Gå til innhold
Arkivverket

[#22721] Grønvik, Kværnes, M&R


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Min manns tippoldemor er født 1843 i Kværnes pr.gjeld, foreldrene var Peder Andersen Grønvig og hustru Doreth Erichsdatter. Finner gården Grønvik i Bremsnes sogn men ikke i bygdebøkene for Averøy, er det bøker under arbeid som ikke er utgitt siden ikke alle gåredene er med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hva er navnet på din manns tippoldemor og hvem ble hun gift med? Hvor bodde de? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Min manns tippoldemor het Ane Dorthea Pedersdatter Grønvik, og hun ble gift med Peder Olaus Knutsen Røsand, født 1842 på Averøy. De ble bosatt i Kristiansund, og derfra har jeg fått god hjelp til å løse den første del av gåten, siden kirkebøkene for Kristiansund har store 'hull'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Peder Pedersen Grønvik, f. 29/11. 1840, g. 1869 m. Karen Jakobsdatter Fransvåg. De var husmannsfolk i Midt-kleiva eller Steinsvollkleiva på Ekkilsøya og hadde 8 barn. Peder var fisker, kjøpsvein hos Nicolay H. Knudtzon på Røeggen og Sveggen, bestyrer av fiskeværet Honningsøya ei tid. Pedersatt mange år i kommunestyret, var ordfører i ni år, og hadde også andre hverv i kommuneadministrasjonen. Et lite sjølbiografi er inntatt i KVERNES PRESTEGJELD I GAMMEL OG NY TID av Rasmus Sundnes, bind II.P.P har skrevet et hefte: 'Beskrivelse av Kvernes Prestegjeld 1880' (i privat eie) Ingrid Kjønnøy, Ekkilsøya har skrevet om Auden Grønvik og slekta hans frå Meldalen. (2003) Ellers kommer bind IV av Averøy Bygdebok i haust, der er Ekkilsøya med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Endre for god hjelp her også. Det er flott å få så god hjelp. Tror jeg skal bringe beskjeden om neste bind av Averøy bøkene videre, vet flere som venter på den.Peder Pedersen blir vel bror av Ane Dorthea, og da må man vel prøve og følge den andre grenen fremover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingrid Kjønnøy

Dåret Eriksdtr Berget f 1802 i Sveggen, d 1852 i Grønvika på Ekkilsøy, gift i 1824 i Bremsnes kirke med Peder Audenson Grønvik f 1803 d 1851. De hadde 11 barn. Ane Dorthea, som du spør om, var nummer 10 i rekka. Hun var født 12.02.1843, og hun flytta til Kristiansund sammen med ektemannen som kom fra Røsand (Rausand) på Averøya. Peder Pederson, som Endre Holten skriver om, var bror til Ane Dorthea. Jeg har en del mer informasjon om aner og etterkommere i denne slekta hvis du er interessert i det. Med hilsen fra Ingrid som bor på garden Grønvik i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Ingrid for svar her, beklager sent svar men har vært på ferie en ukes tid og kom hjem i dag. Jeg er interessert i flere opplysninger om denne slekten og du får høre fra meg, tar kontakt privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Kjetil Grønvik

Hei. Satt å søkte på slekta da jeg ramlet inn på dette forumet hvor deler av den ble diskutert. Morsomt å se. Det vil altså si at Peder Audenson Grønvik f. 1803 er min tipp tipp oldefar;) og at Dåret Eriksdtr Berget f. 1802 er min tipp tipp oldemor. Er det noen som vet noe om deres opphav ut i fra folketellinger evt andre media? Er også interessert i å få vite noe om slekta mi på min mors side, hvis noen har slik info liggende. Hennes far het Einar Gustad f. 1909 d. 1994 og var gift med Kristine Edvarda Hoel f. 15/7 1917 d. 1992. De var 7 søsken hvor hun var eldst. Min oldemor var Inga Dyrset gift med Kornelius Hoel, hennes mor het Sigrid og far het Torvald Dyrset, hans far igjen het muligens Ingebrekt. Så langt har jeg kommet via informasjon fra min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei KjetilOm du tar kontakt med meg direkte på mail skal du får det jeg har om aner til Peder A. Grønvik og Dåret E. Berget. Adressen er : hheen@c2i.netMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Kjønnøy

Hei til Hanne og Kjell! Jeg tror vi bør organisere litt utveksling av informasjon om dette - jeg har mye, og dere har sikkert en hel del også. Hanne, jeg sender deg en mail. Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Grønvik

Takker så mye for tilbakemeldinger fra både Hanne og Ingrid. Mye verdifull informasjon som dukket opp etter å ha skrevet i dette debattforumet gitt. Når jeg har fått alt på plass i treet mitt skal jeg videreformidle til de som ønsker denne informasjonen. Skulle noen sitte på informasjon om Gustad og Hoel slektene fra Averøy (Bådalen/Hoset) som ikke finnes i Averøy Bygdebok Bind IV, tar jeg gjerne i mot det også med takk. Kanskje jeg skal opprette en egen tråd med dette temaet så det blir lettere å finne? 1000 takk igjen. Mvh Kjetil A. Grønvik Averøying i eksil her i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Kjønnøy

Gustad finner du i Averøy bygdebok bind 1, utgitt i 1979. Gardene i Øverbådalen hørte til Kvernes før i tida, derfor er det slik. Einar Olsson Gustad f 1909 står på side 337. Ta kontakt dersom du ikke får tak i boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.