Gå til innhold
Arkivverket

[#22787] Ragna Hagen, fra Oslo til Amerika etter 1900


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Det er så mange av dere som er så flinke på utvandringen fra Norge til Amerika, og jeg er helt blank på det.Jeg søker Ragna Marie Hagen, født 12 september 1872 Hovin, ullensaker. Hennes foreldre var Jordan Andersson født 1848 i Sverige og Astrid Halvorsdatter f 1842 i Skrautvål.Ragna finnes i folketellingen 1900 i kristiania, Rascheløkken gnr 123 bnr 3 der hun hadde tjeneste. Hun var da ugift og brukte Jordan som etternavn. Jeg tror allikevel det er Hagen som er mest aktuellt.Det jeg lurer på er jo det meste, når reiste hun, hvor. Hva gjorde hun i amerika, giftet hun seg og fikk hun evt barn ?Så vidt jeg vet reiste hun alene, og hadde så langt jeg vet ikke slektninger å komme til. Men har kan jeg nok ta feil. Om så er tilfelle, så er det jamen tøft å reise alene over til et helt nytt kontinent og land. Fikk de det bedre der enn her hjemme tro ? Ble deres drømmer og oppfyllelser oppfylt ?Er veldig takknemlig for å få noen hint og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Har du lett i emigrantlistene for Oslo/Kristiania?LenkeRagna Hagen er registert ankommet Ellis Island 2. oktober 1905 fra Christianssand. Hun skulle til en venn: Capt. Thomsen, 28 Caroline Str. West Brighton, Staten Island, New York. Manifestet viser også at hun var verken polygamist eller anarkist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg blir gang på gang så utrolig imponert over hvor raskt og effektivt vi yter hverandre hjelp her i brukarforumet.Stor takk til deg Ketil, for dette er jo den Ragna jeg leter etter. Ingen tvil om det vel. Når det gjelder utvandringen fra Norge har er jeg selv ganske så blank på kildene, men vil svært gjerne lære mer, om hva som finnes hvor. Tillat meg et dumt spørsmål. Hvor står det at hun reiste fra cristianssand, kan ikke se det.Går det an å finne noe om hennes liv i Amerika, f.eks om hun giftet seg med denne vennen ? Finnes det noe folketellinger hun kan være med på ?Igjen tusen takk. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Emigrantlistene finner du ved å gå inn på 'Type' i den øverste menyen og velge 'Emigrantar' - 'Protokollar'Hvis du søker etter 'Ragna Hagen' på Ellis Island (http://www.ellisislandrecords.org/) vil du se at hun ankom Ellis Island 2. oktober 1906 med skipet Oscar II som hadde seilt fra Christianssand (det betyr vel bare at Kr.sand var siste anløp før New York). Klikk på boksen 'View original ship manifest' og du får se originaldokumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja igjen, hjertlig takk Ketil. Godt at det er slik at man lærer så lenge man lever.Hva med tiden etter at hun kom til Amerika da, er det noen som vet om det er mulig å finne ut noe om den ?Ønsker deg er fortsatt fin dag. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Prøver igjen. Er det kanskje noen som har tilgang på en folketelling etter 1905, og som er villig til å se etter om Ragna finnes der ? Hadde vært veldig glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er det noen steder på nettet jeg kan finne en aktuell folketelling etter 1900`? Noe steder jeg selv kan gjøre oppslag i. Finnes det noen som vet noe om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Hei Anne Lene!Jeg er ikke sikker på om du har funnet den rette Ragna Marie. Emigrantprotokollene viser at Ragna Marie Hagen, 24 år, født i Ullensaker, reiste fra Oslo den 6.5.1904 med mål Boston. Rederiet er oppgitt å være Montebello.Ragna ble gift i USA, men fikk ingen barn. Hun gjestet Norge ca 1938, og da bodde hun i California. I følge Gunnar Hagen drev hun (ekteparet?) et pensjonat for filmstjernenes kjæledyr.Hilsen Dagfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Dagfinn, hyggelig å høre fra deg. Ja jeg har også hørt fra svigermor at de drev det pensjonatet for hunder. Har du funnet den Ragna her i digitalarkivet ? Ragna var den jeg iallfall visste sånn nogenlunde utreisetid på til USA. Dette bunner også ut i et generellt ønske om å bli bedre kjent med de tilgjengelige kildene for emmigrasjon.Den Ragna Marie du har funnet i emmigrantprotokoller har ikke jeg sett, men skal nå se igjen da. Det kan vel høres mer riktig ut ja.Forøvrig Dagfinn. Om du har forsøkt å sende meg mail, har du vel ikke fått svar. Har hatt en del problemer med pc. Nå har jeg ny email: alenehagen@hotmail.com. Hilsener fra Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.