Gå til innhold
Arkivverket

[#22765] Navnet Nevermand i Kinn, Sunnfjord, hvor kommer det fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1716 dør den 91år gamle Karen Eliasdtr. Nevermand på Furesund i Kinn.Er der noen som vet hvor Nevermand-navnet stammer fra? Mvh. Rune Thorstnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Karen Eliasdatter Nevermand skal ha vært gift med Nils Andersen Foss. Jeg har ikke opplysninger om hennes foreldre, men det varr mange Nerverman/Nevermand i Bergen på 1600-tallet. En av de tidligste er Casper Neffuermand, borger 8. februar 1627, og angivelig fra Wismar. Han ser ut til å være stamfar til de fleste med dette navnet i Bergen.Noen Elias Nevermand finner jeg ikke. En Karen Tiesdatter Neverman bodde i Bergen og var gift med Jacob Dissingthun, men hun er ikke identisk med Karen i Furresund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Lars for henvisningene til navnet Nevermand, og takk til Yngve Nedrebø for interessant informasjon.Om alderen på Karen ved hennes død i 1716 er tilnærmet riktig, må hun ha vært en del eldre enn sin mann.Nils Andersen Foss var vel trolig sønn av Anders Nilsen Foss på Florøen gård Han var kanskje oppkalt etter sin farfar , det leddet som vi eventuelt mangler for å knytte Foss-navnet i Kinn opp mot Biskop Anders Foss i Bergen.Ut fra det jeg har funnet skal Nils Andersen Foss i Furesund være født rundt 1645.Jeg kan imidlertid ikke se noe skifte etter Nils Andersen Foss eller Karen Eliasdatter Nevermand.Den nevnte Casper Neuffermand som ble borger i Bergen i 1627 kan jo ha hatt en bror eller sønn Elias. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det fantes også en Margrethe Giertsdatter Nevermand, som var 2. kone til Strange Mule (død ca.1691), handelsborger i Bergen, og hadde 3 barn med ham. Margrethe var vel omtrent jevngammel med Karen Eliasdatter N.Biskop Anders Foss (1543-1607) i Bergen skal visstnok ha hatt 7 døtre og 2 sønner, hvoriblant Stryn-fogden Jacob, som ble henrettet i 1623. Skal det være mulig 'å knytte Foss-navnet i Kinn opp mot Biskop Anders Foss i Bergen' (innlegg 4) må altså biskopen ha hatt en sønn Nils. Hadde han det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Per, og takk for innlegget.Når det gjelder Foss-navnet i Sunnfjord , er vel nettop problemet at jeg så langt ikke har klart å finne noen oversikt over navnene på biskopens barn.Jeg har bare sett nevnt navn på 2-3 av barna tidligere.Når jeg trekker fram Biskop Anders Foss som en mulig kandidat, skyldes det utelukkende henvisninger bl.a. i bygdebok for Flora.Men at folket på Flora og Furesund må ha vært bedre stilt enn vanlig på den tiden , kan man lese utav navnene på fadrene ved flere barnedåper hvor Foss-navnet har forekommet.Jeg snublet over Nevermand-navnet mens jeg prøvde å nøste opp gåten rundt Foss.Nils Andersen Foss var gjestgiver på Furesund, og om de tidligere nevnte borgere i Bergen ved navn Nevermand drev handel så kan det være en forklaring på hvordan den godeste Nils ble gift med en kvinne fra den slekten.Men uten dokumentasjon blir jo dette stort sett bare antagelser og spekulasjoner. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei Rune, Jeg var bort i Nevermann navnet for et par år siden. Da omhandlet det en repslager Nevermann som bosatte seg i Stavanger i 1830-årene. Dette Nevermann navnet er i bruk enda i bl.a Stavanger. Det jeg fant ut v.h.a tyske slektsgranskere var at Nevermann mest trolig var 'ein mann aus Nevern'. Og Nevern er en liten landsby ca 8-10 km øst for Wismar. Geir Eide.Mvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Geir for interessante opplysninger om opphavet til navnet Nevermand.At Karens far het Elias til fornavn kan vel tyde på at han er født i Norge.Spørsmålet er vel om familien kan ha tatt tilnavnet Nevermand som familienavn.Karen skal altså være født rundt 1630.Det er vel ikke store forhåpninger å finne forklaringen på Karens opphav.Det er forsåvidt heller ikke så farlig , jeg syntes bare det var litt interessant å finne ut litt mer om navnet og hvor det kom fra. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Takk Svein for at du blåste liv i et nesten 5 år gammelt tema. Jeg er enig med deg i at alderen ser ut til å være 71 år. Men vi kommer trolig ikke noe nærmere hennes opphav.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Terje for et spennende innslag. Problemet er bare hvordan jeg skal kunne knytte Karen Eliasdtr. Nevermand på Furesund i Kinn til Nevermand-slekten i Bergen. Jeg har så langt ikke funnet noen Elias Nevermand.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Rune. Nei jeg har heller ikke funnet noen Elias hverken i Bergen eller Kinn. Jeg skal se litt på den eldste kirkeboken for Kinn om det der 'kan' være en eller annen tilknytning til Bergens Nevermannene. Det er funnet ganske så mange etternavn som er i Bergen i den tiden, som på en eller annen måte nevnes der ute i Kinn. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Terje.Takk for tilbakemeldingen. Jeg regner med at du gir lyd fra deg dersom du skulle finne noe mer om Karen og hennes opphav.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Rune. Jeg mener det står :Karen Eliædat. Nævermands æt: 71. Det blir da, slik jeg tolker det, at hun var gift med en Neverman ??

bilete7097.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja det står så i kirkeboka, men hun var da vel gift med Niels Andersson Foss, som var gjestgiver i Furresund. De hadde bl.a. datteren Johanne f. ca. 1670 som ble gift med Henrich Henrichsen Krøger 21.11.1694 og senere med Berent Biørnsson (sønn av Biørn Jensson Lemvig og Malene Berentsdtr. Balchen.)Jeg vet ikke når Niels Andersson Foss døde, men han var i live ved 1701 mantallet.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hvis du ser på bildet over, i venstre kolonne, så ser du han som fadder 26 sept 1714 på Biørn sønn av Bernt Furresund, sammen med Svanøefuten Falch Gedding og Jens Læm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, men da var det vel lite trolig at Karen giftet seg på nytt mellom sep.1714 og 1716 da hun døde. Da blir det et ennå større mysterium hvorledes hun har fått Nevermand som slektsnavn.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(16:) Er Henrich Henrichsen Krøger identisk med den HHK (død 1709) som var handelsmann og strandsitter på Osnes i Eid (Nordfjord ?), sønn av Hendrich Krøger og Lisebet Hansdatter, og bror av Kirsten Henriksdatter Krøger, g.m. handelsborger Just Larssen Bie som i 1697 kjøpte gården g. Naustdal i Eid, Nordfjord av løytnant Rein ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(16:) Malene var vel da datter av Berent Jonssøn Balchen i Gloppen, men hvem var foreldrene til Bjørn Jensson Lemvig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(177:) 'Jens Læm' er vel kanskje id.m. Jens Ludvigsen Lem (1681-1731), som fra 1717 var fogd i Nordhordland ?(Og jeg formoder at 'Bernt Furresund' er id. m. Nils Andersen Foss' 2. svigersønn ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

hei Per.Her var det litt å ta fatt i ser jeg.19. Jeg regner med at det er rett person du antyder i innlegg 19. Men jeg tror han må ha dødd ett til to år tidligere, for Johanne Nielsdatter og Berent Biørnsson døpte datteren Lisbeth 24.06.1708.20. Malene var helt rett datter av Berent Jonsson Balchen. Jeg har ikke sett noe nærmere på hvem Biørn Jensen Lemvig var sønn av, men det er vel nærliggende å tro at han var sønn av Jens Læm.Bernt Furresund er identisk med Biørn Jensson Lemvig, altså Nils Andersson Foss' 2dre svigersønn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved nærmere ettertanke så kan jo Biørn Jensson Lemvig ikke være sønn av Jens L. Lem. Førstnevnte døde i 1688 mens Jens L.Lem jo levde fra 1681-1731.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bjørn Jensson Lemvig løste borgerskap i Bergen 06.07.1676. Der er det opplyst at han var fra Lemvig i Jylland.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.