Gå til innhold
Arkivverket

[#22711] Skifteregister for Larvik - mangler - feil


Gjest Tom Langer Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Langer Andersen

Jeg har brukt skifteregisteret for Larvik og finner noen rariteter.Forretning 1547 (1792-1812) For en av personene vises det i merknadsfeltet til 'skiftebrev sluttet 30.11.1793'. Finner ikke dette skiftet i registeret.Forretning 805 (1743-1764) Her er navnet til eldste sønn oppført som Hans Henric Hager. Faren heter Hans Henrichsen Langer og en yngre bror heter Jacob Hansen Langer. Snakker vi feil i avskriften fra den originale skrifteprotokollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

At du ikke finner skiftebrevet av 30.11.1793 i databasen skyldes vel mest sannsynlig at dette ikke finnes i de registerte skifteprotokollene (skifteprotokoller nr. 1 – 11 og skifteforhandlingsprotokoller nr. 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Stoa

1. At du ikke finner skiftebrevet på dato 30.11.1793, skyldes at det ikke er registrert noe skifte på denne datoen i registeret. Vær klar over (les dokumentasjonen!) at datoen for skifteforretningene kan representere ulike stadier i skifteprosessen. Jeg kan likevel opplyse, etter å ha slått opp i originalkildene, at dette skiftet ble åpnet 18.10.1792. Men heller ikke på denne datoen finner vi skiftet i registeret (og neppe heller i skifteprotokollen). Derimot er det tinglyst, og det finnes derfor et kort utdrag i panteboka for Larvik (Larvik by, pantebok nr. 4, s. 411). Avdøde Hans Henrichsen Langer er der oppført som matros ved Fredriksvern verft. Enka (Inger Andersdatter) og sønnen Hans Hansen Langer er oppført som arvinger.2. I originalkilden står det faktisk Hans Henric Hager, ikke én men flere ganger, selv om brødrene hans har navnet Langer. Teksten tyder dessuten på at de er hel- og ikke halvsøsken, så dette har jeg ingen forklaring på. Men ikke så galt at det ikke er godt for noe: Denne kildesjekken viste at en av brødrene, Jens Hansen Langer, 2,5 år, hadde falt ut under registreringen. Hermed dette opplyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Langer Andersen

Mange, mange takk - til både Ketil og Nils Johan.Og - jeg skal selvfølgelig lese dokumentasjonen enda en gang. Forklaringen til og ikke minst tilleggsinformasjon fra Nils Johan gir meg noen nye holdepunkter for videre arbeidd. Igjen - tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.