Gå til innhold
Arkivverket

[#22790] Tuv, Vestre Slidre, Oppland - Knud Torgersen f. ca 1825 (Knute T. Tuff)


Gjest Laila N. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg sitter på Hurtigruten, på veg sydover til Bergen.På båten traff jeg selvsagt en amerikansk dame, Judy, med norske aner. Det viser seg at hun hadde flere norske aner enn hun aner! /hehe) Hun hadde et skikkelig mysterium, nemlig familien Tuff.Jeg er på utkikk etter nålevende slektninger i Norge, og en bekreftelse på at den familien jeg har funnet er rett.. Altså, det i USA har jeg tilgang til her.Judy visste følgende om den ene linjen av familien:Knute T. Tuff og Anna ?? bosatt i Minnesota eller Dakota, født i Norge, uvisst når.Jeg fant følgende.: de som har tilgang til Genealogy.com [url="http://www.genealogy.com/cgi-bin/ifa_image.cgi?IN=022666&PN=261&SEC=Minnesota&CD=913>Lenke Knute T. Tuff f. July 1823 i Norway imm. 1866 Anne (Evensdatter) f. Dec. 1831 i Norway ingen av barna bor hjemme. Anna har f. 10 barn, 6 i live i 1900. Familien bodde i Grand Fork, Polk Co. Minnesota. Knute dør i Minnesota i 1913 (iflg. MNHS death index).Følgende familie emigrerer i fra Norge i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Er det noen jeg gjerne skulle ha hjulpet så er det deg og dine venner - etter alt du har gjort for meg og andre.Problemet er bare at jeg er så 'opphengt' nå. Men:Det finnes heldigvis bra med kilder på Tuv, både bygdeboka og ikke minst Thore Ey's bok fra rundt 1920, (tror den heter noe slikt som 'Garder og slekter i ...)Min kone har aner fra Tuv i Slidre; men jeg har ikke Judy's 'inne', og har desverre bare kopier av bøkene som ikke dekker det aktuelle.Har dog en brukbar anerekke bakover på Tuv.Forøvrig så vet du kanskje at det er Tuv på Gran; Hadeland også??Jeg tror bestemt at det er samme slekt på Tuv i dag; men Judy's folk kan jo ha tatt Tuv-navnet.Skulle forundre meg om du ikke får respons av andre snart...Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Knud Torgersen Tuf med familie er registert i 'Utflytta frå Valdres 1816-1867':LenkeMerklig nok er de registret i 1862, mens ankomst Amerika er 1865 i følge linken i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Sammeligner man alderen på barna som er oppgitt på Norway Heritage med fødselsdatoen oppgitt i utflyttingsfila, tyder det på at 1862 er det korrekte emigrasjonsåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det ser ut til at Knut og Anne giftet seg 26.12.1854 i Vestre Slidre. Knut da 29 år og Anne 24 år. Far til Knut Torger Torgersen og til Anne Even Evensen.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Takk for innsatsen så langt.Vi skal huske på at Yngve Nedrebøs avskrift Utflytta i fra Valdres er fra kirkebøker, og de kan ha bedt om utflytte-attest da, selvom de dro noen år senere. Se også i skipslista at det er ett barn til der.Dette blir spennende. Det hadde vært SÅ gøy å kunne skilte med en familie gjenforening via DA!!!Vi får se, kanskje noen andre har tid til å myse i Bygdeboka etter disse Tuv folkene?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Laila, nå har jeg desverre ikke bygdeboka i krydderhylla, men i Slektsbiblioteket er det en person som gjør oppslag i Valdres Bygdebok 1, Gardar og slekter i Vestre Slidre. Sender deg en epost med navn og epost adresse.God tur videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Gardar og slekter i Vestre Slidre av Geir Beitrusten, s. 789 under 84/2 Moen (tidl. Torgeirsplassen):'Dette bruket ligg austa åsen, ikring 650 m.o.h. Den fyrste husmannen var nok ein som heitte Torgeir. Sonen hans, Knut, kjøpte bruket i 1856, så plassen lyt vere opprydda ikring 1820-30. Knut Torgeirsen selde til Ole Knutsen Robøle frå Øystre Slidre i 1859... 'Mere enn dette står det ikke om Knut Torgeirsen under Moen. Moen var opprinnelig husmannsplass under gården Tuv (84) i Røn i Vestre Slidre. Knut Torgeirsen på Moen er den eneste med dette navnet som er nevnt i bygdeboka under matrikkelgården Tuv. Gårdsnavnet Tuv ble fram til omkring år 1900 skrevet Thuff eller Tuff. Gårdsbruket Moen (Torgeirsplassen) eksisterer fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Takk Gunnar! Da vet vi i hvertfall at stedet er der, slik at Judie kan ta et bilde! :)Dersom noen vet noe om Torgeir Torgeirsens liv og levnet, hadde vi selvsagt gått i taket av glede over litt mer informasjon om ham også!For, jeg er minst 99,9% sikker på at dette er den rette familien.Jeg skal snart opp på Soldekket, der Judie koser seg i trøndersol på Trondheimsfjorden, hun har allerede gått helt 'av skaftet' av glede over å finne denne linjen av familien, som hun for 48 timer siden ikke visste noen ting om!Takk også til Vidar Øverlie for e-poster!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I følge folketellingen fra 1801 bodde det en uekte sønn, Torger Torgersen, 9 år, på Tuff (Tuv) i Vestre Slidre i 1801:LenkeI følge FamilySearch (IGI) giftet en Torger Torgersen seg 17/1-1819 i Slidre m. Anne Knudsdr, han var 27 år og hun var 24 år. Dette paret fikk (fortsatt i følge FS) sønnen Knud, døpt 12/9-1824 i Slidre. Dette kan være den aktuelle Knut Torgersen. Knuts eldste kjente datter het jo Anne, det passer med oppkalling etter farmor. I følge bygdeboka var det Torgers halvbror Knut Larsen som overtok Tuv, deretter igjen hans sønn Lars Knutsen i 1851. 6 år senere reiste Lars Knutsen til Amerika med kone og 3 barn (navnene står ikke). Etter dette gikk gården ut av slekta.Torger Torgersen er utvilsomt han som ble døpt (i følge 'Døypte i Slidre 1789-1814' under Valdresslekt) 9/10-1791 i Slidre med foreldre pige Barbro Knutsdtr. og soldat Torger Olsen Windingstad. Windingstad eller Veningstad ligger i Volbu i Øystre Slidre. Torger Olsen kjøpte halve Veningstad (Øvre Veningstad 33/1) av faren sin i år 1800, denne gården var i slekta fram til 1992. Den gjenværende parten av Veningstad (Nedre Veningstad 33/5) er derimot fortsatt i slekta til Torger Olsen, her bor fortsatt (i følge bygdeboka og den helt nye utgaven av Norske Gardsbruk) etterkommere av Torgers bror Ole. Slekta kan følges på gården tilbake til 1500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nå har jeg fått tid til å se litt på dette!Gunnar har gjort en bra jobb - alt stemmer!Jeg har mye på disse slektene; men lite på de aktuelle grenene. Det eneste jeg kan tilføye er at Torger's mor Barbro Knutsdatter var fra Jørstad.Om hennes slekt finnes mer i 'Garder og slekter i Øystre Slidre - del B' under Volbu sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Takk skal dere ha! I går sendte vi Judie og hennes reisefølge av gårde fra Bergen i en stor Volvo full av svææære kofferter... de har en uke på seg til å sjekke 3 familiegårder. Opprinnelig skulle de til to... (Judie har sin morfars gren fra Tørvi i Hafslo Lenke hennes morfar Jacob var ikke født enda). nå ble det altså tre! etter at vi har funnet dette!!!Jeg kommer helt sikkert til å ha kontakt med Judie og hennes familie også etter at de kommer hjem til Ohio, så dersom noen tror de er i familie med henne, enten fra Tørvi-linja (Torvi i USA) eller Tuv-linja (Tuff i USA) og ønsker kontakt, er hun veldig interessert!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå skal jeg ut og spise 'avskjedsmiddag' med Judie og hennes reisefeller, og høre hvordan hun hadde det på Tuv i går! Hun var på gården og i omegnene i hele går, sammen med de som bor der i dag, og har hatt det helt fantastisk, pga oss på DA!!!!Gratulerer folkens, dette viser hvor flinke og snille vi er!!! :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.