Gå til innhold
Arkivverket

[#22729] Ellen Siverine Nikoline Botolfsdatter Osdal


Gjest Kåre Lie
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Lie

Jeg søker etter Ellen Siverine Osdal f.17 okt 1877 Volda som emigrete til Dakota (ikke nevnt Sør eller Nord)18 juli 1901 fra Ålesund med Cunnard- Line (Prepaid) nr.379224.Hun sto oppført som Elen B.Osdal i emigrantprotokollen fra Ålesund.Kan nevne at far het Botolf Olsen Osdal f.1843 d.16apr. 1916,mens mor het Marte Knutsdatter Bjørke f11 mai 1854 gift Osdal d.1 juni 1947. I innberetning om dødsfall av Marte står hun oppført som Elen Osdal Andrew gift i USA barna ukjent. Følgelig var hun gift. Ut fra bygdebok var hun gift med Andreas Breivik men det er ingen steder hvor jeg har søkt som bekrefter dette. Jeg finner ikke henne registrert ved Ellis Island ei heller i noen skipsregister og ikke i Sosial Security Death Index. Kankje har hun gått i land et annet sted USA. Lure på om noen kan hjelpe meg med denn nøtten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (2): Denne Hans Breivik f. Moltudal 1882 må vere son til Hans Arneson Kvammen som budde på Moltudal (bnr.21 under Moltu, Herøyboka b.3 s.208) 1869-1885, før huslyden flytta til Breivika (bnr. 4 under Raftenes/Stokksund, b.3 s.121). Hans Hansson skal vere g. ei heilt anna kvinne og busett Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Elsebø

Under Osdal 1, Botolfsbruket, i Voldasoga står det at Ellen giftet seg i Amerika med Andreas Brevik fra Hardanger. Det står ikke noe om hvor de bosatte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Lie

Hei Olav Elsebø. Tusen takk for opplysningen vedr. Ellen B Osdal.Det er riktig at hun giftet seg i Amerika, men hun bosatte seg i Dakota blir det opplyst.Hun tok etternavnet Andrew , og det påståes at hun fikk noen barn . Det hevdes at hun ikke ble så gammel og da gjetter jeg at hun døde i de ' harde 30 årene '. Den som passer best i tid var Andreas Olai Olsen Breivik fra Herdla, men var fortsatt ugift da han besøkte Norge i 1912 slik at han kanskje kan være uaktuell. Dette er en vrien nøtt,der er ikke mange løse tråder , men jeg lurer på båtens navn hun reiste med 18 juli 1901 fra Ålesund .Kanskje er det et spor å følge hvis en eller annen har en peiling Vennlig Hilen Kåre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Johan Ludvig Kvamme

Henter denne fram igjen med håp om at noen med kunnskap om å lete i USA kan finne Ellen Severine Nikoline f. 17. okt. 1877 som ble gift i USA og bosatt i Dakota.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kåre lie

HEI OLAF Vet ikke mer enn det som fremkommer i Volda Soga, så utover det , har jeg ikke peiling. mhv.hilsen Kåre Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiHar du prøvd å etterlyse henne på Norway list under Roots web? Om du ikke er medlem der kan jeg legge ut etterlysningen for deg om du tillater det. Jeg er selv etterkommer av Osdal slekten, så det er til hjelp for meg også.Det er ganske mange medlemmer på den listen og mange er utrolig flink selv med få opplysninger.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kåre lie

HEI HANNE Tusen takk for ditt inspill. Jeg er ikke medlem,så du kan legge ut etterlysningen for meg.Det kan bli artig dette.Mhv Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei KåreVel på Norway List skjer det ganske raskt. Jeg la ut etterlysningen 16.50 og fikk første svar nå kl. 18.27. Det jeg har fått nå i første omgang er et skips manifest fra båten hun gikk ombord i fra England til Amerika.Hun reiste da med SS Ivernia fra Liverpool den 23 juli 1901, det er da oppgitt at hun skulle til sin onkel Ed. Knutsen, Minat, SD. Det må være noe feil her da stedet ikke finnes, i flg ham som sendte meg opplysningene finner du et sted Minot, men det er i Nord Dakota, det finnes også et sted som heter Minat i Nebraska. Men det første sporet er på plass. Hvem denne onkelen er vet du vel muligens? Ron som sendte meg opplysnigene lurte på om det kunne være en bror av moren. Ron vil komme tilbake med mer om han finner det siden, han måtte gjøre noe annet først, vanligvis dukker meldinegene fra dem opp om kvelden eller natten når vi sover her. Men det er et moromt forum å være medlem av, det er en mailing liste hvor vi får ca. 50 mail pr. dag, med unntak av høytider som jul da det kan være dobbelt, men det er en morsom gjeng.Jeg fikk også tilsendt bildet av manifestet så vil du ha det tilsendt send meg bare en mail. adressen er hheen(krøll)adsl.no mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kåre lie

Hei igjen Hanne Du er helt fantastsik. Onkelen er Edvard Knutsen 48 år Hjøringfjord bror til Marte Knutsdatter Bjørke ,så det virker som man er på rett spor.Helt utrolig. Jeg har letet siden 2004,så dukker du plutselig opp og løser problemet nesten over natten, gleder meg til forsettelsen. Manifetet kan vi ta senere.Mhv kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiI papirene fra Liverpool står det at hun nevnt som servant, blir vel tjenestejente hos sin onkel. Edvard Knutsen står nevnt som farmer. Har du opplysningene om ham fra USA eller skal jeg få dem til å undersøke litt der også?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Lie

Hei igjen Hanne. Hvis du vil undersøke litt vdr. Edvard Knutsen er det kjempefint.(er nettopp kommet hjem fra jobb) Mhv Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.