberg og si at New Zealand er verdens vakreste land nest etter Norge.Han hadde ikke hørt om Robert Larsen.Men forteller på telefonen at det finnes: Norwegian - New Zealand foreningingen, i Wellington, startet av Malcom Larsen (Mc Larsen) død nå som utga bladet Høvding om scandinaver i New Zealand. Mange dro fra Fredrikstad og Oslo samt mange tømmerhuggere fra Odalen. De fleste dro fra Odalen ca. 1870. Mc Larsen var fra Odalen.Denne utvandringen ble i sin tid arr. av konsulatet til NZ i Stockholm hvis jeg har fått det riktig.Mitt råd blir som vanlig det er lurt å gjøre litt hjemmelekse før man drar. Men det er for sent nå.Vidar Holum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei!Har nå snakket med sosialantroplog Morten Pettersen. Han ble veldig glad for forsøket på å hjelpe her.Brødrene drar tilbake til New Zealand på onsdag, så da er det litt mer tid. De skal opptre på SOMMERÅPENT på NRK mandag kveld.Dessverre vet han ikke hvor Robert Larsen kom fra. Han regner det som sikkert at han kom fra Norge. Det er sannsynlig at han jobbet på et engelsk eller amerikansk skip, og han mener det stemmer ut fra at det var disse landene som opererte i det farvannet på den tiden.Han jobber ut fra spor på New Zealand og håper å nøste det opp derfra.Dessverre ga dette ikke mye nytt for oss - men jeg sa til Morten Pettersen at her på DA finnes noen av Norges beste detektiver! Så heng på....- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Har sendt en mail til 'Svein -Erik', fant hans hjemmside og han kan mye om hvalfangst/historikk.- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Siden det er litt mer tid tilgjengelig kan det kanskje være hjelp å få på epost listen Norway-L hvor det normalt finnes et par ivrige Kiwier med norske røtter. En annen mulighet er news gruppen soc.genealogy.australia+nzDa jeg er en ivrig slektsgransker som har bodd på New Zealand kan jeg kanskje også sette deg i forbindelse slektsgranskere der som har erfaring i å løse lignende oppgaver. Jeg kan kontaktes på oeverlie@omantel.net.om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ok folkens. Da har vi litt tid på oss. La oss gjøre alt vi kan allesammen for å prøve å løse gåten. dette var spennende! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.