Gå til innhold
Arkivverket

[#22755] Langer - matros ved Fredriksvern verft


Gjest Tom Langer Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Langer Andersen

Hans Henrichsen Langer (1734-1792) var matros ved Fredriksvern verft.Under Militærrullar finnes noe om sjømilitære virksomhet. For Vestfold-Telemark avgrenset til 1706-1707. Har noen arbeidet med dette? Kan noen hjelpe med ideer om kildematerialer som dekker større deler av dette tidsrommet på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Prøv Riksarkivet på Kongsberg. Det er sikkert flere som gjerne skulle se at de militærrullene ble lagt ut på nettet. Mvh. M.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har samme problem med å finne en matros som arbeidet ved Fredriksværn verft, ca 1800-1832.Henvendelser til Arkivet i Kongsberg/ Oslo/ Stavanger, har vært til liten nytte for meg dessverre.Jeg har fått noe hjelp til oppslag i Kirkebøker for Fredriksvern i den aktuelle tiden.Her fikk jeg hjelp av en som gjorde oppslag på riksarkivet i Oslo for meg.Jeg skrev direkte til DIS Akershus og der var det noen som kunne hjelpe med kirkebok-oppslag.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende det ville være en idee å kontakte lokalhistorikere i Stavern, som arbieider med kilder til historien rundt Fredriksværn verft.I lokalavisen for Larviksdistriktet, Østlandsposten, finner du en del arkivstoff og artikler om gamle Fredriksværn.Legger inn en lenke hit . http://www.istavern.no/index/sak/C6/ Brunlanes historielag har også muligens tilgang til en del kilder om denne tiden.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.