Gå til innhold
Arkivverket

[#22726] Lisbet Nilsdtr. Vølsnes i Grue - skifte 1695


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

Den 16. april 1695 skal det ha blitt holdt skifte etter Lisbet Nilsdtr. Vølsnes i Grue i Solør. Er det noen som har adgang til skifter for Solør og kan gi meg et kort sammendrag av skiftet: først og fremst navn på alle arvingene og eventuelt andre slektninger som er nevnt. Lisbet var gift med Torkild Toresen Vølsnes og hun var datter av Nils Ålstad i Vang, Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Dessverre finnes det ingen skifteprotokoller bevart for dette tidsrommet i Solør. Den eldste er fra 1675-77, og så er det et sprang fram til 1712.Men noen skifter er omtalt i tingboka, og muligens kan du finne noe der siden skiftet tydeligvis er tidfestet (i Grueboka?).En mulighet er også at skiftet kan eksistere som eget dokument - på garden Vølsnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg har sett datoen for dette skiftet omtalt i en artikkel i et eldre slektshistorisk tidsskrift, men der ble det ikke oppgitt noen kilde. Forfatteren har nok hatt tilgang til det originale skiftebrevet. Lisbet Vølsnes kom fra Ålstad i Vang og hennes sønn Tore Torkildsen overtok senere Ålstad. Det er visstnok bevart flere andre originale skifter på Ålstad, så jeg går ut fra at det befinner seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg vet ikke om du har kommet så mye lenger her, men jeg har kopi av en del gamle avskrifter fra Ålstad. Jeg har ikke nevnte skifte, men det er kanskje mulig å finne. Har også anetavle etter Ole Vølsnes Grue. (lowangen@online.no)Mvh Lars Ove

bilete2010.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg har ikke kommet noe lenger med å oppspore dette skiftet. Jeg kjenner igjen håndskriften i notatet som er avbildet, det er vel Dag Spangen som har skrevet dette. Jeg har 'finkjemmet' hans privatarkiv på Statsarkivet Hamar, så jeg er kjent med disse opplsyningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.