Gå til innhold
Arkivverket

[#22723] Benthe Olsd-vold enke ,gjestgiverkone,Melsom gård,Stokke


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

I folketelling 1801 for Stocke i Vestfold, bor Berthe Olsd-Vold , 48 år , gestgiverkone , med flere av sine barn. Ønsker opplysninger om hvem hun er enke etter, og om hun har hatt flere barn enn nevnt her. Har noen mulighet for oppslag i kirkebøker for Stokke, blir jeg glad for alle opplysninger om familien. Selv har jeg funnet en Ole Pedersen Woll, og en Bente Catrine Olsdatter som har fått en datter Maren Kathrine Olsen i 1780, døpt 26 mars. ( Fam.s.) Vet ikke om dette er rette personer. Her er lenke til folketellingen 1801 Lenke Hilsen Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for tipset. Jeg har også før lest bygdeboka som ligger digitalisert , og nå leste jeg om igjen. Finner ikke den nevnte dame Berthe Olsdatter-vold ved rask gjennomlesning. Jeg slår opp på Melsom gård, og har også lest på underbrukene. Kan du hjelpe meg med hvor du fant informasjonen, så hadde det vært flott. (Mulig jeg er 'blind' denne søndags formiddagen i sola) På forhånd takk! Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Egil Theie. Nå fant jeg opplysningene likevel, under Melsomvik og Strandstedet. Hadde lest feil sider. Takk for denne informasjonen . Her var mye av interesse. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenPrøv Melsomvik, ikke Melsom. Under Melsomvik er det et avsnitt som hetet Melsomvik 1801, gå til nr 21 så tenker jeg du finner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, ja jeg har funnet det som du ser. Nå lurer jeg på om denne familien også kan ha fått en sønn, som senere kaller seg Ole Voldsen f. ca 1780,d. 1832 som Matros af Stavern. Har etterlyst han lenge og skrevet til arkivene om opplysninger om hans foreldre og hjemsted. ( Se Ole Voldsen, under debatt) Har hørt at min farmor skulle ha slekt i Stokke. Vet også at farmors eldre bror, Harald Oscar Olsen, bodde i Stokke, Melsomvik ca 1900. Han var knyttet til marinen, og familien kalte seg Olsen Myhre til etternavn. Her er det mulig at flere av slekta bakover har levet. Takk for gode råd. Håper at noen har muligheter til kirkebok-oppslag om barna til Berthe og Ole Pedersen Vold. Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Takket være opplysninger i Bygdeboka for Stokke, har jeg nå funnet Skipper ,Monsr. Ole Pedersen Wol`s Vielse med Jomfru Birthe Catharina Pahl, 21 juni 1774, St.Laurentii,kirke, Tønsberg. Funnet under viede i Tønsberg 1688-1814, Digitalarkivet . Nå får jeg prøve å finne ut om paret har hatt en sønn, Ole ( Voldsen) f. ca 1780. Hvis noen har mulighet for oppslag i kirkebøker for Tønsberg , muligens Stokke fra denne tiden hadde det vært fint. Disse data er vel ikke lagt ut på nåværende tidspunkt? All hjelp og gode råd blir jeg glad for. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Gunn, hu (!) Josefine vi finner her: Lenke , kaller sei Myre senere i livet, hennes far kommer i fra Myre 'slekt' i Svelvik. Men det er jo noe seinere ! Hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Egil S. Takk for et nytt tips. I morgen skal jeg ta fatt på leting etter Myre/Olsen forbindelsen. Skal få lånt bygdebøker for Stokke en av dagene. Har en del gamle brev og brevkort som jeg skal finkjemme etter opplysninger om Stokkeslekt.Ca 1900. Ha en god natt. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen! Vet du noe mer om Myrefamilien? Min farmor, Sophie Mathilde Olsen f. Horten 1863, d. Drammen 1942,hadde flere eldre brødre. Harald Oscar Olsen f. 1851, d. 1922 i Horten. Harald Oscar Olsen og hustru Ida Fredrikke bodde først i Keisermark i Horten, ca 1900 flyttet de til Stokke, og bodde der i en periode mens barna, Mimi Solveig Olsen f. 1894 og Harald Storm Olsen f. 1897,gikk på skole. Familien kalte seg Olsen Myre ved underskrift på postkort og hilsener fra denne tiden. Harald Ocsar var utdannet ved Horten Tekniske skole og arbeidet på marinefartøyer i perioder. Jeg har ikke greid å finne ut om de har noen tilknytning til gården Myre i Stokke. Heller ikke om det er noen gren bakover til Berthe Olsdatter og Ole Pedersen Vold. Hvis noen kjenner til disse familiene og kan hjelpe med en oppklaring, hadde det vært flott. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag har jeg funnet en Lenke med en god del om Melsomvik og Orlogsstasjonen der. Her er forhåpentligvis lenken til Semesteroppgaven av Ida Marie Grønnerud,i historie mellomfag. Dette forklarer i alle fall at min farmors bror bodde i Melsomvik en del år. Ca 1900-1910.Lenken er for andre som liker å lese marinehistorie. Takk for hjelp så langt. Har også sendt en forespørsel om Ole Voldsen til Riksarkivet i Oslo i dag, så jeg håper de finner han i sjømannsrullene. Fortsatt håper jeg noen har tilgang til kirkebøker for Stokke og kan gjøre oppslag for meg der. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Fin side Gunn, det er lite jeg kan bidra med her nå, men jeg 'sitter' på etterkommere av tidl. nevnte dame. Jeg har bidratt litt for 'en i slekta' som bor/er svensk.. (I Stokke har vi treff på biblioteket en gang i mnd.(ikke i juli/aug.)) hilsen Egil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei ,Egil! Mener du at du har etterkommere av Bente Cathrine Olsd-vold, eller mener du Josefine som senere kaller seg Myre? Ser du en sammenheng mellom de to damene? Jeg er ikke helt sikker på hvordan slektsammenhengen er her. Kan du hjelpe meg med en avklaring her hadde det vært fint. Jeg har vært på en del møter i Dis Vestfold i Stokke, og kommer nok også til høsten. Er det historielaget som har møter på biblioteket? Takk for interessen for min leting etter aner. Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Uf da, nei det er Josefine jeg tekte på. Kan ikke se noen forhold mellom dem. (på biblioteket er det litt av vert :-) Histl., Dis-v og V.S.L.,1. onsdag i mnd.) Hilsen Egil. (mulig jeg kan se litt i KB etter vert...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen ,Egil! Takk for at du vil hjelpe meg. Lurer på om Myre også er navn på området ved Myre gård. I teksten fra Melsomvik er det nevnt en vei over Myrejordene. På et postkort fra 1909 fra Harald Storm Olsen, til fetteren Reidar Jørgensen i Horten, står det under, Myhre 17/8 09. Kortet er stemplet Stokke. Jeg legger inn et nytt emne i dag om en annen bror av min farmor.Her vet jeg ikke hvor barna ble av. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hem Gunn, vi får 'tråle' Stokke Bygdebøker, også de nyere, (pist. har bod ved den veien :-) Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! I dag har jeg vært på biblioteket her og lånt på nytt gamle L- Bergs bygdebøker. Første bytur etter en kneopersajon. Nå skal jeg hygge meg med fordypning i Melsomvikstoff på regnværsdager. God sommer , og takk for Interesse for mine 'slektsmysterier.' Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.