Gå til innhold
Arkivverket

[#22720] Gabriel Bastiansen og Elie Evensdtr. født ca. 1775 Stangvik, M&R


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Jeg leter etter noen av minn manns aner på Nordmøre. Fant min manns t-t oldemor født i Stangvik 1801, hun ble døpt Rebekka, født utenfor ekteskap, foreldrene var Gabriel Bastiansen Hovseng ? og Elie Evensdatter Vollum. Foreldrene finner jeg i folketellingen for 1801, begge ugift, men jeg har nå bygdebøkene for Stangvik på hjemlån og finner ikke noen av disse to gårdene nevnt der. Er ikke særlig godt kjent på de kanter av fylket, så er det noen som kan hjelpe meg med å plassere gårdene Vollum og Hovseng ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hovsenget Hovsenget, Gudbrand Torgersen b.1883 - Hovsenget, Øyer, Oppland, NO Hovsenget, Ole Torgersen b.1867 - Hovsenget, Øyer, Oppland, NO Hovsenget, Simen Torgersen b.1870 - Hovsenget, Øyer, Oppland, NO Hovsenget, Torger Olsen b.1842 - Hovsenget, Øyer, Oppland, NODette er hva jeg har funnet ved Google søk på nettet. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Jan Frode for hjelpen så langt. Jeg har bygdebøkene for Stangvik på hjemlån men finner ikke noen gård der ved navn Vollum, selv om jeg vet gården skal være der. Lurer derfor på om ikke alle gårdene er med i bøkene, eller om det har vært noen forandring på grensene for kommunene så den er kommet med under en annen bygd. Hovseng finner jeg heller ikke nevnt der, ser jo at det dukker opp i Oppland, men ville ikke det være innført i kirkeboken om han kom fra et annet fylke ? Det har jeg i alle fall sett som vanlig her på de sørligere deler av fylket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Hei.Jeg lette tidligere etter noen som skulle være fra Stangvik, jeg fant de i Straumsnes, som ligger/lå under Stangvik prestegjeld. Det kan være verdt å undersøke i Gards- og ættesoge for Straumsnes, forfatter Ottar Roaldset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hanne ! Vullum eller Vollum som det er skrevet i 1801, ligger i Halsa, som tidligere lå under Stangvik Prestegjeld. (Stor-Stangvikgjeldet) Prøv i Bygdebok for Halsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hanne ! Kommer tilbake på tidligere innlegg: Folketellinga 1801 viser følgende: Eli Evensdatter Vollum, 24 år Yttre Vollum i Halse Annex. Gabriel Bastiansen Hønsvig (ikke Hovseng) 29 år, Hønsvik i Halse Annex. Rebekka er ennå ikke født.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Geir og Endre. Jeg var litt usikker på den Hovseng, fant det i kirkebøkene men det var ganske liten skrift, og ikke så lett å tyde. Da får vi prøve oss på Halsa bøkene. Det er ikke lett å følge disse gårdene og grensene for prestegjeldene / kommunene. Men da løser det vel seg denne gangen også. Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.