Gå til innhold
Arkivverket

[#22715] Prestene i Gildeskål på 1700-tallet


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

På denne lenken finnes de første prestene i Gildeskål: Lenke Men jeg skulle så gjerne ha visst hvem som var prester videre utover på 1700-tallet - gjerne til 1850. Er det noen som vet hvor jeg finner opplysninger om dette? Takker for alle opplysninger. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Lars. Fant e-postadressen til Gildeskål prestekontor og spørsmål om opplysninger er sendt. Takker for ditt forslag. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

I 'Slektsbok for Beiarn' er det en oversikt over prester i Gildeskål og Beiarn. (Beiarn tilhørte Gildeskål i 'tidligere tider'). Gildeskåls Kaldsbok som til 1770 er ført på latin, begynner presterekken omkring 1600:1. Torchild Haraldsøn fra 1595 til 1614. 2. Giæble Christophersøn fra 1614. 3. Severin Hveid. Avsatt 1621 for foregåelse ved dadverdforvaltningen. 4. Stehen Hanssøn Soop, sønn av Bodinpresten Hans Olufsen Soop, ble ordinert av biskop Andreas Aarreboe 20. mars 1622. Prest i Gildeskål 1622-1675. 5. Peder Mentzen Darre, prest i Gildeskål 1675-1688. 6. Hans Mathiassøn Bruun var sogneprest i Gildeskål 1688-1723. Omtalen av Bruun var særdeles rosende. 7. Peder Hanssøn Brun, sogneprest i Gildeskål fra 1723-1768. Han var sønn av foregående sogneprest. 8. Mathias Bruun, kapellan i Gildeskål, senere prest i Vefsn. 9. Johannes (Hans) Petrus Bruun, sønn av Peder Hanssøn Brun, f. i 1731. Dimittert 1751. Ansatt 1768, d. 1804. Prest i Gildeskål 1768-1804. 10. Johan Rasch Jentoft, f. i 1746 i Buksnes, g. 1778 m. Anne Marie Hveding. Han døde i 1828. Prest i Gildeskål 1804-1825. 11. Jens Glatved, f. 1792g. m. Sophie Bay. Prest i Gildeskål 1825-1835. 11. Steen Eiler Berner, Oslo, f. 1809, d. 1847. Prest i Gildeskål 1835-1849. 13. Peter Andreas Berg, f. 1803, d.1847. Kapellan i Gildeskål. 14. Hans Holch Daae, Gloppen. Sogneprest i Gildeskål fra 1856. 15. Wilhelm Anton Feght, f. i Drammen. Han var den første prest i Beiarn siden Beiarn ble utskilt som eget sogn 3. mars 1856, prest til 1862, f. 13.10. 1810. (Det følger en videre oversikt over prester i Beiarn fram til 1977). Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Kjell. Tusen hjertelig takk for presterekken i Gildeskål - for at du har tatt deg tid til å skrive alt dette. Jeg har så vidt sett på kirkeboken/mikrofilmen fra 1747 og utover et stykke for Beiarn. Dette er skrevet med en utrolig klar, fin og godt leselig skrift og nå finner jeg vel mannen bak skriften også. Fortsatt god søndag. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ber om unnskyldning for at jeg blander meg inn i denne debatten. Men jeg hadde et spørsmål som gjelder prestene i Gildeslål. Oversikten for prestene i Beiarn har jeg, men hvor kan jeg finne årstallet for når Jervell, senere biskop i Stavanger, var prest i Gildeskål? Det må antakelig ha vært mellom 1910 og 1920? Grunnen til at jeg spør er at min mor tjente hos han og jeg mener hun sa at hun var 18 år da (hun var født 1894). Lønnen var et kjoletøy for året og gratis kost og losji. De hadde da 18 melkekyr som måtte melkes morgen og kveld for hånd. Det var ingen melkemaskiner på den tiden. Og som regel på mandagsmorgen når drengene hadde vært på fest om natta og ikke klarte å våkne til melketiden så måtte hun melke alle 18 kyrne alene.Jeg håper at noen kan fortelle meg hvor jeg skal lete!Takker på forhånd! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Birger. Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men vil nevne at jeg snublet over opplysninger om at en ny bok for Beiarn er kommet ut. Den omhandler tiden frem til 1800-tallet og kanskje er det noe også om Gildeskål. Vet ikke om dette oppfattes som reklame så jeg lar være å lage lenke til nettstedet. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Inger Eide for svar! Er det en ny bygde-slektsbok som er på gang? Hvis det er det så tror jeg ikke at det blir ansett som reklame om linken legges inn her. De som arbeider med bygde-slektsbøker har neppe noen stor fortjeneste for sitt arbeide og jeg mener at redaksjonen her er positiv til å 'reklamere' for slike bøker. Men det er det bare ansvarlig redaktør som kan gi svar på.Jeg har en bok om Beiarn som kom ut i 1979 og er en nyere utgave av den første Beiarnboka som Martin B. Hansen gav ut i 1944. Det er datteren til Alfred Troli, Jorunn Laastad, som har gitt ut den siste. Hennes far fortsatte nemlig med å samle stoff, men døde før boken ble ferdig. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Kunne egentlig ha tenkt meg et nytt tema med overskrift 'Ny Beiarbok' + litt til, men jeg er så usikker på om dette blir tolerert. Og det er riktig som du Birger sier at det å skrive bygdebok ikke er noe å bli rik på. Det blir nok ikke rare timesfortjenesten hvis arbeidet bak skal verdsettes. Nå er vi vel kommet litt bort fra prestene i Gildeskål, men indirekte kan det kanskje være noen gullkorn også om dem i den nye boken og om andre ting også. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha for linken, Inger Eide. Den virket ok og boken har jeg bestilt.Forfatterne av slike bøker jobber vel stort sett for 'knapper og glansbilder', derfor er det de vel forunt at det blir gjort oppmerksom på slike bøker. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.