Gå til innhold
Arkivverket

[#22763] Skibsfører og Borger til Østerrisør i 1817 !!! Johannes Pedersen


Gjest Helmin Kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest Helmin Kvennodd

Hei ! Er det noen som vet om det finnes noen opptegnelse over borgere til Østerrisør? Jeg har litt vanskeligheter med denne karen,se innlegg 14415, så alle forslag om å finne ut hvor han kom i fra er velkomne. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest helmin kvennodd

Hallo !! Jeg prøver denne igjen,har ingen nye opplysninger,men kanskje det har kommet noen nye til. Hans hus i Ospevika er faktisk i boka om Borøya,morsomt. Alle svar er gode svar. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har sjekket de genealogiske ressursene på nettsidene til DIS-Norge for opplysninger om Dypvåg, og der står det at f.t. 1801 (Tvedestrand) mangler. Har sett på det tidligere temaet som du henviser til og hvor siste innlegg omhandler datteren som Johannes og Grethe har til dåpen; det er vel Inger Helene. Ved foreldresøk i FS/IGI (må sjekkes) finner jeg følgende barn med foreldre som heter Johannes Pedersen og Grethe Marie Larsdatter: Inger Helene, døpt 20.9.1801, Dypvåg (Dybvaag) Axel, døpt 5.5.1805 (ser at en av fadderne til Inger Helene heter Axel Larsen, oppkalling etter en morbror?) Ane, døpt 5.4.1811 Peder, døpt 8.3.1812 (svært tett etter Ane…?) Ane Margarethe, døpt 4.2.1821 (et sprang på ni år til storebror Peder!)En av fadderne til Inger Helene het Petter Pettersen. I FS/IGI har jeg funnet en Petter Pedersen (Pettersen?), døpt 6.8.1774 i Dybvåg, sønn av Petter Olsen og Anne Tellefsdatter. Jeg øynet en viss mulighet, da jeg så at to av barna til Johannes og Grethe heter Ane og Peder, men i FS/IGI fant jeg kun to søsken av denne Petter som het Kirsten, døpt 3.11.1771 og Gunild, døpt 16.5.1773, begge Dypvåg…I Fjære dukker det opp en Johannes Pedersen, sønn av Peder Madsen og Anne Pedersdatter; han er døpt 2.1.1780, men dette kan være et skudd i mørket.I F.t. 1801 for Arendal finner jeg en Johannes Pedersen, 21 år, men han er ugift. Iflg. FS/IGI ble ekteskapet med Grethe ble inngått ca. 30.12.1800, men her er det et ca. F.t. 1801 for Tvedestrand (Dybvåg) mangler altså, men hvis jeg ikke tar helt feil av geografien, er vel ikke veien mellom Arendal og Tvedestrand så altfor lang…Men alt dette blir bare hypoteser og du kanskje allerede vært innom dem – uten konkret resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei Grethe!! takk for svaret,jeg har vært innom disse, men ikke noe nærmere svaret.De har foresten en Lars og en Anders imellom Peder og Ane Margarethe , har heller ikke funnet noen Ane i 1811. Ifløge bygdeboka skulle Johannes være født ca.1767, men det kan jo variere flere år på sånt. Jeg får prøve A-A arkivet for å se om det finnes noen skifter. Igjen ,takk for svaret mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Hvis Johannes og Grethe fikk barn i Dypvåg, kan det kanskje være en idé å sjekke folketellingen 1815. Det finnes navnelister på mikrofiche i denne folketellingen for Dypvåg (!), bl.a. fra Borøy sogn hvor vel huset til Johannes lå Lenke. Hvis du ser videre på den samme lenken, ser det også ut til å finnes navnelister for Risør i 1825. AAA er vel lik Aust Agder Arkivet, mens SAK = Statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei! Takk så mye for dette tipset, det hadde jeg ikke sett før,får få tak i disse. mvh helmin fra Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.