Gå til innhold
Arkivverket

[#22733] Berthe Olsdatter fra Finsland i Vest Agder.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Berthe Olsdatter har gitt meg endel problemer,bygdeboken for Finsland kaller henne en slektsfredsdatter av Ola Aanonson Finsland og hans ektemake Kirsten Albretchsdatter. En kan jo lure på om denne Berthe er en datter ekteparet har hatt før sitt giftermål, eller kansje har noen betalt Ola en grei sum for å gifte seg med Kirsten. Kirsten hadde presteslekt både som farfar og morfar. Er det noen som kan gi en mulig vurdering av denne slektsfredsdatteren. Ekteparet har forøvrig fått en sønn med navnet Tor. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Knut.Ola Aanonson er i flg bygdeboken for Finsland nevnt i perioden 1610-1669,bygdeboken for Hægeland nevner han i 1673. Hans slektsfredsdatter Berte Olsdatter er av større interesse, leser en innlegg 22648 i arkivforumet og det ene svaret, så oppfatter jeg Berte som datter av Ola og Kirsten Albrightsdatter. Men så Knut er det dette med den lille tvilen, Kirsten sin slekt kan tilbakeførest til bl.a. Skjelderupbispen i Bergen, og endel fine andre gamle aner blandt prestene. Derfor hadde det vært litt moro å få plassert denne berte. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Joda Knut lenken er velkjent, Kirsten hadde presteslekt både i Mandal og i Vestre Moland, med videre forgreininger. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hvilke sider i de nevnte bøker (må tørke støvet bort) er din referanse?Har du sett i dombøkene og/eller skiftene?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Hvilken Kirsten Albrechtsdatter er det det dreier seg om ? Debatten blir lettere å følge hvis personene plasseres i 'tid og rom'.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Knut. Så vidt jeg kan se er det ingen Kirsten Albrechtsdatter under lenken i 4, hvis det ikke da er snakk om en søster av Anne ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Til Knut Fasting.Siden jeg ferierer et annet sted i landet, har jeg ikke alle data med meg i 'huet'. Men Kirsten Albrethsdatter var datter av Albreth Lauritsen Grepsvold,Holum. Han slo seg vistnok opp som stor handelsmann bl.a. på trelast i Mandalsområdet, gift med Adriane Samuelsdatter.Albretch var sønn av sogneprest i Vestre Moland Lauritz Nielsen og Anna Albrighsdatter, beskrevet i flere slektsbeskrivelser.Adriane Samuelsdatter var datter av Samuel Jørgensen, prest av Mandal og Alis Baad, Samuel var sønn av Biskop Jørgen Eriksen av Stavanger, gift med datter av Biskop Jens Schelderup til Bergen 1557-82 med navn Adriane Jensdtr.Til Knut Fjogstad. Skal komme tilbake i neste uke med nærmere detaljer fra Finsland. Som sagt, er min interesse opp i denne saken kun om en slektsfredsdatter kan være en ekte datter av Ola Aanonsen? God helg begge to. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.