Gå til innhold
Arkivverket

[#22737] Vigde i Kragerø 1790


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Jeg har ( i Familysearch) funnet Claus Plum Ploug gift 16 april 1790 i Kragerø med Kirstine Catrine Altenborg. I folketellingen 1801 er han død. Altenborg har jeg ganske bra oversikt over, men denne Ploug har jeg ikke funnet ut noen ting om. Jeg har ikke funnet at han tilhører Plougslekten i Stavanger. Kan kirkeboken gi noen informasjon om hvor han kom fra, evt. hvem som var forlovere el.l. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Anita.I Kirkeboken for Kragerø, MINI 2, kort 1/5, side 22, 1790 finner jeg Claus Plum Ploug og Kirstine Catrine Altenborg viet 16/4-1790. Det står ingen ting om cautionister.MINI 4/5- side 250, 1799 finner jeg Claus Plum Ploug død 18/1-1799, 38 år gammel.Finner også en sønn (uten navn) 5/2-1792.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Takk skal du ha, Inger. Er denne sønnen begravet i 1792? Jeg har følgende barn: Diderich, 12 år i 1801, Anne Mariken, 9 år i 1801 og Nicoline Clausine, 4 år i 1801, men jeg har ikke funnet dåpen for noen av dem. Jeg var usikker på hvor familien bosatte seg, i 1801 bor enken og den yngste datteren i Skien, de andre barna rundt omkring hos slektninger. Da har jeg i hvert fall fått bekreftet at de bodde i Kragerø de første årene. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei AnitaHar sett mer i kirkeboken for Kragerø og har funnet dette:MINI 2, kort 2/5- 1790 Didrich Altenborg, født 26.07.1790, døpt 03.08.1790. Faddere: Jørgen ?, hustru Johanne Tønder, Peter Heuch, Agentinde Bøch (resten er vanskelig og tyde)MINI 2, kort 3/6- 1792 Anne Mariken, f. 27.12.1791, døpt 12.01.1792 Faddere: Madam Solberg, Georg Heuch, Johan Andreas Altenborg, Hans A. Altenborg, begge fra Scheen(Skien)MINI 2, kort 3/6- 1897 Nicoline Clausine. Faddere: Peter Maichs Plom, hustru Agneta Maria Winther, Peter Heuch (vanskelig og tyde resten)Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg ser at både broren og halvbroren til Kirstine Altenborg er skippere/coffardikapteiner i 1801, det er jo mulig at også Claus Ploug er i samme bransjen. Kjenner du kildene for området så godt at du vet om det finnes noen oversikt over skippere/sjøfolk på denne tiden? Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.