Gå til innhold
Arkivverket

[#22716] Dørvær, Træna


Gjest Jorunn Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Johansen

Min tipptippoldefar het Ole Pedersen, død 1848. Han var handelsmann på Dørvær i Træna. 1830-1832 hadde han drevet (?) handelsstedet Aagviken på Helgeland, men solgte dette og flyttet til Dørvær. Jeg vet ikke noe om hvor eller når Ole var født, noe som selvfølgelig gjør all leiting vanskelig. Det eneste spor som kan være ham, er et skifte på Perjorden i Vefsn i 1843 etter Ole Olsen. Der er blant arvingene nevnt brorsønnen Ole Pedersen, Trænen. Er det noen som vet noe om Ole? Alt er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Kanskje det er den Ole Pedersen det er skifte etter i 1848. Han bodde på Taarvøen i Træna og døde 12. februar. Han var gift med Marta Taamesdatter og de hadde barna Antoni Olsen (24 år) Taarvø, Karen Lydia, g.m. Nils Andersen, Dørvær, Margrete (29), Tomina Maria (26) Namsos og Christine Jensine Marcelia Olsdatter (10 år). mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Jeg tror også at dette er 'min' Ole. Min tippoldemor var nemlig døpt Kristine Jensine Marselia, men brukte bare navnet Marselia. Marselia var gift med Hans Christian Larsen som var født på Værøy ca 1828. Hans far var trolig den Lars Jahnsen som omkom i 1834. Hans Christian kom etter farens død til en familie i Flakstad hvor han vokste opp. Hans Christian var handelsmann i Dørvær til han omkom på sjøen i 1875. Hans Christian og Marselias datter Antonia er min oldemor. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det er en Ole Christian Pedersen som ble født i Åkvik, Dønna ca. 1792. Både aldersmessig og stedsmessig kan han være aktuell. Problemet er at hans far het Peder Madsen. Ut fra det du skriver om skifte etter Ole Pedersens onkel Ole Olsen, bør jo faren hete Peder Olsen, men jeg forstår det slik at du er litt usikker her. Det var i hvert fall en til som et Ole Pedersen i Træna på den tiden. Jeg kjenner ikke noe til Ole Christian Pedersens videre skjebne, men her kan kirkebøker være til hjelp. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Takk til Håkon. Jo, jeg er enig i at Ole Pedersens far bør hete Peder Olsen. Ihvertfall hvis skiftet fra Perjorden gjelder 'min' Ole, og hvis Peder og 'onkel Ole' er helbrødre. Skal prøve å studere kirkebøkene litt nøyere, men de steder jeg har sett Oles navn nevnt, har det ikke stått alder eller fødested. Med hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.