Gå til innhold
Arkivverket

[#22714] Karen Josephsdatter f ca 1660, Nesna på Helgeland


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Karen Josephsdatter som ble født ca 1660. Hun var gift med Peder Torgersen Velsvåg, som ble gravlagt i 1742. Karen ble også gravlagt i 1742, og var da oppgitt å være 86 år gammel. Det tilsier fødselsår ca 1656, men siden hennes sønn Torger ble døpt så sent som i 1706 velger jeg å tro at hun var noen år yngre. Hennes barn:1)Jørand Pedersdatter som var gift med Thomas Halvorsen født ca 1682. De var brukere i Velsvåg og er blant mine aner. Jørand ble gravlagt 04.12.1746. Jeg skal videre på datteren Susanna Thomasdatter gift med Peder Larsen Horn.2)Anne Pedersdatter Velsvåg, som var gift med Joen Andersen Stavseng(Dønna i dag).3)Kirsten Pedersdatter Velsvåg4)Torger Pedersen Velsvåg som ble døpt i 1706. Han ble gift med Ane Hansdatter Klæboe.Ut fra skiftet etter Wilchen Christensen i Stor Stero i 1747 hadde Karen følgende søsken:-Christen Josephsen(far til Wilchen).Haagen Josephsen som var på Walla i Rana(jeg ville sagt Valla på Hemnes i dag).-Peder Josephsen-Anne Josephsdatter som må ha vært gift med en Arnt. De hadde datteren Marithe Atntsdatter som var gift med Peder Jonassen Schar i Herøy(da under Alstahaug prestegjeld).Hvem var foreldre og aner til søsknene Karen, Christen, Haagen, Peter og Anne med Joseph som far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Broren Haagen Josephsen på Valla finner vi i Hemnes bygdebok, Gård og Slekt II, s. 924. Der hevdes det at han er fra Forsenget bnr. 2 i Rana.Du finner ham også på Manntallet 1666 på Forseng, sammen med far og flere brødre. Se: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bd28MT60&variabel=0&postnr=3085&fulle=true&spraak=n>LenkeRana Bygdebok, Mo prestegjeld gardshistorie, s. 10, om Forsenget bnr 2, gir også navnet på faren til søskenene nevnt i skiftet etter Wilchen Christensen. Det er: Josef Håksa, som forfatteren har valgt å bruke. Jeg ville heller ha skrevet Joseph Haagensøn.Du finner familien slik jeg har den på min hjemmeside her: Lenkem.v.h. Frode Holthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk til Frode Holthe. Jeg er tydeligvis ikke så god på å søke på sidene dine, for da jeg prøvde å søke kom det bare opp et skjema.Bygdebøkene for Hemnes og Rana får jeg ikke tak i før til høsten. Biblioteket har tatt sommerferie, og når de åpner igjen, er jeg ikke her igjen før til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen, og det er mulig jeg burde startet nytt tema her. Karen Josephsdatter var jo gift med Peder Torgersen Velsvåg. Tidligere har jeg registrert hans far som Torger Gregussen Velsvåg født ca 1621, men nå begynner jeg virkelig å lure på om det var 2 Peder Torgersen Velsvåg som levde på samme tid og hvilken Peder jeg skal videre på. Problemet er at det er ført begravelse over Peder Torgersen Velsvåg 2 ganger, og begge ganger er han 86 år.Peder Torgersen Velsvåg 1 er å finne som gravlagt 3.juledag 1741 på side 93 i kirkeboka for 1738-69, og han er 86 år.Peder Torgersen Velsvåg 2 er også 86 år da han blir gravlagt Dom. expandi(6.søndag etter påske som var 05.05)1742 på Nesna kirkegård. Denne Peder er å finne på side 103 i den samme kirkeboka.Hvis det hadde vært noe kortere tid enn over 5 måneder mellom innføringene kunne jeg tro at presten hadde glemt at han hadde ført han inn første gang, men bortsett fra at alderen er den samme så ser det da ut for at det her er snakk om 2 personer. Det eneste jeg ikke tviler på er at jeg skal videre på den Peder som var gift med Karen Josephsdatter fordi det er skifte på begge i 1742.Har jeg lest feil? Er det snakk om 2 personer med samme navn på samme alder som har bodd i Velsvåg samtidig? Har presten ført opp den samme Peder 2 ganger? Har jeg riktig far på min Peder(Torger Gregussen Velsvåg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Peder Torgersen er også min ane gjennom sønnen Torger og datteren Jørand.Jeg lurer om det kan bety at han var gravlagt i jula og ble gravfestet dvs. jordpåkastelse om våren. Det var ganske ofte at disse to handlingene var adskilt særlig dersom om dødsfallet skjedde på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du kan jo ha rett i det du skriver her, men det er jo likevel uvanlig at begravelsen ble ført 2 ganger, men jeg har skrevet at det ble holdt likprediken over han dom.expandi 1742 og at det var jordpåkastelse 3.juledag 1741. Det burde jo ha vært motsatt.Jeg skal også videre på Peders og Karens datter Jørand gift med Thomas Halvorsen Levang og deres datter igjen Susanna Thomasdatter gift med Petter Larsen Horn.Du skriver at du skal videre på sønnen Torger. Han har jeg som døpt Dom.20.p.trinit(17.10)1706 og gift med Ane Hansdatter Klæbo 23.10.1729. I alle kilder har jeg sett bare 2 barn på dem, men det har dukket opp 2 til i kirkeboka.Det ser også ut som om et barnebarn av vår ane Peder Torgersen er ført 2 ganger i kirkeboka i 1742: Maren Torgersdatter Velsvåg var 6 år da hun ble gravlagt Dom.expandi 1742, men det ser ut som om det samme barnet er gravlagt 07.01.1742. Dette må da være en datter av din ane Torger Pedersen? Hun er ført under det samme som bestefaren(dom.expandi)1742) og er da 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden jeg begynte å si noe om barna til Torger og Anne Hansdatter Klæbo kan jeg vel skrive hva jeg har om deres barn:1)Margrethe Torgersdatter døpt 26.12.1730, og konfirmert 16.11.1749. Begge begivenheter i Nesna kirke. Hun ble trolovet i 1751 eller 1752 med Ole Andersen som ble oppsitter i Velsvåg i 1760-årene.2)Peder Torgersen døpt 11.04.1734 i Nesna kirke, og gravlagt 27.04.1788 på Dønnes kirkegård. Han ble gift med Karen Nilsdatter Remmen som ble døpt i Nesna kirke 18.04.1737. Det er skifte på henne i 1814, og de ble gift i Nesna kirke 16.10.1757.3)Maren Torgersdatter Velsvåg som ble gravlagt Dom.expandi(05.05)1742 på Nesna kirkegård, og hun var da 6 år.4)Hans Torgersen Velsvåg døpt 02.08.1739 i Nesna kirke, og gravlagt 07.01.1742 på Nesna kirkegård.Dette er jo ikke mine aner, men jeg har forsket for andre på slekten til Peder Torgersen født 1734 og noen av hans etterkommere,og så blir det jo etterkommere av søsken for meg. Så derfor har jeg lagt dem inn i slektsprogrammet. Dødsfallene på Hans og Maren kom jeg over når jeg så etter dødsfallet på bestefaren som jo er vår felles ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.