Gå til innhold
Arkivverket

[#22710] Maoribrødre jakter på norsk stamfar - innen søndag!!!


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei igjen dere og takk for all interesse!!Vidar, har sendt deg en mail.Jeg må vel kunne oppgi navn på journalisten i BT, hun heter Bodil Garvik og er til vanlig stasjonert i Bergen.Håper dere har enda flere gode ideer så vi kan løse gåten!- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Går det igjen noen 'norske' navn i familien? Har herr Larsen etterlatt seg noe? Bibel, sjømannskiste e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Det sa Pettersen ingenting om. Han sa at de jobber ut fra New Zealand og nøster opp den veien. Han hadde ingen spor i Norge iallefall.Han ba om en link til DA og det har jeg sendt ham. Jeg oppfordret ham til å legge ut evt. informasjon her.- Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

bare en kommentar: of i FamilySearch betyr ikke utenfor slik som Davidsen foreslår. Men det fantes jo en dåp på New Zealand fra 1817, så kanskje han Robert var født der nede av norske foreldre? Det burde vært undersøkt nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Kjeldseth Pettersen

Hei,Mitt navn er Morten Kjeldseth Pettersen og jeg studerer sosialantropologi ved Universitetet i Oslo. Jeg jobber altså sammen med Wehi-familien for å spore opp deres forfar, Robert Lawson.Tusen takk for all interesse dere har vist og all mulig hjelp og tips dere har kommet med.Vi har allerede funnet det som dere også har funnet på www.familysearch.orgVi har et omtrentlig fødselsår, fra 1817 - 1820, navnet på kona (Makere Te Horowai), året de giftet seg (1840), året de fikk en datter (1841/1842). Vi vet at hun ble ganske gammel (98/102). Mye av informasjonen er nokså unøyaktig og dessverre omtrentlig.Han kom til New Zealand i en periode før New Zealand som sådan eksisterte - og lenge før størsteparten av emigrasjonen til NZ fra skandinavia begynte. Dette er også lenge før norsk hvalfangst i området tok til som ikke begynte før på midten av 1860-tallet.'Roihana' er ikke et norsk gårdsnavn, ei heller et fra New Zealand. Det er ganske enkelt maori-versjonen av 'Lawson', men det var godt tenkt.Om Robert ble født på New Zealand eller ikke, er ikke helt sikkert. Foreløpig jobber vi parallelt med begge muligheter. Hvis han ble født i New Zealand så har han norske foreldre som må ha vært i landet i en tid hvor kun selfangere, sjømenn og misjonærer var fastboende. Han er ikke kjent blant de tidligste innbyggerne i landet så vi antar at han var en vanlig kar, ikke ansvarlig for en misjon eller noe lignende. Derfor er ankomsten i landet noe senere mer sannsynelig.Det finnes forresten ikke noen meldinger fra New Zealandske aviser om at han var kommet vel fram. Ikke helt uvanlig ettersom dette var en tid hvor det ikke var emigrasjon i stor skala (først på 1870-tallet) og heller snakk om et av mannskapet som mønstret av i det vakre landet, traff en vakker kvinne og ble bosatt der.Som mye av informasjonen hos familysearch så er det ikke bare å ta det for sannhet, dessverre.For eksempel: Auckland er en stor by på nord-øya, men den eksisterte ikke før 1840 da landet i området ble gitt av en maori-høvding til den britiske guvernøren.Te Kaha er et sted på østkysten av nord-øya ganske langt unna Auckland, men det stedet er det faktiske stedet hvor datteren levde. På dette punktet er det riktig.Gisborne er et litt større sted i nærheten av Te Kaha men altså ikke samme stedet. 'Of' betyr i denne sammenheng 'fra'.Robert / Rasmus er en helt klar mulighet. Flere Rasmussen i senere tid (1860-1870) skiftet etternavn til Robertson i NZ.Vi har ingen etterlatenskaper etter Robert i familien som vi har klart å spore opp. Det er en mulighet at noen sitter på noe men familien så langt tilbake er uoversiktelig stor, men, vi jobber med saken fra NZ.Den e-post adressen som Nina Møller Nordby fant fram til er interessant. Jeg skal ta kontakt med dem og se hva vi får ut av det. Navnene er nogenlunde kjent for meg og jeg tror vedkommende tilhører en annen gren av familien.En stor takk til Gry Vibeke Ertvaag som startet denne tråden og som ringte meg mens vi satt på bussen på vei mellom konserter. Familien setter pris på interessen og tar imot all hjelp med takk.Håper dette hjelper noe.Med vennlig hilsen, Morten Kjeldseth Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei!Det var dette som stod i papir-BT på lørdag. Jeg kunne ikke finne det i nettutgaven da, det kommer tydeligvis senere dit. Kjempefint med link!- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Har fått en oppfordring om å påminne om TV idag; Har fått vite at Maoribrødrene opptrer på NRK's Sommeråpent ikveld, mellom kl. 21.00 og 22.00.- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Litt på siden, men altså: Det er greit at man skal være forsiktig med å navngi nålevende personer i slektsforskningen. Men tre brødre som følges av journalist i jakten på sin norske stamfar, og som attpåtil skal opptre på NRK TV i beste sendetid, kan det jo ikke være noe i veien for å avsløre navnene på. Jeg går ut ifra at de ikke opptrer på tv med poser på hodet?;c),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei:)Neida, de hadde ikke poser på hodet i går på TV :) Jeg vet at navnene er offentliggjort i avisen - men derfor behøver ikke jeg legge navnene på nettet. De har gitt tillatelse til journalisten, men jeg hadde ikke spurt om lov da jeg la det ut på DA.Men neste gang jeg har kontakt med noen i saken, skal jeg spørre om lov.- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne G. Waage

Hei! Om en ser på folketellingen i 1865 er det 2 som har fornamnet Robert, rett(?) alder og yrke. Robert L(aurentius) Knudsen, Styrmand, 41 år, fødd i Stokke. Han bodde i Tønsberg i 1865 og 1900. I 1900 står oppført Slagen JL som fødested og fødselsår 1923, yrke fhv. skibsfører. Han skal være døpt i Sem 25.mai 1823, far: Knud Rasmussen og Joran Larsd. - I Drammen bodde Robert Pehs., husfader, Skibsfører, 43 år. - ( Det skal ha bodd en Robert Lars. i Trondheim som var skibsører, men han var født i 1833 og trolig for ung).Om noen har tilgang til sjømannsrullene for Tønsberg(i Statsarkivet på Kongsberg) eller en nekrolog fra Tønsberg Blad over Robert Laurentius Knudsen så kunne en få sett om han var en aktuell kandidat. Vestfold er nå plassen for hvalfangere. - Navnetradisjoner på New Zealand kan være ulike våre. Kan de f.eks. ta navnet etter moren? - Bøker: Røtter: emigranthistorie i sytten brev: norsk utvandring til Australia og New Zealand gjennom 200 år. Av Øystein Molstad Andersen. Oslo: Angsgar 1988, 182 s., av samme forfatter: Uredd ferd mot ukjent land: en dramatisk fortelling om den norske utvandring til New Zealand. Oslo: Genesis, 1999, 333s. Under sydkorset (Innvandring - New Zealand - Fra Norge - Nordmenn - New Zealand) av Torbjørn Tjensberg. Utgitt: Nybergsund: Trysilforl. 1997, 110s. Med vennlig hilsen Anne G. Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det hjelper nok ikke med folketellingen 1865. Da hadde Robert Larsen vært på New Zealand i over 20 år,var gift der og hadde barn. Det hjelper heller ikke med en kandidat som er født på 1830 tallet. Nei vi må nok ha litt mer opplysninger fra New Zealand. Er kirkebøkene ved hans død sjekket? Kanskje står det noe der? Finnes det folketellinger eller andre dokumenter? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne G. Waage

Hei! Det står i stykket i Bergens Tidene: ' Nå skulle brødrene gjerne ha truffet norske etterkommere etter Robert Larsen, eller Lawson, som han ble hetende i maorienes land.' Det er en mulighet at han er kommet tilbake til Norge, men det er ikke mange opplysninger om han. Han skulle ha kommet med en hvalfangstskute til New Zealand, og han skulle være kaptein. Mvh Anne G. Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hvis Robert Larsen skal ha norske etterkommere, må vel disse nedstamme fra evt. barn som ikke ble med til NZ. Finnes det noen indikasjon på at han etterlot seg barn i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Lite trolig da han var ung da han dro,omtrent 20 år i 1840. Dessuten ble han jo gift på NZ og det er vel lite trolig at han forlot konen og barna og dro til Norge? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Ble det skrevet noe dokumentasjon vedr. vielsen den gangen på New Zealand tro? Kanskje finnes hans fars og mors navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei igjen dere! Slik jeg har forstått det ønsket brødrene å møte slektninger - ikke av stamfarens evt. norske barn - men av hans SLEKT. Altså etterkommere av hans foreldre.Ellers henviser jeg til Morten Pettersen's innlegg over, han har fulgt brødrene en tid og er 'primærkilden' her, han var også avisens kilde.Tusen takk for alle innspill, det er kjempeflott.Jeg innser at det er en vanskelig sak, men flere rundt i verden har grepet tråden nå, i tillegg til dem som Pettersen selv har kontakt med rundt om. Så kanskje det vil bli noe av sånn småningom. Iallefall var det artig å se dem danse og synge på TV!- Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.