Gå til innhold
Arkivverket

[#22731] Somdalen - Somdahl - Kristiania


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Rasmus Olsen Somdalen gifter seg i Kristiania domkirken 28 Feb 1827 med Karen Henriksdatter Semmeneie.Kan dette ekteparet være foreldrene til Maren Christine Somdahl, f. 16 Apr 1827 Kristiania, og Caroline Somdahl, f. 1831 Kristiania, begge med barn med Charl Holm, 19 Mai 1817 - 8 Apr 1889?Se også [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301.wc2&variabel=0&postnr=21803&fulle=true&spraak=n>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser ikke noen vielse mellom nevnte personer på angitt dato i vor Frelsers Kirke i Christiania. Det er en vielse den dagen, mellom Martin Andersen og Birthe Marie Larsdatter (med mindre jeg har sovnet helt). Hvor har du dato og kirke fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Den har jeg fra Nils Elsrud i en email. Hvis du oppgir din mailadresse så skal jeg videresende hele mailen.Dette er innholdet, uten vedlegg:Jeg har dessverre ikke barna til Rasmus, men kan fortelle deg at han ble gift i Kristiania domkirke 28/02-1827 med Karen Henriksdatter Semmeneie. Hvor de er i 1865 vet jeg dessverre ikke - vi finner de ikke i folketellingen, så de er vel sannsynligvis døde.Dette stemmer vel ganske godt med de fødselsår du har på de etterspurte barna.De har også en egen hjemmeside for Somdalen: www.aadal.com; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser ikke denne vielsen 28. februar 1827 i vor Frelsers kirkebøker. Det holder at du oppgir kilden til Elsrud. Jeg ser forøvrig heller ikke Maren Christine døpt i rimelig tid etter 16.04.1827 i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Du finner hele familien i ft 1875: søk på Charl Holm, der har du Maren Christine.Jeg skal ta kontakt med Elsrud angående hans kilde til inngått ekteskap. Men..-hva kan den være utenom kirkeboken som du sitter med ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ingenting. Trolig vielse et annet sted enn vor Frelser. (Eller det har blitt for sent for øynene mine, men tror ikke det). Tviler også som sagt på opplysningen om Maren Christine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, det var ingen domkirke i Christiania dengang, - 'vor Frelsers Kirke', senere 'Vår Frelsers Kirke', fikk navnet Domkirke-navnet i 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åhling, Göran och Vibeke

Hej!Familysearch säger 29 juni 1827 för vigsel mellan Karen Henriksdatter och Rasmus Olsen Somdalen i Domkirken, Oslo, så det kanske är rätt?Hälsningar Vibeke och Göran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vibeke og Göran har funnet riktig dato. (Det står ikke Semmeneie etter hennes navn). Det står også opplyst at 'han er ligesom hun født i Nordrehoug paa Ringeriget og han opholder sig nu her i Staden'. Fedre Ole Larsen Somdalen og Henrich Larsen. Ungkaren Rasmus Olsen Somdalen (30 år) er oppført som skreddermester. Hennes alder 38.Så vielse 29. juni 1827 i vor Frelsers Kirke, Christiania er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Her finner vi Rasmus i 1801 LenkeVed søk på FS finner en at Rasmus og Karen døper barna Caroline 21.9.1832 og Regine Sophie 16.4.1835 - begge i 'Domkirken' Oslo.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Tusen takk alle sammen !Odd: hvordan har du søkt på FS for å finne dåpen til Caroline og Regine ?Her har jeg noe å lære !!; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

På FS (IGI) fører du inn fars etternavn og fornavn og minst mors fornavn (gjerne også etternavn) og velger hendelse fødsel/dåp, Norge og eventuelt fylke. Da får du fram alle barn - som måtte finnes i basen - som dette paret har født/døpt.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ja, det har jeg gjort men jeg får bare frem søsteren Maren Christine !!Kan det ha noe med staving av navn å gjøre ? Hva skrev du ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

På IGI får du også Harald Hårfagre om du vil. Eller med andre ord, alt her må kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Caroline, født 16.07.1832, døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 21.09.1832, datter av borger og skreddermester Rasmus Olsen Somdahl og kone Karen Henriksdatter, bosatt i tollbetjent Møllers gård i Toldbodgaden. (Mini 11p.231-232 no.75)Regine Sophie, født 08.01.1835, døpt 16.04.1835 i vor Frelsers Kirke. Samme opplysninger, men adressen er nå nedre Slotsgade. (samme MINI, p.467-468 no.48)Men Maren Christine………

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ved Carl Holms død står det i Skifterettens dødsfallsprotokoll at ahn var enkemann og etterlot 7 barn, 6 'her' og 1 i Australia. Yrke bankkasserer og bopæl Thv. Meyers gade 87. (Dødsfallsprotokoll Eldre A 13 1889 no.820)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Karl Holm døde for øvrig av kreft 07.04.1889, begr. i Paulus kirke, Kristiania 12.04.1889. (Paulus Mini 5). Maren Kristine (som det her skrives) døde 29.08.1887, begravet i samme kirke 02.09.1887. Det gjentas her at hun er født i byen i 1828.Ved folketellingen 31.12.1885 bor familien i Thv. Meyers Gade 87: Carl Holm (1817, Krustiania), Maren Holm (1828 do.), Bent Hom (1858), Kristiane Holm(1861), Hans Holm (1863), Theresa Holm(1865) og Julie Holm (1860) , dessuten Karoline Larsen (1870). Bent er oppført som kontorist, Hans studerende. (Jeg finner ikke Hans Holm blant de som har tatt examen Artium).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Såvidt jeg kan se har vi ikke endelig fastslått Maren Christines familieforhold gjennom dåpen ennå. Og hvordan kjenner du Edvard Holm i Frogns mor, men ikke far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du må ikke oppfatte alle 'men' fra meg negativt. Sannsynlig stemmer alt sammen, kanskje noen justeringer på dato'er o.l.. Det er bare at jeg er veldig pirkete før jeg registrerer sammenhenger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Nei, tvert imot, jeg er kjempeglad for at du gidder, du har tilgang til kilder jeg vanskelig kan få tilgang til. For ikke å snakke om at du har langt mere lokalkunnskap og erfaring og vet hva og hvor du skal sjekke.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.