Gå til innhold
Arkivverket

[#22743] Nytt debattforum trengs


Gjest torleif haugødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest torleif haugødegård

DAredaksjonen skriver idag om diskusjonstråden om slektsdataprogram som skapte svært stor interesse i dette forum: ---------------sitat: Anette Skogseth Clausen/Bente Kopperdal, DA, 05.07.2004 13:34 (44) :Digitalarkivet har valgt å avslutte denne debatten av flere grunner. Vi har lenge vært i tvil om debatten skulle få stå i det hele tatt og vi har også mottatt henvendelser fra brukere som finner denne type debatt upassende i Brukarforumet. Vi er sterkt imot at folk skal drive med reklame for kommersielle produkter i våre fora. Digitalarkivet er en gratis, statlig internettjeneste fra Arkivverket og det ville være rart om vi oppfordret brukerne våre til å kjøpe kostbare produkter. ------------------sitat slutt.DA har da ikke oppfordret noen til noe som helst, og slektsprogram koster fra ingenting til 4-5 hundrelapper, altså langtfra kostbare.Dette tema har vist seg å ha langt større interesse enn andre diskusjonstråder blant Digitalarkivets lesere og skribenter, se statistikken. DA bør emrm derfor etablere et nytt forum for informasjon om og diskusjon om kommersielle produkt for slektsforskere. Dette kan omfatter slektsdataprogram, bøker av alle slag, profesjonell bistand som forskeroppdrag og etablering av internettsider, foto-oppdrag på kirkegårder m.m.m. Kun brukere som er interessert i slike tema vil gå inn på dette forum, og de øvrige blir altså ikke plaget av denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg synes ikke at vi som brukere har rett til å kreve noe nytt brukerforum 'for informasjon om og diskusjon om kommersielle produkt for slektsforskere'. Jeg kan heller ikke se at det foreligger noe stort behov for et slikt forum, uansett hvem som skulle stå for driften av det. I klartekst synes jeg at ditt ønske ser mest ut som at du ytrer behov for en gratis reklameplass for TMG. Etter at du har fått tilsnakk for dette i andre fora, forsøker du deg også nå på Digitalarkivet.Produsenter, importører og andre som har økonomiske interesser i salg av det ene eller andre programmet bør være særdeles forsiktige med å uttale seg i åpne debattfora på en måte som kan oppfattes som tekstreklame. Og uansett er ikke dette stedet for å drive diskusjoner om slektsprogramvare, noe som det allerede har blitt sagt klart fra om.Så håper jeg at denne tråden blir slettet fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dette emnet tykkjer eg passar best å diskutere i dei news-gruppene som allereie finst til dette formålet (no.fritid.slektsforsking.diverse, no.fritid.slektsforsking.it). Eg følgjer med der, og truleg fordi dette er spørsmål utan fasitsvar, ser eg ofte at debattane utviklar seg til 'kløyving av hår' - og det tykkjer eg ikkje passar DA sin profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det stedet som er spesifikk tilegnet slike formål; diskusjon om programmer finnes i nyhetsgruppene. Regler finnes som bl.a. sier at man skal drive ren markedsføring og reklame, men ellers skulle det være mulig å diskutere programmers egenskaper. Videre kan man komme med ønsker om fremtidens programmer m.mJeg støtter fullt ut at det unike tilbudet som gis i Brukarforumet og Arkivforumet ikke skal belemres med den type diskusjon som har vært om programmer.Nyhetsgruppene er tilgjengelig for alle og er meget egnet. I tillegg til nyhetsgruppene har de fleste program også sine postlister, websider eller hva en måtte finne for løsninger. Det er bare å sette opp sine program til å handtere nyhetsgrupper og dersom nettleverandøren ikke har disse nyhetsgruppene, bør man heller presse på denne evt. skifte til en tilgjengelig leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kjære meddebattanter:Skulle man måtte se seg om etter noe som skulle erstatte det ressurspersonene her på DA har fått til i løpet av få år, må dette komme til i samarbeid mellom NSF og DIS-Norge, gjerne som en videreutvikling av hva som skjer her i dag.Hvorfor kan vi ikke få til i Norge noe som er fullgodt med hva nylig avgåtte redaktør Håkan Skogsjö har stått i spissen for i Sverige: Rötter og kanskje viktigst Anbytarforum?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hvorfor kan man ikke utnytte nyhetsgruppene?For de som har oppringt linje, er det f.eks. en ypperlig mulighet; man slipper å stå oppkalt på linjen, kan hente ned alle meldingene for aktuelle grupper, gi sine svar og siden sende disse.En helt suveren mulighet.En løsning mellom NSF og DIS, er vel ikke noe diskusjon her. Det bør man sende over til NSF. Tema har vært til diskusjon mange ganger, men nå er samarbeidet nærmere (de holder til i samme hus) så la nå disse diskutere dette seg mellom, ellers kan vi andre ta dette opp med våre respektive styrer.Det er i hvertfall ikke noen diskusjon vi bør føre her. I mellomtiden kan vi utnytte nyhetsgruppene og så arbeide for en bedre utvikling på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Anbytarforum ? Har dere sett for krangler de har greid å lage der ? Uvennskap og f.....skap i den ene debatten etter den andre.Faktisk så fungerer Brukarforum her atskillig bedre, her er det kyndige fagfolk, og mindre kyndige, som er villig til generøst å dele sin tid, kunnskap og ferdigheter med andre.Uhyre skjelden å se et ukvemsord eller en alvorlig spydighet. Tilbakelent og 'sørlandsk'!HVIS man skal gjøre noe, så synes jeg man kan lage et hjørne for de drevne, hvor det er klar beskjed om at vi rene amatører skal holde oss unna.Så er det fylkesinndelingen i trestrukturen. Den fungerer vel ikke særlig bra ? Det kommer nok av at våre kilder som f.eks. folketellingene er landsomfattende, trafikken er ikke altfor stor, og dermed blir egne fora for de rent lokale interesser uinteressante.Et godt jungelord sier: ikke reparer det som ikke har gått istykker !!!; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Største utfordringen her, er at man bli litt flinkere til å legge inn stikkord og at man søker igjennom eksisterende meldinger i den tro at aktuellt tema kan ha vært tatt opp tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

'DA bør emrm derfor etablere et nytt forum for informasjon om og diskusjon om kommersielle produkt for slektsforskere.' Dette har vel ikke så veldig mye å gjøre med digitalisering av kilder, og er vel i så måte uinteressant for Digitalarkivet å bruke ressurser på.Et diskusjonsforum med en klar struktur slik Anbytarforum har, vil gjøre det mye enklere å finne tidligere meldinger som kan være av relevans til det man er ute etter.At det er en del krangel på Anbytarforum er sant, men når en ser på den store mengden seriøse og nyttige diskusjoner og etterlysninger som finnes der, vil man oppdage at krangelgruppene utgjør en liten del. Dessuten er det som oftest de samme personene som går igjen i disse kranglene, og det skal mye til for at disse kranglene blir sjenerende med mindre man oppsøker disse selv.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Anbytarforum har en mengde emner med 1-2-3 innlegg. Det kan være et resultat av den svenske 'ordning', med mer struktur enn innhold.En mere bevisst angivelse av stikkord på Brukarforum ville løse mye.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er muligens akterutseilt i denne debatten da jeg har vært bortreist og lurer på:Hvorfor skille de proffe og amatørene fra hverandre? De utfyller hverandre og har faktisk nytte av hverandre. De proffe burde kanskje heller i større grad dra nytte av den enorme mengden av opplysninger som amatørene har samlet. Ikke ta bort bredden i forumet ved å putte ting i båser.En ting jeg ikke skjønner, hvorfor kan man ikke vise litt respekt for det kjempearbeidet som redaksjonen utfører og respektere de få reglene som de setter. Når redaksjonen avslutter en debatt bør man forstå hintet og ikke starte den på nytt.Hvorfor om igjen og om igjen disse innleggene av misnøye. Man kan da ikke uten videre forvente å få både i pose og sekk. Jeg tror ærlig talt ikke dere finner mange andre debatter som er så 'levende' og fungerer så pass godt som Brukerforumet. De fleste får jo hjelp nesten før de får snudd seg. Hvor mange andre debattforumer kan skryte av det samme. Ikke anbytarforum iallfall. Så personlig håper jeg vi aldri får noe tilsvarende som det.Jeg personlig håper Brukerforumet fortsetter slik som det er i dag, og at folk i steden for å klage over ting som ikke er isteden får opp øynene for hva de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hvis man leser innleggene her så er det en salig blanding av rene etterlysninger av slektninger og genealogisk faglig debatt. Et skille vil gjøre det lettere å følge med på hva som er hva.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

'Anbytarforum har en mengde emner med 1-2-3 innlegg.' - det har da Brukarforumet også. Alle forespørseler blir jo ikke besvart, enten fordi spørsmålet er for dårlig formulert eller fordi ingen andre kan hjelpe. Dessuten er det ikke alle som forventer en lang utredning med hundreognoen svar.Jeg tror en eventuell norsk variant av Anbytarforum ikke kunne vært like oppdelt som svenskenes versjon (helt ned på 'Socken'-nivå).Det ville også vært en stor utfordring å få med alle de som deltar på mer regionale etterlysningsfora - jeg er f. eks. selv flittig bruker av http://troms-slekt.com/jan2001 , og det finnes en del slike sider rundt omkring.Ellers så er det vel egentlig ikke så stor misnøye med Brukarforumet, men er det ikke behov for et mer organisert nettsted for slektsdiskusjoner og etterlysninger? Vi må også huske på at Brukarforumet lever på Digitalarkivets nåde - vi vet jo aldri om DA vil ha ressurser eller vilje nok til å drive et slikt forum i all fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Etter å ha fulgt debatten fra sidelinjen synes i hvert fall noe klart for meg:Retningslinjene for 'Brukarforumet' er så 'runde' når det gjelder tema at også jeg kunne ha gjort den 'feilen' å opplyse om et 'gratisprogram'Om vi så følger oppfordringen om stikkord; høflighet og litt storsinn så fungerer vel dette svært så bra?Det står riktignok ikke noe direkte om oppttreden vedr. mulig 'økonomisk vinning' i kjørereglene; men i praksis viser det seg vel at dette ikke er noe stort problem? De fleste av de få som har 'markedsført' et produkt har vært oppmerksom på problemstillingen og opptrått på en grei måte.Og:OM det blir opprettet et forum for programvare o.l. så er balansegangen mellom opplysning og reklame like vanskelig.......Til sist: Ta for all del ikke fra oss den muligheten vi nå har til å tilegne oss større kunnskaper. Det å 'møte' alt fra dyktige 'amatører' til profesjonelle historikere og andre fagfolk på denne måten er unikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg er enig i at det at 'alle' kan møtes er av stor verdi men man blir da ikke fratatt noe som helst om det på forumet blir lagt ut et eget område for f.eks. rene etterlysninger, eller for genealogi som fag ? Det gjør det bare litt lettere å holde seg orientert.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Debattforumene ble etablert av DA for å fungere som effektive hjelpemidler for brukerne av DA, og for å avlaste dem som arbeider med DA fra for mange likelydende spørsmål. Tallet på eposter og telefoner er blitt kraftig redusert. Debattforumene har altså fungert godt sett i lys av opprinnelsen til dem.Forumene har også oppnådd ganske stor popularitet. I 2003 ble det lagt inn 6904 tema, skrevet 48 758 innlegg, og temaene ble åpnet 1 365 756 ganger.Slekt.no vurderte tilbudene innen diskusjonsforum for slektsgranskere på nett i april i år. For den som ikke er oppdatert på vurderingene der, kan man lese http://www.slekt.no/nyheter/2004/040417a.htmRedaksjonen får tilbakemeldinger som spriker i alle retninger. Noen vil ha mer av noe, andre mindre. Vi ønsker å ha stor takhøyde, seriøsitet, alminnelig høflighet og positive holdninger. Det fjernes noen innlegg hver uke, og fra tid til annen stopper vi debatter. Det er som regel etter at disse debattene har fått gå en stund.Vi skal ikke åpne for reklame for kommersielle produkter. For disse finnes det andre fora. Vi tar heller ikke mål av oss til å være det eneste tilbudet til slektsgranskere som vil diskutere spørsmål og problemer. Vi kan igjen vise til hvorfor disse foraene ble opprettet. Det er fortsatt hovedgrunnen vår for å vedlikeholde dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.