Gå til innhold
Arkivverket

[#22767] Bergens Borgerbok 1752-1865 - Oppslag


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Lars Jørgensen Krogh var mesterskredder og født ca.1775. Han var 26 år i 1801 tellingen for Bergen. Sier borgerboken noe om hvor han var født? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I 1801 var han svenn og het Lars Krogh LenkeHan står som 'Lars Jørgensen Kraag' da han fikk borgerskap 19. oktober 1802. Han oppgav da å bo i 'Frue Mossings Smaug', og at han var født i 'Trondhiem'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har et forslag når det gjelder hvem denne mannen kunne være. En Lars Jørgensen ble født i Røros i 1775 - på gården Kroken nordre i Glåmos. Det står ikke mer om ham enn dette. Folk fra Krokengårdene kalte seg naturligvis Krogen, men også Krog forekommer.Denne Lars Jørgensens foreldre var Jørgen Larsen Kroken og Bente Clausdatter. Sistnevnte ble født i 1735 og fikk ved dåpen navnet Bente Sophia. Lars Krogh (Krag), mesterskredderen i Bergen, hadde en datter Bente Sophia døpt i Bergen i 1804 (mor Christina Mergrethe Arvesen). Da jeg så det, bestemte jeg meg til å ta sjansen på fremkaste dette som forslag.Fødested: Trondhjem er det altså ikke, men mannen kunne jo ha bodd der, før han kom til Bergen. Mange fra Røros flyttet dit i ung alder.Jeg føler dette er veldig usikkert - du får ta det som det er, Jan Frode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Terje Hagen

Denne Lars Krogh har vore ei nøtt i nokre år no. Det må være noko i det då Lars er nemnt fødd i Trondheim eller er han flytt frå denne byen. Når det gjelder det siste så kan Røros være interessant, men då må det finnast eit skifte frå Røros.Eg går ut ifrå at Lars vart gift to gonger, det er vel ikkje noko tvil om det.Etter det eg kan finne ut på FS så er den Lars Jørgenson Krogh fødd 1755 og som vart gift 1802 med Christina Arvesen.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true>LenkeSkal fødselsåret være 1775? FT-1801 seier at Lars var 26 år.Men no er FS ikkje heilt å stole på, held ein knapp på dei 'norske' arkiva.Her er begge ekteskap nemnt.LenkeEg ser Lars og 'fyrste' kona Christine får jentene Benthe Sofie og Arianche.LenkeLenkeOm dette er same Lars Krogh så er han gift på nytt med ei Dorthe Elisabeth Holm. Dei får desse ungane og nokon fleire.Nils Christian, Jørgine, Karen Gurine, Jørgine, Jørgen og Lars Bernhard.LenkeLenkeDette er vel Lars Kroghs dødsår.LenkeDette er 'andre' kona has Lars, fødd 1796 død 1847.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.