Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Frode Johansen

[#22764] Tomes Jenssøn Lagmand i Skien på 1600 tallet- hvor kom han fra?

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Tomas Jenssøn ble utnevnt til lagmand etter Laurits 20/4 1623. Også han hadde tidligere vært borgermester i Skien. Han bodde, i alle fall fra 1631, på nordre Brække, nabogården til Lagmands­gaarden, nedenfor den og nærmere byen. I 1648 hadde han også Haugen ute ved Menstad, men denne gård eide han ikke; han hadde bare ”bygget”, d. e. leiet den. I 1645 betalte han, altså under krigen, i «koppskat» for seg, hustru og sønn ikke mindre enn 9 riksdaler, dessuten for to drenger og en pike 8 skilling for hver. Som lagmand hadde han bruken av «saugene» nr. 10 og 11. Forresten var han, muligvis på grunn av alderdomssvakhet, ikke lag­mand til sin død. Når han døde, vites ikke bestemt; men hans hustru, Maren Thygesen, var 27/11 1659 som enke fadder oppe i Seljord hos Zacharias Schanke, som tidligere hadde vært resid. kapellan i Skien. Kansje noen kan hjelpe meg med å finne ut hvem som var hans foreldre? mvh Jan Frode Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Litt utfyllende opplysninger:Thomas Jenson Sommer født før 1611 Død før 27.mars 1659 g.m Maren Thygesdtr. 'Nordre Brekke', Telemark SkienJon Thomesson Sommer født 1637 Skien Død 1655/1656Thomas Jonsson SOMMER født 1640/1650 Skien gift før 1671 g.m Catharina Dyssel Skien Begravet 18 Mai 1697 Skienmvh Jan Frode Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Noen som kjenner igjen slekten? mvh Jan Frode Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Løkkebø

Kan ikke så mye om denne slekten. Men en Iver Sommer ble i alle fall rådmann i Skien litt senere. Legger også med en del andre lenker til informasjon om Sommer-familien, selv om du trolig har sett dette før: [url="http://www.slekt.org/books/schneider/8.html>http://www.slekt.org/books/schneider/8.html Lenke Lenke http://www.songdalen.com/slektshistorie/75.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Tomas Jenssønn var Rikets skriver på Akershus slott, før han ble lagmann i Skien. Derfor bør hans foreldre søkes blant Oslo bys befolkning på 1500-tallet til tidlig 1600-tall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Hvilke kilder er mest relevante å lete i? Hva ligger det i at han var Rikets skriver? Takk for all hjelp! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke så spesiellt mye om Rikets skrivere, annet enn at de første korrespondansen på rikets vegne, dvs etter oppdrag fra stattholderen og / eller rikskansleren, at de arbeidet på Akershus og / eller i Oslo, og, ikke minst, at de samtlige var kyndige i oldnorsk / norrønt, og kunne, som få andre i landet, tyde gamle norske diplomer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan gjerne foreslå hvilke kilder som kan gi svaret på slektsproblemet, men kildene er utrykte. Er du villig til å arbeide med utrykte kilder, så spør i vei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan få hjelp til det så jeg er svært intressert i å få opplysninger om hvilke kilder som er mest relevante.Hva ligger i at han var 'rikets skriver'? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Kaasin

Jeg vil nevne at du finner mye om Sommer slekta på LenkeTommas ( Tommis ) Jensøn skal forøvrig ha bodd på Ekeberg Hovedgård i sin tid som rikets skriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

En viktig kildegruppe er Riksarkivet, Rentekammeret, Lensregnskaper, Akershus len, utgiftsbilag til de enkelte regnskapsår, f eks 1590-årene og utover. Utgiftsbilagene inneholder en stor mengde kvitteringer fra Oslo borgerskap og andre, på mottatte penger fra Akershus len som betaling for vareleveranser. En hittil like påaktet, - men innholdsrik kilde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Frode Johansen

Mange takk til Trond og Tore! __________________ Jan Frode Johansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.