Gå til innhold
Arkivverket

[#22713] Søk på slekt i Sverige


Gjest Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hansen

Er det mulig å søke på nett etter fødte i Sverige rundt 1860? Laura Kristine Samuelsdatter f. ca. 1860. Emilie M. Samuelsdatter f.ca. 1863 Far: Samuel P. Kanskje i Varmland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Har du forsøkt Anbytarforum? - http://genealogi.aland.net/discus - diskusjonsforum som dette. Om du vet sånn ca hvor de var fra, eks Värmland - har de egne sider for området. Jeg har fått masse hjelp på disse sidene. Ved www.slaktdata.org er det noe kirkebøker lagt ut. SVAR/Arkion har vel mye søkbart, men det koster nok penger + noe som heter Genline AB; er du DIS medlem får du rabatter iht abonnement av dette. Disse omfatter både folketellinger/husförhörslängden og kirkebøker. De forskjellige länene har også Landsarkiv som er behjelpelig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har søkt i Sveriges befolkning 1890. Fant ingen Emilie M Samuelsdotter. Fant 1 med navn Laura Kristina Samuelsdotter. Kan ikke si at dette er rett familie, men det var den eneste:MOSSBERG CARL LUDVIG, født 1863 Dals-ed (âlvsborgs län, dalsland). Gift mann, far i familien. Födelsesort: Dals-ed.SAMUELSDOTTER LAURA KRISTINA, født 1862 i Rölanda (älvsborgs län, dalsland). Gift kvinne, mor i familien. Födelsesort: Rölanda.GEORG EMANUEL, født 1886 i USA, sønnHILDA, født 1889 i Gesäter, datter . Födelsesort: Gesäter.************************ Vet ikke om dette er din Laura Kristine, men når du sier f.år ca 1860, så kan dette være en aktuell kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gunnar Lindalen

Jeg finner dette i Sveriges befolkning 1890: Samuelsdotter, Laura Kristinaf. 1862 i Rölanda (Älvsborgs län, Dalsland)h. Gift kvinna, mor i familjenÖdebyn. Dals-Ed (Älvsborgs län, Dalsland)Födelseort i källan: Rölanda, Elfsborgsl.******** Hennes mann: Post 2948445Mossberg, Carl Ludvig Skomakaref. 1863 i Dals-Ed (Älvsborgs län, Dalsland)Gift man, far i familjenÖdebyn. Dals-Ed (Älvsborgs län, Dalsland)Födelseort i källan: Dals-Eds******** Barn 1: Post 2948448Georg Emanuelf. 1886 i USAs. Pojke, barn i familjenÖdebyn. Dals-Ed (Älvsborgs län, Dalsland)vFödelseort i källan: Amerika********** Barn 2: Post 2948447Hildaf. 1889 i Gesäter (Älvsborgs län, Dalsland)d. Flicka, barn i familjenÖdebyn. Dals-Ed (Älvsborgs län, Dalsland)v w odöptFödelseort i källan: Gesäter, Elfsborgsl.********** Dalsland ligger sør for Värmland. Kan dette være riktig familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Det er imponerenede med dette nettstedet at du får en lynrask tilbakemelding. Det stemmer nok ikke med Laura i 1890-telling. Laura ble gift rundt 1895 i Glemmingen, Fredrikstad. Det er min oldemor. Jeg fant foreldrene Samuel Petersen og Keisa Danielsdatter med Laura og Emilie i 1865 telling i Borge i Østfold. Alle født i Sverige(kun landet) Siden er de borte.Ingen napp i 1875. Mystisk! Reiste de tilbake? Den eneste jeg finner er gift Laura Kristine i 1900- telling på Digitalarkivet og kirkebok for gifte ca 1895. Laura må ha bodd i Norge, for hun skrev brev uten innsalg av svensk. Dette er vanskelig å nøste opp, men spennende å prøve. Var det folketellig før 1890 i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch IGI finne jeg en Laura Kristine Samuelsdtr. gift i Glemmen , Østfold 16.11.1884 med Aksel Johannessen. Kan det være henne du er på jakt etter? Om så er burde farens navn stå i kirkeboka ved giftemålet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Et nytt søk på FamilySearch VRI frambrakte fødselsdato 28.11.1859 på Laura og 28.06.1863 på Aksel.Der var ikke farens navn oppført. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

Rune! Nå er du på rett spor! Det er min Laura 28.11.1859 gift med Aksel J. Såvidt jeg husker står kun fornavnet Samuel oppført som far til Laura i 1884. Alt som skjer før 1884 er foløpig ganske ukjent for meg. Jeg fant familien, det jeg antar er familien, i 1865 i Borge. Da var Samuel snekker. Kan det stå noe i bygdebok? Dette er spennende. Tar vekk smertene ved et ødelagt kne!Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nytt søk på FamilySearch IGI viser at Samuel Persson ble gift med Cajsa Danielsdtr. 07.10.1860 i Holmedal, Varmland i Sverige. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Se tema 22692; Vielsen i Holmedal ( Holmedal E:1 510160 3/4 f.255, lysningsnr. 35)forteller at Samuel er 26, Cajsa 39. Første lysningsdato 24. august. Etter Samuel Persson står nokså uleselig på vår film 'Fo?äs' - ta dette med en liten klype salt. De er på Ö(stre) Bön, han torpare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

For noen år siden hadde Østf. Historielag en service på at de gjør oppslagi databasen over svensker som innvandret til Østfold. Vet ikke om det fortsatt gjelder, men om det fortsatt gjør kan du kontakte dem. Adressen og info som da gjaldt var:Østfold historielag, styringsgruppen for 'den glemte svenskeinnvandring', postboks 14, 1713 Grålum.De ønsker mest mulig info om den du søker: fornavn, patronymikum, familienavn, født dato, født i sogn, kom fra sogn, innflyttet omkring, til norsk sogn, yrke, andre oppl.De ønskr ditt navnd, adresse, postadresse, telefon og evt e-mail.Dette søket er gratis, det må gjøres skriftlig og du vedlegger en frankert og adressert svarkonvolutt.Det er verdt et forsøk, jeg har fått veldig god hjelp derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hansen

For et fantastisk og effektiv måte å spore opp aner på. Rune: Takk for det rette sporet! Anne Lene: Dette var et viktig tips. Det kan gjøre at jeg kan få vite mer om Samuel + i årene etter 1865. Geir: Se kommentar i oppslag 22692.Takknemlig for andre innspill!Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.