Gå til innhold
Arkivverket

[#22775] Pauline Olsdtr. Sildnes gift med Garberg i USA


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

(Johanna) Pauline Olsdtr. Sildnes f. 2. mai 1862 på garden Silneset, Eide i Kvernes, Nordmøre reiste over til Minnesota i 1887. Der ble hun gift med en som het Garberg. Det sies at de bodde i Minneapolis og hadde bl.a. barna Henry, Jim og James Garberg. Jeg vet at det finnes Garberg både i Meldalen og i Selbu, samt et bruk i Verdal. I bind 5 av Meldal Bygdebok, s. 162 under Garberg finnes flere brødre som reiste over til USA: Arnt Jonsen f. 1852, Ole Jonsen f. 1859 og Jon Jonsen f. 1877. Kan det være noen av disse? Er det noen som kjenner til dette folket og kan sette meg i kontakt med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I den amerikanske folketelliga 1900 finner vi norskfødte 41 år gamle John Garberg - yrke: Blacksmith (smed) i nummer 2242, 22nd Street i Minneapolis i Minnesota. Han er født i desember 1858 og innvandret til USA i 1884, og sies å ha vært i landet i 16 år. Han har vært gift i 13 år med 36 år gamle norskfødte Pauline, som er født i mai 1864. Hun har født to barn, som begge er i live. Hun innvandret til USA i 1887 og sies å ha vært i landet i 13 år. Begge deres barn bor sammen med dem: Henry - født i august 1889 og James i august 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I den amerikanske folketellinga 1910 finner vi 50 år gamle norskfødte John Garberg og 46 år gamle norskfødte Pauline Garberg i Minneapolis. Det sies at hun har født 2 barn, som begge er i live. Barna bor sammen med dem: 21 år gamle ugifte Henry (sies å være født i South-Dakota), og 14 år gamle James (født i Minnesota).Sønnen Henry ble i 1900 sagt å være født i North-Dakota - sønnnen James ble i 1900 sagt å være født i Minnesota. Glemte å si det i forrige innlegg.I 1920 er John og Pauline sagt å være henholdsvis 60 og 56 år. De bor fortsatt i Minneapolis. Sønnen James er 24 år og ugift og bor sammen med dem. James sies å være født i Minnesota.I 1920 finner vi sønnen Henry Garberg i Minneapolis. Han er gift og sies å være 31 år. Født i South- Dakota. Kona er 30 år gamle Herdis. Født i Minnesota av norske foreldre. De har 3 barn i 1920, alle født i Minnesota: Roland F. Garberg, 7 år, datteren Pearl B. Garberg 4 6/12 år og sønnen John 2 11/12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1930 er Pauline 66 år gammel enke i Minneapolis. Hun bor sammen med sin 27 år gamle sønn James S. Garberg. James er gift. Men ingen kone bor sammen med dem. Det bor også i samme husstand en guttepjokk som sies å være Paulines barnebarn, 7 år gamle James S. Garberg. Født i Minnesota. (Det er mulig at James’ kone er den 33 år gamle gifte Jeane A. Garberg (ble gift som 25-åring). Jeane A. er pasient på Glen Lake sanatorium i Hennepin, Minnesota i 1930.) – Dette var et tuberkulose sanatorium.I 1930 bor Paulines sønn Henry Garberg i Minneapolis. Henry sies å være født i South Dakota og er nå oppgitt til å være 42 år. Henry er nå gift for 2. gang. Kona heter nå Mary. Hun er 40 år. Født i Minnesota av svenske foreldre. Det ser ikke ut som om de har felles barn i 1930. Sammen med dem bor følgende barn, alle født i Minnesota: Roland - sønn - 17 år - ugift. Pearl - datter - 15 år. John - sønn - 13 år. Earl Olson - stesønn - 8 6/12 år, Robert Olson - stesønn - 6 3/12 år.Det ser ut til at svigerdatteren med tuberkulose klarte seg. Social Security Death Index sier at Jeane Garberg ble født 29 mars 1894 og døde i Minneapolis 17 januar 1985.Pauline Garberg døde i Minnesota 16. april 1943.Finner dette: Name: JAMES GARBERG - Birth Date: 08/23/1895- Death Date: 09/23/1985- Death Place: HENNEPIN - Mother's Maiden Name: SILNESSMEN – til saken: Du ville ha tak i nålevende slekt. Du finner nok svaret her. I en Obituary fra Anonka, Minnesota 13. desember 2002: Pearl Kittelson : Funeral services for Pearl B. Kittelson, 87, Anoka, will take place today (Friday, Dec. 13), 10:30 a.m., at Emmanuel Christian Center, Spring Lake Park. Rev. G. Mark Denyes will officiate. Kittelson died Dec. 8 at Twin Rivers Care Center. She was born June 2, 1915 in Minneapolis to Henry O. Garberg and Mary Skoge, and was the former owner of Kittelson IGA. She is survived by her sons, Dennis (Elizabeth), Dale (Lorilei) and Ed (Linda) Kittelson; 10 grandchildren; eight great-grandchildren; and brothers, Earl and Bob Olson. She was preceded in death by her husbands, Elmer Erickson and Arne Kittelson; infant son, Paul Erickson; and brothers, Roland and John Garberg. Pallbearers were John and Bob Garberg, David, Jacob and Jeff Kittelson, and Mark Johnson. Interment was at Morningside Memorial Gardens, Coon Rapids. Arrangements were by Thurston-Lindberg Funeral Home, Anoka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Tusen, tusen takk til Jon fra Nesodden. Dette gikk fort og jeg fikk langt flere opplysninger enn jeg hadde rekna med at jeg skulle få. Slektningene i Norge blir nok glade for å få vite dette slik at kontakt kan opprettes igjen. Jeg må bare skaffe meg denne tilgangen sjøl til arkivene i USA slik at jeg slipper å be andre om hjelp når det behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bare hyggelig !Den godeste lille 7 år gamle James S. Garberg fra folketellinga 1930. Han som bodde sammen sin far ved samme navn og med bestemor Pauline, og som hadde mora si på tuberkulose sanatorium, ser ut til å ha satt spor etter seg. Han var altså født omtrent 1922. Finner dette på nettet: The following appeared in a 1943 Minneapolis paper 'Minnesota Men Win Military Decorations': Lt. James S. Garberg, Jr., 21 Awarded: DSC and purple heart award - Parents: Mr. and Mrs. James S. Garberg, 5032 Vincent avenue S. Finner også på nett: - sikkert samme mann: James S. Garberg, First Lieutenant, 32nd Infantry, U. S. Army - Distinguished Service Cross Recipient. På MyPeopleFinder finner jeg at JAMES S GARBERG for få år siden er registrert som 81 år gammel og bosatt i Minnesota sammen med MARGARET A GARBERG. 80 år gammel. På samme nettsted er han registrert alene. Så han ble muligens nokså nylig enkemann.Finner også dette: Name: Garberg, James S - Birth - Death: 1922- Accession Number: 1479209 Source Citation: Who's Who in Finance and Industry. 20th edition, 1977-1978.Wilmette, IL: Marquis Who's Who, 1977.(WhoFI 20)Du kan jo prøve noen telefoner:Name: JAMES GARBERG Address: 7719 SHAUGHNESSY RD City: MINNEAPOLIS State: MN Zip: 55439-2639 Phone Number: (612) 944-3173Name: JAMES GARBERG Address: RR 3 City: PARK RAPIDS State: MN Zip: 56470-9803 Phone Number: (218) 732-3998Name: JAMES & MARGARET GARBERG Address: 3215 GULF SHORE BLVD N City: NAPLES State: FL Zip: 34103-3947 Phone Number: (941) 434-6984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Og mens vi er i gang:I Minnesota finner jeg på MyPeoplefinder denne husstanden.ARNE KITTELSON 90 årEDWARD V KITTELSON 49 årJACOB P KITTELSON 22 årLINDA M KITTELSON 48 årLISSA D KITTELSON 39 årPEARL G KITTELSON 89 årDette er selvsagt ikke 100 prosent riktig, siden Arne døde før Pearl, og Pearl døde når hun var 87. Men riktig husstand er det i allefall. Og alderen for de gjenlevende er nok riktig.Dessuten er det neppe tvil om at disse folka fra den amerikanske telefonkatalogen er aktuelle:LORELEI KITTELSON & DALE KITTELSON14619 LIPAN ST NW, ANDOVER MN 55304telefon - (763)4214630 Lykke til ! (Skriv gjerne en liten melding om det blir hyggelg kontakt mellom slektningene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nå skal jeg gi meg. Her er flere funn fra en online amerikansk telefonkatalog:JAMES GARBERG & MARGARET GARBERG, 7719 SHAUGHNESSY ROAD, MINNEAPOLIS MN 55439, Telefon: (952)9443173ogJAMES GARBERG & MARGARET GARBERG, 3215 GULF SHORE BLVD N, NAPLES FL 34103, Telefon: (239)4346984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.