Gå til innhold
Arkivverket

[#22759] Nystu på Namdalseid


Gjest Inger M. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger M. Hanssen

Har no sjekka kirkebøkene og funnet dette på Namdalseid. 1849 ægteviet: ungkarl Alexander Pedersen Nystuen, 23 år, bopel: Buvarpplads, med pige Fredrikke Fredriksdatter, f. i Gausdal, 20 år, far: Fredrik Carlsen.Dåp: 1. 1849 Caroline Peternilla, waccineret 1863, 14 år gammel. 2. 1851, Anna fredrikke, wacc. 1863, 11 år gammel. 3. 1854 Juliane, konf. 1868 på Namdalseid. 4. 1856 Alexander, wacc. 1863, 6 år gammel 5. 1858 Martha Maria, konf. 1873. 6. Carl Petter, waccineret i 1863, 1 år gammelDessuten har jeg funnet en konfirmasjon på Gustava Wilhelmine i 1860. Så i 1866 er det dåp med foreldre Carl Martin Hansen og Fredrikke Fredriksdatter. Fredrikke bur da på Tinglumplass. 1. 1866 Magdalena Catarine 2. 1867 Karoline 3. 1870 Frederikke 4. 1871 Henrik.Dette er da fra kirkeboka her på Namdalseid. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Inger.Jøss holdt på å overse dette. Så fint at du hadde leita i kirkeboka. Inntressant!!!Du så ikke noe til de andre brødrene Nystu.Om de fikk flere barn. Men de døde vel så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei. Jo det var faktisk en Peder Pedersen Nystuen og Malena Olsdatter Overgårdplass, dåp i 1858: Peder. Denne har du vel fra før. Det skal være ei Magdalena Peternille, f. 1852.(hadde ikke microfilm for 1852 så jeg har ikke sjekka denne.)Magnus og Anne Marie Larsdatter, dåp i 1850 Johannes.Så i 1853 Johannes og Anne Marie Larsdatter:Dåp Magnus.Har også sjekka litt folketellinger. (Tenker jo å skrive litt om Nystufolket i historia om inn og utflyttinger til gamle Beitstaden)1900 Frosta. Karl Stav, f. 1835 Børsaskogen og Fredrikke Fredriksdatter Moe, f. 1821 i Trondheim. Da første ungen blir døpt på Namdalseid skriver presten om Carl at han er fra Sverige.Hilsen Inger I 1865 Kolvereid prestegård: Karl Hansen, f. 1846, har slått seg til ro for å lære å lese. Dette kan jo være den samme, ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Nina Berg. Kan du tenke deg å lese korrektur på det jeg har om Nustu?. Vil gjerne være sikker på at jeg ikke har rota med slektsoppsettet. Kan du ikke sende meg en e-post. Du finner e-post adr. mine i den forrige diskusjonen om Per og Kari, eller du kan sende meg et brev med e.postadressen din. Inger adr. Setter, 7750 Namdalseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei IngerTakker så mye for tilliten.Men må si nei.Sånt har jeg inga greie på dessverre.Men jeg har ført alt jeg har om Nystufolket her inne på debattforum.Lykke til i det vidre arbeidet Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Olsson

Hej læste førut på inlægg ang, Kari till Per Hæsteskjærer. Tror det var så att jag såg att Per hade en syster Pernille som var ilag med en Peder Nielsen Dalvang. Ær dom næra familj till Kvinnan Till Fredrik (næseløse Fredrik)Fredriksson Hartman?, husker inte førnamnet men vill huska att hon hade Dalvang bland annat som efternamn. Ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei KennethPeder er halvbror til Marte Pedersdtr.f.1806 Dalvang.Tynset.Han er også bror til Anne gm.Kalv Kristian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Hei Nina, det er greit jeg har kontakt med noen på Røros som kan gjøre dette. Håper dere finner noe om gamle Catz. Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Er det noen som har lyst til å skrive litt om Nystu og folket derfra? Bare litt så kunne jeg ha det med i heftet om innvandring til Namdalseid. Det hadde vært hyggelig. Vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Eilert Sundt har skrevet fyldig om dem og sitt besøk deroppe.Og var det ikke laga en link inn til hjemmesida til noen Borgos? De har bilder fra gården og historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Har lest Eilert Sund og hans referat derfra. Liker ikke vinklinga hans. Ville mye heller ha historia fra familien. Synes faktisk Sundt har en noe dårlig holdning til emnet.Er ute etter hvordan livet kunne være for disse fra Nystu. Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei. Leter etter vielsen til Caroline Peternilla Alexandersdatter født 13 juni 1849 Beitstaden, S.T. (Karen Karoline Peternilla). Hun skal være gift med Søren Fredrik Eliassen født 21 aug 1849 Strandpallen, Brunlanes, Telemark.Det første barnet Karl Fredrik født 7 nov 1868 Røros, så de må ha giftet seg der omkring.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.